۰
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴

موش‌ها سینما را تسخیر می‌کنند

فیلم سینمایی «شهر موش‌ها 2» به کارگردانی مرضیه برومند از 29 مرداد در سینماهای کشور اکران می شود که با توجه به سابقه موفق قسمت اول این فیلم و خاطره خوب از سریال «مدرسه موش‌ها» انتظار می‌رود اکران این اثر جان دوباره‌ای به سینمای کودک بدهد.
موش‌ها سینما را تسخیر می‌کنند
«شهر موش‌ها» را همه بچه‌های دهه ۶۰ به خوبی می شناسند؛ یک فیلم سینمایی دوست داشتنی و پر از هیجان که در سال ۱۳۶۴ در سینماهای کشور اکران شد و توانست تعداد زیادی از کودکان آن زمان را به سینماها جذب کند.

این فیلم در آن دوره با بودجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ساخته شد و شخصیت های مختلف آن از جمله کپل، گوش دراز، نارنجی، دم باریک، موش موشک، عینکی، خوش خواب و ... هنوز هم برای کودکان آن دوران خاطره انگیزند و همچنان با شنیدن نام این شخصیت های دوست داشتنی برق شادی در چشمان مخاطبان سینمای کودک در دهه ۶۰ می درخشد.

بی شک بسیاری از سکانس های این فیلم سینمایی هنوز در ذهن ما جا خوش کرده است. به خصوص زمانی که «اسمش رو نبر» گربه بدجنس این فیلم سینمایی نزدیک موش های کوچک قصه می شد و ما هم پا به پای آنها از ترس آمدن «اسمش رو نبر» در سینما می لرزیدیم. حالا طی روزهای آینده قسمت دوم این فیلم سینمایی به کارگردانی مرضیه برومند در سینماهای کشور اکران می شود. فیلمی که شخصیت های آن بنا به گفته منیژه حکمت یکی از تهیه‌کنندگان «شهر موش ها ۲» بزرگ شده‌اند و هرکدام از این شخصیت های دوست داشتنی خانواده تشکیل داده اند و باید دید که موش‌های کوچک عزیز ما بعد از این همه سال ها چه می کنند.

اما شخصیت‌های «شهر موش ها» از کجا شکل گرفت: این گروه از عروسک ها نیز مانند دیگر عروسک هایی که در دهه ۶۰ بین کودکان محبوب شدند، اول در تلویزیون شناخته شدند. در سال ۱۳۶۰، برنامه ای به نام «مدرسه موش ها» در ۱۱ قسمت از گروه کودک شبکه یک سیما پخش شد. این مجموعه بیشتر برای تشویق بچه ها به مدرسه رفتن ساخته شده بود اما این مجموعه ۱۱ قسمتی توانست با استقبال بالایی همراه شود و همین مسئله سبب شد تا سری دوم «مدرسه موش ها» در ۱۰۴ قسمت ساخته و در تلویزیون نمایش داده شود.

تمام این استقبال ها سبب شد تا اولین فیلم سینمایی «مدرسه موش ها» با نام «شهر موش ها» در سال ۱۳۶۴ ساخته شود. در این فیلم سینمایی هنرمندانی چون ایرج طهماسب در نقش دم باریک، حمید جبلی در نقش کپل، راضیه برومند و مسعود کرامتی در نقش دم دراز، ناصر غفرانی فر و طاهره برومندسرمایی در نقش معلم، آزاده پورمختار در نقش موش موشک، رضا پرنیانزاده در نقش عینکی، راضیه برومند در نقش خوش خواب، صوفیا محمودی در نقش نقش موشی حضور داشتند.

علاوه بر آن هنرمندان دیگری از جمله فرانک عرب، هایده مهرداد، عادل بزدوده، رحیم دوستی، شاپور امین، شکوفه کوثری، فریبا جدیکار، مریم سعادت، هوشنگ صفری جم، سودابه گوهری و رضا ژیان نیز در نقش موش های دیگر در این فیلم سینمایی حضور داشتند.

اواخر سال ۱۳۹۱، شورای نظارت و ارزشیابی موافقت اصولی خود برای ساخت فیلم سینمایی «شهر موش ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی را صادر کرد و گروه سازنده این فیلم سینمایی کار خود برای ساخت فیلم سینمایی «شهر موش ها ۲» را آغاز کردند. بنفشه بدیعی نیز طراحی و ساخت عروسک های این فیلم سینمایی را برعهده داشت. همچنین محسن شاه ابراهیمی طراحی صحنه و ساخت دکور های آن را در آشیانه هواپیمایی در بوستان ولایت برعهده گرفت.

«شهر موش ها ۲» در روز پنجم شهریور ماه سال ۹۲ با برگزاری مراسمی در بوستان ولایت کلید خورد. این فیلم سینمایی با بودجه ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان ساخته شد.

یکی از مهمترین حواشی که از ابتدای ساخت این فیلم سینمایی به وجود آمد، اعتراض محمد علی طالبی کارگردان سینمایی «شهر موش ها ۱» بود. او در مصاحبه های خود که در رسانه‌های مختلف منتشر شده، بارها اعلام کرده است که تهیه‌کننده «شهر موش‌ها ۲» بدون اطلاع وی و دیگر عوامل «شهر موش‌ها» قسمت دوم این فیلم سینمایی را جلوی دوربین برده و مرضیه برومند تنها کارگردان عروسکی قسمت اول این فیلم سینمایی بوده است.

وی عنوان کرده بود: من و تعدادی از عوامل این فیلم سینمایی از جمله محمدرضا علیقلی به عنوان سهامدار با بنیاد سینمایی فارابی شریک بودیم.

اما منیژه حکمت یکی از تهیه‌کنندگان «شهر موش ها ۲» در پاسخ به این حرف گفته است که اگر ادعایی از سوی دوستان وجود داشته باشد، ما آماده ارائه مدارک لازم نسبت به حقوق معنوی خودمان نسبت به این فیلم هستیم و اگر این دوستان مطالباتی دارند باید از تهیه کننده «شهر موش های۱»دریافت کنند.

این فیلم سینمایی یکی از پرهزینه ترین فیلم هایی است که طی سال های اخیر توسط بخش خصوصی ساخته شده است و توانسته برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از دی ماه ۹۱ تا کنون اشتغال‌زایی کند.

یکی از اتفاقات جالبی که در طول ساخت این فیلم سینمایی رخ داد، حضور چهره های شناخته شده در حوزه فرهنگ و هنر کشور با عنوان موشوند «شهروند افتخاری شهر موش ها» بود. از جمله این افراد می توان به رضا عطاران، فرهاد آئیش، محمدرضا هدایتی، سحر دولتشاهی، ویشکا آسایش، امید روحانی، علیرضا خمسه، همایون شجریان و جواد خیابانی اشاره کرد.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران نیز بعد از بازدید از لوکیشن اصلی «شهر موش ها» به عنوان رئیس افتخاری شورای شهر موش ها انتخاب شد.

البته این موشوندی مزایای بسیاری را برای موشوندان به همراه دارد که از آن جمله می توان به حضور در مراسم و جشن ها، حضور در جشن رونمایی فیلم سینمایی شهر موش ها در شهرهای مختلف، استفاده از تخفیف ویژه خرید محصولات شهر موش ها و بازدید از شهر موش ها که البته این امکانات نه تنها برای هنرمندان بلکه برای مخاطبان این فیلم سینمایی که از قبل برای موشوند شدن ثبت نام کرده بودند امکان پذیر است.

اما سایت موشنا که از ابتدای فعالیت گروه سازنده این فیلم سینمایی فعالیت خود را آغاز کرده است، طی یک نظر سنجی از علاقه مندان به شخصیت های «شهر موش ها» خواسته محبوب ترین شخصیت ها در بین مردم را انتخاب کردند که در این میان و به ترتیب کپل، نارنجی، خوشخواب، سرمایی و دم باریک ۵ شخصیت محبوب این فیلم سینمایی هستند.

از جمله عوامل این فیلم سینمایی می توان به مرضیه برومند کارگردان، منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه کنندگان، فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس، محشن شاه ابراهیمی مدیر هنری و طراح دکور، مصطفی خرقه پوش تدوین، بهرام دهقانیار موسیقی، کاوه شاه محمد لو مدیر فیلمبرداری، علیرضا علویان طراحی صدا، صداگذاری و میکس صدا، جعفر عروجی مدیر تولید، آزاده پور مختار سرپرست صداپیشگان، مرضیه محبوب طراح و سرپرست کارگاه عروسک سازی، نازنین توسلی طراح لباس، رضا میثاقی جلوه های ویژه کامپیوتری، نوید کریم زاده گروه برنامه ریزی، هنگامه مفید شعر و ترانه، محمد اعلمی سرپرست عروسک گردان ها اشاره کرد.

امیدواریم این فیلم سینمایی بتواند باز هم کودکان و نوجوانان را با سینما آشتی دهد.
کد مطلب: 40592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *