۰
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳

یک حساب سرانگشتی برای حل معضل بیکاری؛ نیاز 30 هزار میلیاردی دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در هر سال!

با توجه به این که دولت برای حل مشکل بیکاری باید در هر سال یک میلیون شغل پایدار ایجاد کند و هزینه هر شغل نیز بنا بر اعلام معاون وزیر کار 30 میلیون تومان است، دولت برای تحقق برنامه خود باید رقمی حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه کند.
یک حساب سرانگشتی برای حل معضل بیکاری؛ نیاز 30 هزار میلیاردی دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در هر سال!
در حالی که دولت تدبیر و امید وارد دومین سال فعالیت خود شده است همچنان موضوع اشتغال یکی از دغدغه های جامعه و از اولویت های کلان دولت به شمار می رود و علی رغم گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش متوسط نرخ بیکاری در بهار ۹۳ در مقایسه به سال ۹۲ و رسیدن به ۱۰.۷ درصد همچنان از بیکاری جوانان به عنوان یکی از چالش های اصلی پیش روی دولت یازدهم یاد می شود.

در همین رابطه رئیس جمهور نیز درباره برنامه های دولت برای اشتغال گفته است مهمترین مشکل اقتصادی و اجتماعی ما مشکل بیکاری است که در کنار رکود و ناشی از آن است.

وی همچنین تاکید کرده است یکی از برنامه‌های دولت شکستن رکود و عبور از آن است. وقتی رکود را رد کنیم وضع اشتغال به تدریج بهتر می‌شود البته سهم دستگاه‌ها از اشتغال مشخص شده مثلا وزارت ارتباطات امسال ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند.

در این شرایط علی ربیعی می گوید با اقداماتی مانند اعطای تسهیلات بانکی، انجام اصلاحات مدیریتی و بخشودگی جرایم بانکی، جلوی بین رفتن ۲۳۰ هزار شغل در معرض تعطیلی گرفته شده است.

وی همچنین درباره سایر اقدامات دولت در حوزه اشتغال در یکسال اخیر می گوید دولت در برخی زمینه ها که بخش خصوصی نمی تواند وارد شود ورود کرد و در ۵ ماه اول بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را ابلاغ کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲ هزار میلیارد تومان بود و این اشتغال زایی مستقیم را از سوی دولت در پی دارد. همچنین با اقدامات جدید تنها در صنعت خودرو ۲۵ هزار شغل ایجاد کردیم .

به گفته ربیعی اگر بخواهیم به میزان یک درصد، رشد را در اشتغال افزایش دهیم نیاز به ۷ درصد رشد اقتصادی داریم.

در حالی که هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار مطلق در کشور وجود دارد اظهارنظرهای فراوانی درباره لزوم حل مشکل بیکاری مطرح می شود و با توجه به ورود جمعیت فارغ التحصیل در دو سال آینده به نظر می رسد که از مسئولان راهکارهای جدی را برای حل مشکل بیکاری اتخاذ نکنند در آینده ای نزدیک شاهد جدی تر شدن معضل بیکاری خواهیم بود.

در همین رابطه حسن طائی معاون وزیر کار گفته است با توجه به اینکه نیروی فعال کشور در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ میلیون نفر می رسد، لازم است سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شود. برای این امر نیازمند نرخ رشد ۷ درصدی و سرمایه گذاری ریالی و ارزی قابل توجهی هستیم.

اما سوالی که این روزها مطرح می شود این است که دولت یازدهم چه برنامه ای برای حل مشکل بیکاری دارد. سوالی که ربیعی در پاسخ به آن گفته است در حال حاضر ۲۲ میلیون شغل در کشور داریم، تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۹ میلیون شغل در کشور داشته باشیم و هفت میلیون شغل طی این مدت باید ایجاد شود تا پاسخگوی افراد جویای کار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سالانه یک میلیون شغل را باید در کشور ایجاد کنیم، اعلام کرده است با این وجود هم مقداری مشکل بیکاری خواهیم داشت و باید تلاش کنیم تا بر غول بیکاری چیره شویم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرده است هر درصد رشد اقتصادی باعث ایجاد ۱۸۰ هزار شغل می شود و برای دستیابی به اهداف مورد نظر در زمینه اشتغال باید سالانه هفت درصد رشد اشتغالی داشته باشیم.

وزیر کار همچنین با بیان این که قیمت تمام شده برای ایجاد هر شغل افزایش یافته، گفته است در گذشته اگر می توانستیم با پنج میلیون تومان یک شغل ایجاد کنیم اکنون برای ایجاد یک فرصت شغلی باید ۳۰ میلیون تومان هزینه کنیم.

به این ترتیب با توجه به این که دولت برای حل مشکل بیکاری باید در هر سال یک میلیون شغل پایدار ایجاد کند و هزینه هر شغل نیز بنا بر اعلام معاون وزیر کار ۳۰ میلیون تومان است، دولت برای تحقق برنامه خود باید رقمی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه کند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 40896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *