; ?>; ?> خودرو با چه قیمتی به استقبال پاییز می‌رود؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹

خودرو با چه قیمتی به استقبال پاییز می‌رود؟

در حالی که تابستان 93 رو به پایان است بازار خودرو در حالی در رکود به سر می برد که نوسان قیمت ها در این بازار افزایش یافته است.
خودرو با چه قیمتی به استقبال پاییز می‌رود؟
در حالی که تابستان ۹۳ رو به اتمام است و سرانجام قیمت نهایی خودرو از سوی شورای رقابت اعلام و خودروسازان نیز با افت ۳ درصدی قیمت ها موافقت کرده اند اما بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و به نظر می رسد این رکود تا پایان تابستان ادام داشته باشد.

ادامه دار بودن رکود در بازار نشاندهنده این است که بدون در نظر گرفتن نارضایتی مردم از قیمت ها، صنعت خودرو کشور نیز با مشکلات فراوانی همراه است که نمی تواند خودروهای جذابی را برای فروش با قیمت های فعلی به مردم ارائه کند و همین موضوع باعث شده تا مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو از بازنگری و اصلاح استراتژی صنعت خودرو خبرداده و اعلام کند وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال رفع انحصار از خودرو است و فعلا دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم؛ چراکه قانون این اجازه را نمی‌دهد و قیمت میان شورای رقابت و خودروسازان تعیین می‌شود.

بیوک علیمرادلو گفته است وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست گذاری خودرو، بر اساس منطق مشخصی پیش می رود و منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به صورت توامان می بیند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان به زور کارخانه‌های خودروسازی را مجبور به تولید با ضرر کرد؛ اما می توان کارخانه را مجبور کرد که قیمت را کاهش داده و تیراژ را بالا برد.

علیمرادلو، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمتگذاری خودرو دخالت نمی کند و تابع قانون است، تاکید کرده است موضوع قیمت خودرو و شورای رقابت، بحث قانون است و وزارتخانه نیز تابع قانون است، اما به نظر می رسد که مصداق انحصار باید از روی خودرو برداشته شود تا آن وقت بتوان وزارت صنعت را به عنوان یک وزارتخانه متولی، در قیمت دخیل کرد.

به گفته وی اکنون موضوع قیمت خودرو از حیطه مسئولیت وزارتخانه و دولت خارج است و بین بنگاه و شورای رقابت تعیین می شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است ما قسم نامه سمبلیک را قبول نداریم و معتقدیم که باید برنامه برای افزایش تولید داشته باشیم؛ ضمن اینکه هم اکنون در حال تمرکز و اصلاح استراتژی توسعه صنعت خودرو هستیم که شاخصه مهم آن، توسعه صادرات و بالا بردن تیراژ تولید است؛ به این معنا که در نهایت بتوان با مجموعه سیاستگذاری ها، کیفیت خودرو را افزایش داده و رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشیم.

اما رکود در شرایطی در بازار خودرو حاکم است که سعید مدنی، مدیرعامل یکی از غول‌های خودروسازی ایران می گوید برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروش‌های لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می دهد فروش لیزینگی ما در ۵ ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است.

وی می افزاید فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم. در این میان طرح هایی نیز در ماههای گذشته به اجرا درآمد که توانست رضایت مردم را جلب کند.

البته فعالان بازار خودرو درباه دلایل ادامه دار بودن رکود در بازار خودرو معتقدند با وجود آنکه چندی پیش گفته شد که خودروسازان سه درصد از قیمت محصولات خود را کم کرده‌اند و این موضوع به کاهش قیمتی جزئی در بازار انجامید، اما مشتریان باز هم راضی به خرید نشدند و به نظر می‌رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از اینهای قیمت هستند. این در شرایطی است که فعلا هیاهوی قیمت خودرو فروکش کرده و کسی حرفی از این ماجرا به میان نمی‌آورد، هرچند به نظر می‌رسد این «آرامش»، آرامش قبل از طوفان است و خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی دیگر هستند.

به هر حال در شرایطی بازار خودرو تابستان ۹۳ را با رکود سپری می کند که بسیاری به بازار خودرو در نیمه دوم سال امیدوار هستند و این در حالی است که مشاور دبير انجمن خودروسازان با بيان اينكه احتمال كاهش قيمت خودرو بر اساس محاسبات منطقي وجود ندارد گفته است با توجه به افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد، كاهش قيمت خودرو امكانپذير نیست ولي اگر دولت يا مجلس در اين رابطه دستوري صادر کنند قطعا ما اطاعت امر مي كنيم.

ميرخاني رشتي، با بيان اينكه تورم شش ماهه امسال در فرمول شوراي رقابت ناديده گرفته شده است، گفته است طبق برنامه شوراي رقابت هر شش ماه بايد تورم بخشي بازنگري شده و بر اساس آن قيمت هاي جديد اعلام شود كه متاسفانه قيمت هاي فعلي در ارديبهشت ماه و بر اساس تورم سال ۹۲ تعيين شده و قاعدتا بايد قيمت خودرو مجدد بر اساس نرخ تورم شش ماه اول امسال بررسي و تعيين شود و بر اين اساس قطعا افزايش قيمت خواهيم داشت و اين درخواست از سوي خودروسازان به شوراي رقابت ارسال شده است.

ميرخاني رشتي با توجه به اعتراض ها در رابطه با قيمت هاي تعيين شده از جانب شوراي رقابت تاکید کرده است قيمت هاي تعيين شده به هيچ عنوان بالا نبوده و خودروسازان به حاشيه سود دهي هم نرسيده اند. اين در حالي است كه در حال حاضر شركت خودروسازي سايپا محصولاتش را با ضرر مي فروشد و اين در شرايطي است كه سود متعارف براي صنعت بايد بالاي ۱۰ درصد باشد.

در جدول زیر نوسان قیمت خودروهایاخلی در یک هفته گذشته آمده است:

خودرو


قیمت(شنبه)


قیمت(جمعه)

تندر ۹۰


۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان


۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۲


۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان


۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو پارس سال


۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان


۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز


۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

سمند ال ایکس


۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان


۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پراید ۱۱۱


۲۰ میلیون تومان


۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

تیبا


۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

پراید ۱۳۱


۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان


۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

ام وی ام ۵۳۰


۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان


۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

مگان


۱۱۴ میلیون تومان


۱۱۶ میلیون تومان

نیسان تیانا


۱۶۶ میلیون تومان


۱۶۳ میلیون تومان
کد مطلب: 41251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *