۰
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۱

مهندس ایرانی جایزه بهترین دانشجوی انجمن مهندسین آمریکا را کسب کرد

دکتر مهدی آرزومندی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم موفق به دریافت جایزه بهترین دانشجوی مهندسی سازه انجمن مهندسین عمران آمریکا در سال ۲۰۱۴ شد.
مهندس ایرانی جایزه بهترین دانشجوی انجمن مهندسین آمریکا را کسب کرد
انجمن مهندسین عمران آمریکا هر ساله بهترین دانشجوی مهندسی سازه را از بین دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و کانادا انتخاب و معرفی می‌کند و در سال ۲۰۱۴ نیز تعداد ۵ نفر از دانشجویان در این رشته به عنوان دانشجوی بر‌تر معرفی شدند که در این بین یک مهندس ایرانی و اهل شهر مقدس قم توانست جایزه بهترین دانشجوی مهندسی سازه را از این انجمن کسب کند.

مهدی آرزومندی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، دوره کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و در رشته عمران سپری کرد و دوره کار‌شناسی ارشد را نیز در همین دانشگاه و در رشته عمران، گرایش زلزله به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری به دانشگاه میزوری آمریکا رفت و تحصیلات خود را در رشته عمران گرایش سازه در این دانشگاه دنبال کرد.

آرزومندی در خصوص کسب این موفقیت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: انجمن مهندسین عمران آمریکا هر ساله جایزه‌ای را برای بر‌ترین دانشجوی مهندسی سازه در نظر می‌گیرد و هر سال یک نفر انتخاب می‌شود که البته سال گذشته ۴ نفر و امسال نیز ۵ نفر را به عنوان دانشجوی بر‌تر مهندسی سازه معرفی کرده است.

برنده جایزه بهترین دانشجوی مهندسی سازه انجمن مهندسین عمران آمریکا گفت: طرح تحقیقی و پیشنهادی، رزومه علمی دانشجو، انتشار مقالات در ژورنال‌های علمی و معتبر و داشتن تجریه کاری در این رشته از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری انتخاب دانشجوی بر‌تر مهندسی سازه است.

تشریح طرح تحقیقاتی استفاده از خاکستر بادی در ساخت بتن

دانشجوی بر‌تر دانشگاه میزوری آمریکا، در خصوص طرح پیشنهادی و تحقیقاتی خود اظهار داشت: بتن یکی از پر مصرف‌ترین محصول دست ساز انسان در جهان است که سیمان اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده این محصول است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد به ازای تولید هر کیلوگرم سیمان در حدود یک کیلوگرم دی اکسید کرین تولید می‌شود که مضر است.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های حل این معضل و کاهش تولید گاز دی اکسید کرین، تولید بتن دوستدار محیط زیست با استفاده از مصالح بازیافتی مانند خاکستر بادی به جای سیمان است که ما در پروژه تحقیقاتی خود این امر را مورد بررسی قرار دادیم.

آرزومندی، ابراز داشت: خاکستر بادی؛ پسماند و جزو مصالح زائد در نیروگاه‌های حرارتی است که آن را دفن می‌کنند که استفاده از این ماده موجب کاهش هزینه‌های ساخت بتن خواهد شد.

برنده جایزه دانشجوی بر‌تر انجمن بتن پس تنیده آمریکا، بیان داشت: تحقیقات بسیاری در مورد خواص تازه و سخت شده بتن با خاکستر بادی انجام شده اما مطالعات محدودی در مورد رفتار سازه‌ای بتن با خاکستر بادی صورت پذیرفته است که مطالعات و تحقیقات آزمایشگاهی ما بر روی بتن با خاکستر بادی در دانشگاه میزوری آمریکا نشان می‌دهد که بتن با خاکستر بادی عملکرد سازه‌ای از جمله خمش، برش و طول مهاری به مراتب بهتری در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به بتن معمولی است.

ارتباط دانشگاه و صنعت در آمریکا بسیار نزدیک است

آرزومندی در پاسخ به سوالی در خصوص مقایسه سطح علمی دانشگاه‌های ایران و آمریکا گفت: دانشگاه‌های ایران از جهت سطح سواد در دوره کار‌شناسی قوی‌تر هستند اما دانشگاه‌های آمریکا در دوره‌های کار‌شناسی ارشد و دکتری به مراتب جایگاه بالاتری دارند.

وی بیان داشت: پروژه‌هایی که دانشجویان در آمریکا برایشان تعریف می‌شود و انجام می‌دهند تخیلی نیست و تمام آن واقعی است؛ به عنوان نمونه اگر روش خاص و جدیدی در ساخت پل طراحی می‌کنند این روش را به طور عملی پیاده و پلی جدید با روش طراحی شده مذکور اجرا می‌کنند و در حقیقت ارتباط دانشگاه و صنعت در آنجا بسیار نزدیک است و شاید بتوان عنوان کرد که همین عامل موجب موفقیت‌ها و پیشرفت‌های آنان در عرصه‌های عمرانی شده است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان قم، افزود: دانشگاه‌های آمریکا دارای آزمایشگاه‌های مجهزی هستند که به سهولت انجام طرح‌های علمی بسیار کمک می‌کند.

کار در دانشگاه‌های آمریکا برخلاف ایران تیمی است

این محقق ایرانی، بیان داشت: کار در دانشگاه‌های آمریکا بر خلاف ایران که فردی بوده، به صورت تیمی است و اکثر دانشگاه‌های معتبر و بزرگ آمریکا در شهرهای کوچک که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هستند و طرح تحقیقاتی ما نیز به صورت تیمی و گروهی اجرا شد و هرکس ماموریت تعریف شده‌ای بر عهده داشت.

آرزومندی عنوان داشت: در ابتدای ورود به دانشگاه میزوری آمریکا به زبان مسلط نبودم و تا آن زمان هم اصلا در کلاس‌های زبان شرکت نکرده بودم اما دیگر برای ادامه کار مجبور بودم تا زبانم را تقویت کنم و تا تافل هم خواندم و خوشبختانه آمریکایی‌ها آرام حرف می‌زدند و ما از این بابت زیاد اذیت نمی‌شدیم.

دانشجوی سال انجمن حمل و نقل آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص ذهنیت آمریکایی‌ها از کشور و مردم ایران هم گفت: برخی از آمریکایی اصلا ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند در کدام نقطه جغرافیایی دنیا قرار دارد؛ برخی از اساتید از من می‌پرسیدند در ایران آب لوله کشی دارید یا خیر؟

وی افزود: تصویر ذهنی مردم آمریکا از ایران به دلیل تصاویری که در تلویزیون‌ها آمریکایی نشان داده می‌شود تصویری است که در زلزله‌های مختلف در روستا‌ها و شهرهای کوچک از ایران مخابره می‌شود و آنها ایران را کشوری عقب افتاده و دارای امکانات بسیار کم می‌دانند.

مردم آمریکا شناخت درستی از ایران و ملت‌ها ندارند

وی بیان داشت: مردم آمریکا سیاسی نیستند و شناخت درستی از ایران و سایر کشورهای دنیا ندارند برخی از اطرافیانم به من می‌گفتند آیا شما در ایران با شتر رفت و آمد می‌کنید!

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، اظهار داشت: امروز مردم کشور ما در سنین مختلف با شرایط و ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی کشور‌ها آشنایی دارند که اطلاعات مردم ایران با آمریکایی‌ها قابل مقایسه نیست.

در جلسه دفاع به معرفی ایران پرداختم

آرزومندی ادامه داد: در جلسه دفاع چندین اسلاید را برای معرفی کشور و مردم ایران اختصاص دادم و گفتم که ما برج و مترو و سدهای مختلف در ایران داریم و از توانمندی‌های ایران در عرصه‌های عمرانی و اقتصادی توضیحاتی دادم.

وی در عین حال عنوان کرد: دانشجویان آمریکایی از اینکه در آزمایشگاه کلیه کار‌هایشان را خودشان انجام دهند عارشان نمی‌آمد و حتی تمیز کردن محوطه کاری را هم خودشان انجام می‌دادند که ممکن است ما ایرانی‌ها چنین کاری را در کشورمان انجام ندهیم و انتظار داشته باشیم فرد دیگری انجام دهد.

دانشجوی سال انجمن حمل و نقل امریکا، افزود: آمریکایی‌ها در زمینه کارهای عملی بسیار قوی هستند و ما می‌دیدیم که دانشجویان در آزمایشگاه‌ها می‌توانستند از کلیه ابزار موجود استفاده کنند و کار با ابزار مختلف را بلد بودند؛ هر چند ممکن است در زمینه‌های درسی و نظری و ریاضی ضعیف‌تر از ایرانی‌ها باشند.

از ۷۰ دانشجوی ایرانی هم دوره‌ام تنها من به کشور برگشتم

وی علت بازگشت خود به ایران را بودن در کنار خانواده یاد می‌کند و در این زمینه می‌گوید، در حدود ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی در دوره تحصیلی بنده در این دانشگاه حضور داشتند که تنها من به ایران بازگشتم و شاید وجود امکانات بهتر و زمینه شغلی مناسب‌تر افراد را به ماندن در آمریکا تشویق می‌کند.

برنده جایزه بهترین دانشجوی مهندسی سازه انجمن مهندسین عمران آمریکا در خصوص ادامه کار خود در ایران هم ابراز داشت: دوست دارم تدریس کنم البته نه به صورت تمام وقت و علاقمندم در کنار تدریس در دانشگاه؛ کارهای اجرایی و مشاوره‌ای هم داشته باشم.

آرزومندی همچنین عنوان کرد: انجمن دانشجویان ایرانی در دانشگاه میزوری توسط دانشجویان ایرانی تشکیل شده بود که در ایام مختلف مراسم‌هایی برگزار می‌شد.

دانشجوی سال انجمن حمل و نقل امریکا افزود: در روز مشخص شده‌ای از سال جشنواره‌ای در دانشگاه برگزار می‌شد که دانشجویان کشورهای مختلف با برپایی غرفه‌هایی ضمن ارائه غذاهای معروف کشور خود، آداب و رسوم و فرهنگ کشورشان را برای سایرین به نمایش می‌گذاشتند که غرفه‌ای دانشجویان ایرانی هم از جلوه‌های خاصی برخوردار بود و مورد استقبال سایر دانشجویان کشور‌های دیگر واقع می‌شود.

عناوین کسب شده در دوران تحصیل

کسب جایزه بهترین دانشجوی مهندسی سازه انجمن مهندسین عمران آمریکا در سال ۲۰۱۴، کسب جایزه دانشجوی سال انجمن حمل و نقل آمریکا در سال ۲۰۱۴، دانشجوی بر‌تر دوره تحصیلات تکمیلی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت میزوری امریکا در سال ۲۰۱۳، برنده جایزه دانشجوی بر‌تر انجمن بتن پس تنیده آمریکا در سال ۲۰۱۳، برنده جایزه دانشجوی بر‌تر انجمن کا اپسیلون دانشگاه علم و صنعت میزوری آمریکا در سال ۲۰۱۲، کسب رتبه نخست و مدال طلای جهانی نوادا برای بر‌ترین مقاله در مهندسی پل در سال ۲۰۱۳، کسب رتبه سوم و مدال افتخار بر‌ترین مقاله در کنفرانس بین المللی مهندسی پل، ۲۰۱۲، برنده جایزه بهترین پوس‌تر انجمن بتن پیش تنیده – پیش ساخته آمریکا در سال ۲۰۱۲، کسب جایزه بهترین پوس‌تر انجمن بتن پیش تنیده – پیش ساخته آمریکا در سال ۲۰۱۳، برنده جایزه بهترین پوس‌تر انجمن بتن آمریکا در سال ۲۰۱۲، کسب جایزه بهترین پوس‌تر انجمن بتن آمریکا در سال ۲۰۱۳، برنده جایزه بهترین پوس‌تر انجمن تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت میزوری امریکا در سال ۲۰۱۳، برندهٔ جایزه هزینه سفر انجمن تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت میزوری در سال ۲۰۱۲، برنده جایزه هزینه سفر انجمن تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت میزوری در سال ۲۰۱۳ و کسب رتبه سوم در آزمون نظام مهندسی کل کشور از جمله موفقیت‌های است که دکتر آرزومندی در طول سال‌های تحصیل خود موفق به کسب آن شد.

...............................

مهدی بخشی سورکی
کد مطلب: 41379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *