۰
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۹
بهزیستی و رفاه در هفته ای که گذشت؛

حذف دفترچه های بیمه

تدوین سند ملی سالمندان هفته آینده، اعلام دلایل رد قانون بیمه کارگران ساختمانی ، رکورد 5 قلوزایی در دست اصفهانی ها ، بیمه داروی بیماران کبدی و ریوی از هفته آینده ، کارت بیمه هوشمند جایگزین دفترچه بیمه،افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهدهای کودک از مهرماه، افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار،درخواست بازنشستگان برای اجرای قانون همسان سازی و افزایش حقوق، حذف نام همسر اول با ثبت رسمی ازدواج دوم از شناسنامه و... از جمله مهمترین اخبار حوزه رفاه و تامین اجتماعی در هفته جاری بوده است.
حذف دفترچه های بیمه
دراین هفته شاهد اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی بوده ایم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

تدوین سند ملی سالمندان

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این هفته از راه اندازی سند ملی سالمندان پس از تصویب نهایی در هفته آینده خبر داد و گفت: بانک اطلاعات سالمندی بزودی راه اندازی می شود.

صادق رستمی در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان اظهارداشت: در سیاستهای ابلاغی رهبری به مقوله سالمندی، تکریم و فرهنگ‌سازی و استفاده از تجربیات آنها اشاره کرده است و انشاالله ما نیز در برنامه پنجم ششم توسعه تحول خوبی را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی از سوی شورای ملی سالمندان به معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی بهزیستی و همچنین سازمان مرکز نوسازی سازمان ارائه شده است و امیدواریم پیشنهادات ارائه شده در تدوین برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

دلایل رد قانون بیمه کارگران ساختمانی

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی در هفته جاری از رد مصوبه مجلس مبنی بر تغییر قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی از سوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: این قانون مجددا برای رفع ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون اصلی مجلس بازمی گردد.

محمدحسین زدا افزود: شورای نگهبان نسبت به این قانون سه ایراد گرفت که یکی از آنها این بود که منابعی که برای اجرایی شدن بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده قبلا برنامه ای برای آن دیده شده بود و نمی توان مجددا برنامه دیگری در نظر گرفت به همین دلیل آن را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و با آن مخالفت کرد.

وی به دومین ایراد شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در این قانون عنوان شده که ۲۰ درصد سهم کارفرما که معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمان به شهرداری می باشد پرداخت کرده است در حالی که شورای نگهبان عنوان کرده که این تبصره نامفهوم است به همین دلیل به آن ایراد گرفت.

رکورد ۵ قلوزایی در دست اصفهانی ها

مدیر کل دفتر اطلاعات آمار با جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این هفته با اشاره به اینکه ۳.۲ درصد کل موالید مربوط به چند قلوزایی است، گفت: تمامی ۵ قلوهای ثبت شده درکشور مربوط به استان اصفهان است.

علی اکبر محزون افزود: طی ۵ ماه امسال ۱۹ هزار و ۹۴۲ مورد ولادت چندقلو در کشور رخ داده که از این تعداد استان های تهران با ۳.۹ درصد، فارس با ۳.۸ درصد و استان مرکزی با ۳.۷ درصد بیشترین آمار ولادت چندقلوها را به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: همچنین استانهای آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، قم و مازندران نیز با ۳.۵ درصد در رده های بعدی از لحاظ چندقلوزایی در کشور قرار دارند این در حالی است که سال گذشته استان خوزستان و خراسان رضوی دارای بیشترین آمار چندقلوزایی بوده اند.

بیمه داروی بیماران کبدی و ریوی از هفته آینده

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت از پوشش بیمه ای داروهای بیماران کبدی، ریوی و مغز و استخوان از هفته آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر سازمان بیمه سلامت ۵۰۰ میلیارد تومان از دستگاههای مختلف طلب دارد.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی در روزهای میاتی هفته جای با اشاره به اینکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه همگانی ثبت نام کردند گفت: از این تعداد پنج میلیون و صد هزار نفر دفترچه بیمه خود را دریافت کرده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دفترچه نیز آماده تحویل است اما علی رغم تماس با متقاضیان هنوز برای دریافت آن مراجعه نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه براساس تفاهم نامه ای که با سازمان تامین اجتماعی به امضا رسیده قرار است اطلاعات لازم در مورد متقاضیان و اینکه اسامی آنها در لیست بیمه ای این سازمان وجود دارد یا خیر در اختیار ما ظرف ۴۸ ساعت قرار گیرد گفت: پس از آن بلافاصله نسبت به صدور دفترچه بیمه برای آنان اقدام خواهیم کرد.

کارت بیمه هوشمند جایگزین دفترچه بیمه

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این هفته از پرداخت مطالبات تیرماه مراکز طرف قرارداد و داروخانه ها خبر داد و گفت: بزودی کارت بیمه هوشمند جایگزین دفترچه بیمه می شود.

دکتر سید تقی نوربخش افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، مطالبات مراکز طرف قرار داد تامین اجتماعی در کوتاه ترین زمان انجام می شود این درحالی است که در گذشته پرداخت مطالبات تا ۱۰ ماه زمان می برد.

وی گفت: اعتبارات لازم برای این کار در نظر گرفته شده است براساس قانون، سه ماه زمان به تامین اجتماعی داده شده است برای این پرداخت ها که ما سریعا نسبت به پرداخت بدهی ها اقدام می کنیم.

افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهدهای کودک از مهرماه

در این هفته سرانجام تکلیف افزایش شهریه مهدهای کودک مشخص شد بطوریکه معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور از افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهدهای کودک به طور میانگین در سطح کشور خبر داد و گفت: بخشنامه جدید از ابتدای مهر در سراسر کشور اجرا می شود.

محمد نفریه افزود:هم اکنون ۱۷ هزار مهدکودک در کشور فعالند که با آغاز سال تحصیلی هم تعداد مهدهای کودک و هم تعداد فرزندان در مهدها افزایش پیدا می‌کند به طوریکه در حال حاضر ۱۷۰۰ کودک در مهدهای کودک خدمت می‌گیرند و از ۱۷۰۰۰ مهدکودک فعال در کشور، ۸ هزار مهدکودک روستایی هستند که در روستامهدها یک وعده غذای گرم در طی روز توزیع می‌شوند.

وی با اشاره به تعیین شهریه‌های جدید مهدهای کودک در سال ۹۳ اظهارداشت: از ۲ ماه قبل با بخشنامه‌ای که به ادارات بهزیستی استان‌ها ابلاغ شد، کمیته استانی با حضور نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان، کانون مهدهای کودک و همچنین سازمان بهزیستی تشکیل و در نهایت شهریه مهدهای کودک تعیین شد.

افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار

رئیس سازمان بهزیستی نیز درهفته جاری از افزایش مبلغ وام اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: در حال حاضر تمامی افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات قرار داشتند تحت پوشش قرار کرفته اند.

دکتر همایون هاشمی افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده طی ماههای گذشته ۳۰۰ هزار نفر که در نوبت دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار داشتند همگی تحت پوشش قرار گرفته اند و فعلا پشت نوبتی نداریم.

وی با اشاره به مشکلات نیازمندان در جامعه گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه به گونه ای است که مشکلات زیادی گریبانگیر افراد به خصوص نیازمندان است به همین دلیل هر روز دامنه فعالیت سازمانهای حمایتی مانند بهزیستی گسترده تر می شود و ما نیز به تبع آن در تمامی بخشها و حوزه ها به نیازمندان و همچنین مددجویان تحت پوشش خدماتی در حد اعتباراتمان ارائه می دهیم.

درخواست بازنشستگان برای اجرای قانون همسان سازی و افزایش حقوق

رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی شمیرانات در این هفته گفت: بازنشستگان و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی سهامداران اصلی این سازمان هستند و ما به‌عنوان سهامدار خواستار آنیم تا بدهی‌های این سازمان از شرکت‌های ساسان، پارس متال، لاستیک البرز، شهرداری، موسسه کیهان و... هر چه سریع‌تر مطالبه شده و به صندوق سازمان بازگردانده شود.

پرویز احمدی‌پنجکی در همایش بررسی چالش‌ها و موانع و مشکلات پیش روی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی خواستار افزایش حقوق و دستمزد سال ۹۳- ۹۴ متناسب با تورم موضوع ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی شد.

وی اظهار داشت: بازنشستگان و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی سهامداران اصلی این سازمان هستند و ما به‌عنوان سهامدار خواستار آنیم تا بدهی‌های این سازمان هر چه سریع‌تر مطالبه شده و به صندوق سازمان بازگردانده شود.

نام همسر اول با ثبت رسمی ازدواج دوم از شناسنامه حذف می‌شود

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اسماعیلی افزود: حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد .
کد مطلب: 41666
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *