۰
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۲
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

نگرانی از واگذاری برخی مناطق محیط زیست به شکارچیان

نگرانی فعالان محیط زیست از واگذاری برخی مناطق چهارگانه محیط زیست به شکارچیان، صید سلطان آسمان ها با حشره کش، اخطار محیط زیست به شهرداری و وزارت جهاد برای کنترل مگس سفید،درخواست مسئولان محیط زیست از ائمه جمعه برای اقامه نماز باران، تکذیب قطع درختان از سوی سازمان هواشناسی ، استفاده از ماهواره برای حفاظت از منابع طبیعی و به آتش کشیده شدن یک پاسگاه محیط بانی در اصفهان توسط شکارچیان از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.
نگرانی از واگذاری برخی مناطق محیط زیست به شکارچیان
استفاده از ماهواره برای حفاظت از منابع طبیعی / کمبود نیروهای حفاظتی در سازمان جنگلها

در اولین روز از هفته جاری، رییس سازمان جنگلها با اشاره به کمبود شدید نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی کشور گفت: رایزنی با دولت برای استفاده از ماهواره و ابزار های سنجش از دور در جهت حفاظت از جنگلها آغاز شده است.

خداکرم جلالی با بیان این مطلب افزود: سازمان جنگلها با توجه به کمبود شدید نیرو در بخش حفاظت با جدیت رایزنی با دولت را برای افزایش تعداد جنگلبانان در سراسر کشور را آغاز کرده است.

به گفته وی ، همچنین از آنجایی که نیروی انسانی به تنهایی کفاف سطح گسترده اراضی ملی و منابع طبیعی کشور را نمی دهد برای تجهیز سازمان به ابزار های سنجش از دور مانند ماهواره ها در هیات دولت اعلام نیاز شده است.

رییس سازمان جنگلها اظهار داشت: همچنین تجهیز سازمان به ابزار های فنی و الکترونیکی در راستای مقابله با قاچاق چوب ، جلوگیری از آتش سوزی و جلوگیری از تصرف اراضی در دست بررسی است.

جلالی تصریح کرد: با استفاده از ابزار های پیشرفته که در حال حاضر در تمام دنیا متداول است با صرف وقت و انرژی کمتر و با تعداد نیروی کمتر می توان حفاظت از عرصه های طبیعی را به بهترین نحو اجرا کرد.
سازمان هواشناسی حتی یک درخت قطع نکرده است

در این روز در پی اخباری مبنی بر پیگیری شهرداری و شورای شهر در خصوص قطع ۱۵۰ اصله درخت توسط سازمان هواشناسی مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران با بیان اینکه سازمان هواشناسی در محوطه اداره کل هواشناسی استان تهران حتی یک درخت قطع نکرده است گفت: در گزارش ها تنه ۱۵۰ اصل درختی که در پارک بهارستان جنت آباد قطع شده اند را به اشتباه به پای هواشناسی نوشته اند.

محمدعلی عزیزاقلی با بیان این مطلب افزود: اداره کل هواشناسی استان تهران پروژه ای تحت عنوان محوطه سازی و ایجاد فضای سبز و اصلاح فضای سبز موجود را حدود پنج سال است پیگیری می کند اما متاسفانه تا اواخر سال گذشته این پروژه نیمه تمام مانده بود.

به گفته وی اما در اواخر سال گذشته و با پیگیری های سال جاری با مساعدت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران موفق شدیم اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را جذب و پس از طی روال مناقصات در حال حاضر اجرای آن را آغاز کنیم.

عزیزاقلی اظهار داشت: علت پیگیری برای اجرای این پروژه این است که چندین سال است اداره کل هواشناسی استان تهران در یک زمین بایر و سنگلاخ دایر است که در زمستان ها با بارندگی شرایط بسیار بدی را برای کارکنان و مراجعه کنندگان ایجاد کرده است. لذا با پیگیری برای اجرای این پروژه قصد ساماندهی و ایجاد فضای سبز در محوطه اطراف اداره کل هواشناسی استان تهران را داریم.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران تصریح کرد: اگرچه چند سال است که اداره کل هواشناسی استان تهران در این مکان دایر است اما به دلیل اینکه محوطه آن آماده نشده شهرداری تهران اجازه افتتاح آن را نمی دهد. بنابراین برنامه ریزی شده که با اجرای این پروژه تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری محوطه سازی پایان یافته و اداره کل هواشناسی استان تهران رسما افتتاح شود.

عزیزاقلی با تاکید بر اینکه در این پروژه حتی یک اصل درخت قطع نشده و نخواهد شد گفت: متاسفانه تعدادی عکس توسط کارکنان خود اداره کل هواشناسی که غرض ورزی های شخصی با مسئولان دارند برای رسانه ها منتشر شده که تمامی این عکس ها و گزارش ها که ادعا می کند اداره کل هواشناسی بین ۱۵۰ تا ۲۷۰ اصل درخت را با مجوز و دستور قوه قضاییه قطع کرده را تکذیب می کنم و از تمام خبرنگاران دعوت می کنم که برای دیدن محوطه و تهیه گزارش های مستند به اداره کل هواشناسی استان تهران مراجعه کنند.
بی برنامگی و کمبود امکانات عامل گسترش آتش سوزی در جنگلها

روز یکشنبه عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری با بیان اینکه نمی توان گردشگران و شکارچیان را علت اصلی تمام آتش سوزی های جنگل ها عنوان کرد گفت: بی برنامگی و کمبود امکانات مهمترین عامل گسترش آتش سوزی است.

دکتر حمید جلیلوند با اشاره به اینکه در سال جاری میزان آتش سوزی در جنگل ها در مراتع کشور و حتی مناطق خاص و تحت حفاظتی مانند جنگل گلستان و پناهگاه حیات وحش میان کاله افزایش چشمگیری داشته گفت: نمی توان به جای اینکه برای جلوگیری از گسترش و افزایش حریق در این منابع ارزشمند برنامه ریزی کرد تمام تقصیرات را به گردن گردشگران و شکارچیان انداخت.

به گفته وی، اگر چه آتش سوزی های عمدی از سوی شکارچیان در مواردی در جنگل های کشور رخ می دهد اما به طور کلی از آنجایی که جنگل ها و مراتع اماکنی هستند که در آنها حیات وحش زندگی می کند حتی شکارچیان هم تمایلی ندارند که جنگل ها را نابود کرده و در نتیجه حیات وحشی برای شکار نداشته باشند.

جلیلوند اظهار داشت: بنابراین اینکه هر بار آتش سوزی گسترده ای در جنگل ها و مناطق حفاظت شده کشور رخ می دهد مسئولان تنها با بیان اینکه گردشگران و شکارچیان عامل ایجاد حریق بوده اند پاسخ قانع کننده ای نداشته باشند قابل قبول نیست.

وی افزود: البته زارعان و کشاورزانی همسایه جنگل ها و مراتع به قصد تصرف اراضی ملی بیشترین نقش را در ایجاد آتش سوزی عمدی در جنگل ها دارند که این موارد را نیز می توان با برنامه ریزی مدیریت و کنترل کرد.

شکارچیان با کوکتل مولوتوف پاسگاه محیط بانی را آتش زدند

در این روز فرمانده یگان محیط زیست اصفهان گفت: شکارچیان متخلف عصر روز چهارشنبه با کوکتل مولوتوف پاسگاه محیط بانی قمیشلو را به آتش کشیدند.

مرتضی جمشیدیان افزود: چهارشنبه گذشته دو محیط بانان مستقر در پاسگاه قلعه یاور پارک ملی قمیشلو به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود شکارچیان متخلف به پارک، عازم منطقه شده و شب را در تعقیب و ردزنی متخلفین در کوه سپری کردند.

فرمانده یگان محیط زیست اصفهان گفت: نیمه های شب در حالیکه محیط بانان داخل پاسگاه حضور نداشتند گروهی از شکارچیان غیرمجاز وارد محیط بانی شده و پس از سرقت دو دستگاه موتورسیکلت تریل متعلق به دولت، با پرتاب کوکتل مولوتوف و مواد منفجره دست ساز به دورن پاسگاه، ساختمان محیط بانی قلعه یاور را به آتش کشیدند.

جمشیدیان اظهار داشت: پرتاب مواد منفجره ابتدا موجب انفجار، خرد شدن شیشه ها و درب پاسگاه و در نهایت منجر به آتش سوزی و سوختن محیط بانی شد.

به گفته وی، صبح روز پنج شنبه نیروهای آتش نشانی، پلیس آگاهی نجف آباد، فرماندهی انتظامی نجف آباد و نیروهای یگان محیط زیست در محل حادثه حاضر شده و ضمن خاموش کردن آتش، بررسی ها برای شناسایی عوامل این حمله را آغاز شده کردند.
درخواست مسئولان محیط زیست از ائمه جمعه برای اقامه نماز باران

روز دوشنبه مدیرکل محیط زیست استان تهران با توجه به خشکسالی های اخیر از رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اقامه نماز باران را درخواست و ابراز امیدواری کرد که این قبیل اقدامات با عنایت به عقبه دینی و مذهبی مردم و توجه آنها به احادیث و روایات مربوطه در کاهش مصرف بی رویه آب اثربخش باشد.

محمدهادی حیدر زاده با اشاره به اینکه بحران کم آبی و خشکسالی نه تنها به محیط زیست و اقتصاد لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد بلکه مستقیما سلامت و بهداشت عمومی را هدف قرار می دهد، تصریح کرد: برپایه اخبار واصله از هواشناسی کشور کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز حکایت از این دارد که تا پایان آبان ماه فقط شاهد دو روز بارش باران در کلانشهر تهران خواهیم بود و با توجه به گزارشات موجود از ذخایر آبی در استان تهران این به معنی فاجعه ای است که قطعا مشکلاتش در آینده نزدیک پدیدار خواهد شد.

نگرانی فعالان محیط زیست از واگذاری برخی مناطق چهارگانه محیط زیست به شکارچیان

در این روز فعالان محیط زیست در حالی خبرهایی مبنی بر واگذاری بلند مدت برخی مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست به تورهای شکار و صید می دهند که کارشناسان و مسئولان بارها شکار و صید را یکی از مهمترین عوامل آسیب به حیات وحش و انقراض گونه های ارزشمند عنوان کرده اند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، از چندی قبل مذاکراتی مبنی بر واگذاری بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است و این مذاکرات در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند.

مذاکرات درحالی بصورت کاملا مخفیانه و محرمانه در حال انجام است که بر اساس شنیده ها تاکنون مابین مدیران حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار، چندین جلسه برگزار و توافقاتی نیز در این زمینه حاصل شده است.
مصرف سالانه ۵ هزار تن مواد مخرب لایه ازن در کشور

روز سه شنبه مدیر طرح حفاظت از لایه ازون با اعلام اینکه سالانه ۵ هزار تن موادمخرب لایه ازن در کشور مصرف می شود، تاکید کرد: براساس پروتکل مونترال و تعهد ایران باید تا اول ژانویه ۲۰۱۵ حدود ۱۰ درصد از آن در بخش صنعت و کشاورزی حذف شود.

ابراهیم حاجی زاده در مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: پروتکل مونترال در نوزدهمین نشست خود در سال ۲۰۰۷ میلادی تسریع در حذف گازهای مخرب لایه ازن را تصویب کرد.

پروتکل مونترال موجب جلوگیری از بروز میلیون ها مورد سرطان پوست شده است

در این روز دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اقدامات هماهنگ مفاد پروتکل مونترال موجب جلوگیری از میلیون ها مورد ابتلا به سرطان پوست شده است.

تجمع دوستداران محیط زیست در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد

روز سه شنبه همچنین تجمع دوستداران محیط زیست به مناسبت حرکت جهانی مقابله با تغییر اقلیم با حضور تشکل های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان برگزار شد.

اخطار محیط زیست به شهرداری و وزارت جهاد برای کنترل مگس سفید/ احتمال طغیان مجدد آفت با افزیش یکباره دما

در این روز رییس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران با بیان اینکه در صورت افزایش یکباره دما در پایتخت احتمال طغیان مجدد مگس سفید وجود دارد گفت: محیط زیست به شهرداری و وزارت جهاد اخطار جهت کنترل و شناسایی این آفت اخطار داده است.

امیر عباس احمدی با بیان این مطلب افزود: تماس های مکرر شهروندان به ویژه از مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران در طی ده روز اخیر مبنی بر افزایش آفت مگس سفید در این مناطق منجر به ارسال نامه ای از سوی محیط زیست استان تهران به شهردار پایتخت و اداره آفات وزارت جهاد کشاورزی شد.

به گفته وی، در این نامه محیط زیست اخطار داده است تا اقدامات لازم نسبت به شناسایی منبع و راهکارهای کنترل این آفت هر چه سریعتر انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران اظهار داشت: البته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده است که منشاء این آفت پنبه زارهای اطراف تهران هستند که به دلیل خشکسالی با این آفت به طور گسترده مواجه شده و در سایر فضاهای سبز پایتخت نیز افزایش این حشره دیده می شود.

احمدی تصریح کرد: البته این یک فرضیه است و ممکن است مگس سفید آفت جدیدی باشد که به تازگی وارد پایتخت شده که باید نسبت به شناسایی گونه و علت بروز آن بررسی های لازم انجام شود.

شاهزادگان عرب در کمین هوبره های مهاجر خلیج فارس

روز چهارشنبه مدیر دیده بان حقوق حیوانات گفت: با شروع فصل پاییز، کم کم فصل کوچ «هوبره»، گونه ای کمیاب از پرندگان، از مناطق سیبری به منطقه بلوچستان پاکستان از راه می رسد و هرسال همزمان با این کوچ، مهاجرت اعراب خوش گذران برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به این منطقه برای صید این پرندگان شروع می شود.

شهرام امیری شریفی با بیان این مطلب افزود: بر اساس گزارش های رسانه های پاکستان، «فهد بن سلطان» یکی از شاهزادگان سعودی و حاکم استان تبوک در عربستان سعودی، زمستان سال گذشته، منطقه بلوچستان پاکستان را برای تفریح زمستانی خود انتخاب کرد و در مدت سه هفته اقامت در منطقه «چاگای» بلوچستان، بیش از دو هزار قطعه «هوبره» را صید کرد.

به گفته وی، هوبره جزوه گونه های حفاظت شده از سوی نهادهای بین المللی حفاظت از محیط زیست است و از گونه های درحال انقراض محسوب می شود.

مدیر دیده بان حقوق حیوانات اظهار داشت: کارشناسان محیط زیست پاکستان پیش بینی کرده اند زمستان امسال حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه از این پرندگان به منطقه چاگای در بلوچستان پاکستان کوچ کنند.
صید سلطان آسمان ها با حشره کش/ تاکسیدرمی عقابهای در معرض انقراض

در این روز اعلام شد عقاب خالدار یکی از گونه های لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست است اما صیادان بدون هیچ نظارتی با روش های ناجونمردانه یعنی استفاده از حشره کش سلطان آسمانها را شکار می کنند تا در گوشه منازل و دفاتر برای همیشه خشکشان بزند.

عقاب خالدار بزرگ (Great Spotted Eagle) یا عقاب تالابی از جمله گونه های در معرض تهدید جهانی است که تابستان ها در شمال روسیه و شمال شرق اروپا به سر برده و زمستان را در آب بندها و تالاب های ایران می گذراند.

این پرنده در رده آسیب پذیر (VU) فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN Red List) قرار دارد و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز جزو گونه های حمایت شده است و شکار و صید آن به هر طریقی ممنوع است.

یک فعال محیط زیست و پرنده نگر در این باره به خبرنگار مهر می گوید: هر سال در اواخر شهریور ماه اولین گروه عقاب های خالدار بزرگ وارد تالاب ها، آب بندها ، حاشیه رودخانه ها و نی زارهای شرق مازندران بخصوص تالاب های بین المللی فریدونکنار، میانکاله و سرخرود می شوند اما متاسفانه به جای حمایت و حفاظت با گلوله های شکارچیان و دام های صیادان جهت فروش یا تاکسی درمی مواجه می شوند.
کد مطلب: 41668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *