۰
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

کاهش 70 درصدی بارندگی در تابستان 93

کاهش 70 درصدی بارندگی در تابستان 93، نرمال بودن میزان بارندگی پاییزه در سال جاری، تخصیص 36 میلیارد تومان اعتبار برای احیای جنگلها ، توضیح معاون محیط زیست درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست، اعلام بی ضرر بودن مگس سفید برای پوشش گیاهی و انسان، آسیب 6هزار میلیارد تومانی زمین‌خواری شمیرانات به بیت‌المال، تخریب ویلای 18 میلیارد تومانی، تداوم فعالیت معدن کاوان در بحر اسمان کرمان و تشکیل کارگروه مقابله با حوادث نفتی در خلیج فارس از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.
کاهش 70 درصدی بارندگی در تابستان 93
تخصیص ۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای جنگلها / تشکیل ستاد واکنش سریع برای مقابله با آتش سوزی

روز جمعه هفته گذشته، رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: با تصویب هیئت دولت ۳۶ میلیارد تومان بودجه ویژه برای احیای جنگل‌های کشور اختصاص یافت.

معصومه ابتکار در مورد تشکیل جلسه ویژه آتش سوزی جنگلهای کشور در وزارت کشور گفت: پس از ارائه گزارش آتش سوزی ها حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت گفتند که این مساله بسیار مهم است و جای نگرانی دارد برای همین از دولت خواستیم تا جلسه ای در این رابطه در وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران تشکیل شود.

وی افزود: این جلسه با حضور استانداران استانهای جنگل خیز، وزیر کشور، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان مدیریت بحران و دبیرکل هلال احمر برگزار شد و مقرر شد تا تمامی امکانات و زمینه های پیش بینی و پیشگیری، اطفاء حریق، پشتیبانی و تجهیزات کافی در اختیار تیم ها و نهادهای مسئول قرارداده شود. حتی وزیر کشور مقرر کرد تا مبلغی به عنوان تنخواه به استانداری ها داده شود تا در صورت بروز حادثه مشکل بودجه نداشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ضمانت اجرایی مصوبات را بودجه تخصیص داده شده از سوی رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور دستور داد برای احیای جنگلها مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به سازمان جنگلها و برای احیای پارک ملی گلستان هم ۶ میلیارد تومان اختصاص داده شود.
توضیح معاون محیط زیست درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست

در نخستین روز از هفته جاری معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه چرا آتش سوزی جنگل‌ها یکی از مهمترین محورهای طرح تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان است، گفت: با توجه به اینکه با خشکسالی مواجه هستیم، میزان آتش سوزی ها در سال جاری افزایش یافته و از نظر زمانی نیز زودرس بوده است به طوری که طی ماه‌های گذشته با موارد متعددی آتش سوزی مواجه بوده ایم که در بسیاری از این آتش سوزی ها به دلیل بی مبالاتی افرادی که در مناطق حضور داشته اند بوده است.

سیدمحمد مجابی با بیان این مطلب افزود: یکی از مسائلی که در مجلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نظارت بر عملکرد دستگاه های مختلف است که بحث تحقیق و تفحص با عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز برای این موضوع مورد توجه نمایندگان قرار می گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر تعدادی از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را مطرح کرده اند که مراحل آن در حال پیشرفت است این طرح در ابتدا به هیات رئیسه مجلس تقدیم و بعد در کمیسیون تخصصی بررسی و پس از بررسی کمیسیون تخصصی گزارش تهیه شده در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست تصریح کرد: مسئولان این سازمان در هر زمان و هر لحظه آماده پاسخگویی به نمایندگان برای طی این مسیر هستند کمااینکه در یکسال گذشته در صدها مورد سوالات کتبی و شفاهی از سوی نمایندگان برای سازمان محیط زیست به صورت نامه ارسال شده و در تمام موارد مسئولان سازمان به طور کامل پاسخگو بوده و جلسات متعددی با نمایندگان توسط رئیس سازمان و معاونان برگزار شده است.

کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در تابستان ۹۳/ میزان بارندگی پاییز امسال نرمال است

روز یکشنبه رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش در پاییز ۹۳ نرمال خواهد بود، گفت: با این حال به دلیل کاهش شدید آبهای سطحی و زیر سطحی عواقب کمبود آب همچنان ادامه دارد.

شاهرخ فاتح با بیان این مطلب افزود: در تابستان سال گذشته میزان بارندگی در کل کشور معادل ۴.۲ میلی متر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت که معادل ۱۴ میلی متر بوده ۷۰.۳ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، در تابستان ۹۳ میزان بارندگی نسبت به بارندگی تابستان ۹۲ که معادل ۱۰.۵ درصد بوده ۶۰.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: میزان بارندگی در تابستان ۹۳ در تهران معادل ۱۰.۳ درصد بوده که این میزان نسبت به بارندگی سال گذشته در تهران که برابر ۱۲ میلی متر بوده ۱۳.۸ درصد و نسبت به بارندگی بلندمدت در این استان که معادل ۱۷ میلی متر بوده ۳۹.۳ درصد کاهش داشته است.
مگس سفید هیچ ضرری برای پوشش گیاهی و انسان ندارد/ زمین های کشاورزی شهریار منشا افزایش جمعیت این آفت

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مگس سفید هیچ ضرری برای پوشش گیاهی و انسان ندارد گفت: کمبود آب در زمین های کشاورزی شهریار عامل افزایش جمعیت این آفت است.

محمدهادی حیدرزاده در حاشیه نشست خبری مبارزه با زمین خواری که روز دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: متولی رسیدگی به موضوع مگس سفید وزارت کشاورزی و اداره کل دفع آفات نباتی در این وزارتخانه است که متاسفانه تاکنون هیچ اظهار نظری نکرده اما با وجود اینکه این سازمان بایستی درخصوص این آفت اظهارنظر کند مردم خیالشان راحت باشد که با رسیدن فصل پاییز جمعیت مگس های سفید کاهش می یابد.

به گفته وی علت اصلی افزایش جمعیت این آفت کاهش منابع آب خشکسالی و کمبود آب در زمین های کشاورزی شهریار است که کشاورزان برای جبران کمبود آب مصرف سم را افزایش داده اند لذا این اقدام موجب افزایش جمعیت مگس سفید در شهریار و تهران شده است.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر در نیمه مهرماه هستیم اما همچنان شاهد افزایش جمعیت این آفت هستیم گفت: هنوز دمای هوای تهران کاهش نیافته اما طبق پیش بینی ها تا پایان مهر ماه کاهش دما خواهیم داشت ضمن اینکه ما تنها در تهران مدت گذشته از فصل پاییز هفت دقیقه بارندگی داشته ایم بنابراین این میزان بارندگی و کاهش دما برای از بین بردن مگس سفید کافی نیست.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه زمین خواری و تصرف اراضی ملی در شمیرانات بسیار اسفناک است از قوه قضاییه درخواست کرد که شعبه ویژه ای برای بررسی ۱۰۰ نقطه از تصرفات غیر قانونی در تهران اختصاص دهد.

آسیب ۶هزار میلیارد تومانی زمین‌خواری شمیرانات به بیت‌المال/ تخریب ویلای ۱۸ میلیارد تومانی

در این روز مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی ویلاها در تهران مانند قصر هستند گفت: زمین خواری منطقه حفاظت شده ورجین در قسمت جنوبی البرز مرکزی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیت المال آسیب زده است.

سید احمد نبوی با بیان اینکه تصور نمی‌کردیم که دخل و تصرف مناطق حفاظت شده به این میزان باشد گفت: طی ۲ ماه گذشته با دستور ویژه از سوی رئیس سازمان محیط زیست برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی را شروع کردیم.

مشاور رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: با شروع این بررسی ها شاهد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آسیب به بیت المال از ناحیه زمین خواری در منطقه حفاظت شده ورجین بودیم.

به گفته وی، این پرونده شامل ۱۱۸ پرونده است که برای ۴۲ مورد آن از ابتدای سال ۸۸ تا تیرماه سال ۹۲ حکم دادگاه مبنی بر رفع دخل و تصرف صادر شده است.

نبوی با بیان این که احکام صادر شده اجرا نشده و به آنها بی توجهی شده است اظهار داشت: متخلفان برای ۸ پرونده دیگر نیز صورتجلسه سوری مبنی بر رفع تصرف و اجرای قانون امضا کرده اند.

وی افزود: هفته گذشته با همکاری معاون دادستانی تهران قوه قضائیه و دادگستری پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد بسیاری از پرونده‌ها مسدود باقی مانده و حتی برای ۱۱۸ پرونده ای که مدارکش کامل شده نیز اقدامی انجام نشده و حدود ۴ سال بین زمین و هوا معطل مانده اند.
بحرآسمان همچنان در چنگال سودجویان / سرگردانی خرس سیاه آسیایی بین جاده ها و لودرهای معدن

روز سه شنبه اعلام شدمسئولان محیط زیست و آب منطقه ای کرمان در حالی یکسال است به طور مداوم برای مسئولان ارشد کشور نامه نگاری می کنند که دستور توقف معدن کاوی در منطقه بحر آسمان داده شود که صاحبان این معادن بدون کوچکترین اهمیتی به این نامه نگاریها به کار خود ادامه می دهند و خرس های سیاه آسیایی را از زیستگاهشان راهی جاده های اطراف کرده تا قربانی تصادفات جاده ای شود.

یکسال از تلاش های معدن کاوان برای نابودی تنها زیستگاه گونه در معرض انقراض خرس سیاه یعنی منطقه بحرآسمان، که تنها منبع آب جنوب کرمان نیزاست و نابودی آن، این منطقه خشک را با بحران شدید آب مواجه می کند از یک سو و نامه نگاری های مسئولان محیط زیست و اعتراض بومیان این منطقه از سوی دیگر می گذرد اما معدن کاوان همچنان بدون توجه به اعتراض های گسترده مسئولان و مردم به کار خود ادامه می دهند.

راه اندازی گروه امداد و نجات حیات وحش/ دامپروران از تخریب زیستگاه‌ها جلوگیری کنند

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از راه‌اندازی گروه امداد و نجات حیات وحش خبر داد و افزود: امیدواریم دامپروران به این حرکت داوطلبانه بپیوندند و از گونه‌های رو به انقراض حمایت و از تخریب زیستگاه‌ها جلوگیری کنند.

در این روز دکتر معصومه ابتکار در مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی افزود: حیات کره زمین چرخه‌ای کاملا به هم پیوسته دارد و ریشه تنوع ژنتیکی آن وابسته به دام است.

وی گفت: امروزه بحث حفاظت از تنوع زیستی در جهان مقدمه اعتلای زندگی و حتی بقای انسان است.

ابتکار افزود: حفظ تنوع گونه‌های جانوری وظیفه مهم و اساسی سازمان دامپزشکی است و باید برای این امر دیدگاه‌ها و نگاه‌ها به هم نزدیک شود.

به گفته ابتکار، بر اساس آخرین تحقیقات از سال ۱۹۷۰ تاکنون از ۱۰ هزار گونه جانوری ۵۲ درصد آنها منقرض شده است.
دولت برای نجات و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور لایحه می‌دهد

روز سه شنبه بر اساس نامه ابتکار به نمایندگان مجلس، مجلس طرح نجات و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را به منظور ارائه لایحه‌ای از سوی دولت به کمیسیون کشاورزی ارجاع داد.

نمایندگان مجلس در دستور کار امروز خود بررسی طرح نجات و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را داشتند که باهنر، رییس جلسه اعلام کرد: طبق نامه‌ای که رییس سازمان محیط زیست خانم ابتکار فرستادند دولت در حال آماده کردن لایحه جامع در این مورد است که از مجلس خواسته حداکثر فرصت یک ماهه بدهند تا همه مشکلات از جمله مشکلات اصل ۷۵ که بار مالی به دولت تحمیل می‌کند برطرف خواهد شد و هم اینکه یک نظر تفاهمی بین مجلس و دولت به وجود می‌آید.

باهنر پس از این سخنان ارجاع مجدد طرح نجات و احیای تالاب‌ها را به رای نمایندگان گذاشت که با ۱۱۹ رای موافق و ۵۲ رای مخالف به تصویب رسید.

تشکیل کارگروه مقابله با حوادث نفتی در خلیج فارس

روز چهارشنبه معاون دریایی سازمان محیط زیست گفت: به دنبال رها شدن ۷۰۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس کارگروهی برای پیشگیری و مقابله با حوادث نفتی در این منطقه تشکیل شد.

دکتر پروین فرشچی با اشاره به ۷۰۰ هزار لیتر گازوییل قاچاقی که حدود یک ماه پیش در خلیج فارس رها شد ، گفت: در این یک ماه انتظار داشتیم سازمان بنادر و دریانوردی که هم از نظر مالی و هم از نظر فنی بسیار توانمند است واکنش مناسبی نشان دهد .

به گفته وی، اما با وجود اینکه در چنین مواردی که آلودگی نفتی در محیط های دریایی رخ می دهد سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت پاکسازی را به عهده دارد تا کنون این اتفاقی در این خصوص نیافتاده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: البته از آنجایی که گازوئیل فرار است حالا پس از گذشت یک ماه پاکسازی آن دیگر فایده ای ندارد چرا که تا کنون بخش های عمده ای این ماده تبخیر شده و یا وارد بافت آبزیان شده است.

فرشچی تصریح کرد: مهمترین اقدام برای مقابله با آلودگی های نفتی پیشگیری و ریشه یابی عوامل قاچاق سوخت است.

وی افزود: در این راستا کارگروهی متشکل از نهاد های غیر دولتی و دولتی شامل سازمان محیط زیست، شیلات ، وزارت کشور و مدیریت بحران تشکیل شده است.
آلودگی ریزگردها به مواد رادیواکتیو اثبات نشده است

در این روز مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه تحقیقات محدودی در زمینه آلودگی ذرات گرد و غبار به مواد رادیو اکتیو در کشور انجام شده است، گفت: تاکنون آلودگی ذرات ریزگرد و غبار به مواد رادیواکتیو اثبات نشده است

ضیاءالدین شعاعی با بیان اینکه اخیرا در برخی رسانه ها خبرهایی مبنی بر آلودگی ذرات گرد و غبار به مواد رادیو اکتیو منتشر شده است، افزود: بررسی ها و تحقیقات محدودی که در این زمینه در کشور انجام شده است، از عدم آلودگی ذرات به مواد رادیو اکتیو در حدی که به محیط انسانی آسیب برساند حکایت دارد.

وی تاکید کرد: شاید زمینه این شایعات خبرهایی مبنی بر استفاده ارتش آمریکا از جنگ ­افزارهای آلوده به مواد رادیو اکتیو باشد که انتقال آن توسط ذرات ریز گرد و غبار به کشور اثبات نشده است.

مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مطالعات آلودگی های گرد و غبار را با همکاری کشورهای همسایه تهیه کرده که پس از اتمام پروژه و حصول نتیجه به استحضار عموم خواهد رسید.
کد مطلب: 42111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *