۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱

هم‌نشینی دوستانه پایداری‌ها و وزرای احمدی‌نژاد در همایش همگرایی اصولگرایان

همایش اصولگرایان بعد از کش‌وقوس‌های فراوان با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد.
هم‌نشینی دوستانه پایداری‌ها و وزرای احمدی‌نژاد در همایش همگرایی اصولگرایان
سمفونی وحدت اصول گرایان اینبار در در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان یا همان سفارت سابق آمریکا در تهران کوک شد. سمفونی که سید رضا تقوی سعی کرده بود نوازندگان آن را از گوشه کنار فضای اصول گرایی جمع کند تا یه یک صدای واحد برسد. تقوی اینبار، رهبری این ارکست را به دستان آیت‌الله مصباح یزدی، روحانی شناخته شده ساکن قم و مخالف سرسخت دولت بسپارد.

بیش از این ارکست آیت‌الله جبهه پایداری سازی برخلاف جریان اصول‌گرایی می‌نواخت و رئیس موسسه امام خمینی به تمام درخواست‌های وحدت یک «نه» بزرگ گفت تا مشخص شود او راهی جدا از دیگر اصول گرایان دارد. تلاش‌های تقوی و نگاه مثبت اعضای جبهه پایداری به وحدت اصول گرایی، آیت‌الله مصباح یزدی را مجبور به پذیرش رهبری ارکستی کرد که شاید هیچگاه دوست نداشت رهبری آن را به عهده بگیرد.

مصباح یزدی راضی به حضور در همایش اصول گرایان شد تا برای آنان از وحدت سخن بگوید و مسیر وحدت را برای آنان ترسیم کند. قبل از آغاز مراسم خبری نه چندان خوشایند فضای این همایش را تحت تاثیر خود قرار داد و آنهم، درگذشت دختر سید رضا تقوی بود. خبری که بسیاری تصور کردند که باعث به حاشیه رفتن این جلسه و همایش خواهد شد و تقوی لقب غایب بزرگ این همایش را به خود بگیرد.

تقوی اما عزم خود را برای وحدت جزم کرده بود و به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و از وحدت سخن گفت و اعلام کرد که گزارش‌های جلسات خود را در اختیار جامعتین و آیت‌الله مصباح می‌گذرد. این سخنان حاوی پیام خاصی بود و آنهم این که زین پس مصباح یزدی ضلع سوم رهبری اصول گرایی است.

مصباح یزدی به عنوان سخنران بعدی این همایش پشت تریبون قرار گرفت و از قرآن و احادیث سخن به میان آورد و بر اساس آنان اصول گرایان را به وحدت دعوت کرد. در کنار این سخنان او بازهم پیکان انتقاد خود را به سمت مخالفان به ویژه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشانه رفت و گفت:« امروز برخی می‌گویند آقا ما حالا یک چیزی گفتیم و می‌گویند ما خودمان آقا را به اینجا رساندیم آیا مطیع او شویم؟ پس ادعای ولایت فقیهی ما کجا رفت؟ حالا که شما کمک کردید فردی به حقش برسد، آیا شما سر او منت می‌گذارید؛ آنهایی که با پیامبر بیعت کردند، پیامبر را پیامبر کردند و آیا آنهایی که با علی بیعت کردند، آنها علی را علی کردند؟ آنها باید افتخار کنند که علی(ع) را شناختند و ما باید خدا را شاکر باشیم که کسی را به ما شناساند که کسی زیر آسمان و روی زمین شایسته‌تر از او برای این مقام سراغ نداریم.»

در کنار این دو سخنران چهره‌های برجسته دیگر اصول گرایی همچون آیت‌الله موحدی کرمانی و حدادعادل نیز از جایگاه آیت‌الله مصباح در جریان اصول گرایی سخن به میان آوردند.

به نظر می‌رسد پیام همایش اصول گرایی به جریان‌های سیاسی یک استراتژی تازه بود. از این پس اصول گرایان در کنار جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک رهبر دیگر نیز دارند و آنهم کسی نیست جز آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، رئیس موسسه امام خمینی(ره).

همایش وحدت اصول گرایی در حالی به پایان رسید که چهره‌های شناخته شده اصول گرایی از جمله علی لاریجانی، مصطفی پورمحمدی، محمدرضا باهنر، ابوترابی فرد، محبیان، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی، نبوی، قالیباف، مصباحی مقدم و بسیاری دیگر از چهره‌ها غایب بودند.

اما دیروز هرکه نیامده بود سعید جلیلی و حدادعادل رفته بودند. دو چهره سیاسی اصولگرا که از قضا نزدیکی زیادی به طیف نواصولگرایان دارند و مشی خود را مدتهاست از سنتی های اصولگرا جدا کرده اند.

نکته بارز در این میان حضور پررنگ وزرا و برخی نزدیکان امروز محمود احمدی نژاد در این همایش بود، از سعیدلو، زریبافان، محصولی و نیکزاد تا رامین، خلیلیان، نجار، دانشجو و حسینی. افرادی که هنوز شاید حضور آنها در کنار رییس دولت سابق حس و دیده می شود. شاید احمدی نژاد اینگونه راه خود را به سمت اصولگرایان باز کند. امری که روز گذشته از سوی روانبخش عضو ارشد جبهه پایداری هم مورد تاکید قرار گرفت. او در اظهاراتی احمدی نژاد را توبه و پشیمانی از مشی چند سال آخر دولتش فراخواند تا اینگونه مسیر اصولگرا بودنش باز شود. گویی پایداری ها بدشان نمی اید احمدی نژاد باردیگر به میان اصولگرایان باز گردد تا دور او سینه بزنند.


در جدول زیر می‌توانید اهم اظهار نظر اصول گرایان در این همایش را بخوانید:

اسامی


سمت


اظهار نظر

آیت‌الله مصباح یزدی


پدر معنوی جبهه پایداری


کسانی که اصولگرا هستند ادعا می‌کنند کسانی هستند که می‌توانند خود را از سقوط‌ها و نوسانات زشت حفظ کنند. برای دستیابی به این هدف باید بینش، ارزش و روش درستی را انتخاب کرده و مدام اصول خود را تغییر ندهند و اگر به طور مثال گفتند ولایت فقیه را قبول دارند باید تا پای جان از آن دفاع کنند.

آیت‌الله موحدی کرمانی


دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران


علاوه بر جامعتین، مؤسسه امام‌خمینی(ره) هم در تصمیمات اصول‌گرایان سهیم هستند و جامعتین همراه با آیت‌الله مصباح‌یزدی خواهند بود.

غلامعلی حداد عادل


رئیس فراکسیون اصولگریان مجلس شورای اسلامی


امیدواریم همانگونه که در دوره‌های گذشته اصولگرایان به وحدت رسیدند برای انتخابات مجلس نیز به وحدت برسند.

این همایش، انتخاباتی نبود و اینکه برخی خبرنگاران سوالات انتخاباتی می‌کنند، دلیل بر انتخاباتی بودن این همایش نیست؛ امروز ما جشن غدیر برگزار کردیم و دور هم جمع شدیم تا از نقطه نظرات حضرت آیت‌الله مصباح بهره‌مند شویم. اصولگرایان به نظر جامعتین و آیت الله مصباح یزدی احترام خاصی قائل هستند.

حسین فدایی


دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی


ما از هر سازوکاری که برای وحدت اصول‌گرایان طراحی شود، حمایت می‌کنیم.

روحانیت و نقش فراگیر آن در وحدت اصول‌گرایی نقش اساسی دارد

علی رضا زاکانی


دبیرکل جبهه رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده مجلس


قطعا اگر به این شکل به وحدت برسیم ماحصل آن نیز نتیجه‌بخش خواهد بود و در مرحله بعد نیز اقبال مردم را فراهم می‌کند که محصول این اقبال شکل‌گیری یک مجلس رشد یافته نسبت به دوره‌های گذشته است.

سازوکار وحدت باید در مسیر مشخص باشد و جامعتین نیز در این زمینه یک نقش ویژه دارند.

روح‌الله حسینیان


عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس


نقش علما و روحانیت در وحدت رسیدن اصول گرایان مهم است. در این جریان شخص نباید محور قرار بگیرد و همان اصول مدنظر رهبری محور قرار گیرد و اصولی که سازمان اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهد باید مشخص و همه آنها رعایت شوند تا اصول‌گرایان در آن محور بتوانند به وحدت برسند.

قطعا آینده اصول‌گرایی روشن است و اصولگرایان به وحدت خواهند رسید.

کامران دانشجو


وزیر علوم دولت احمدی نژاد


همان‌طور که آیت‌الله مصباح‌یزدی گفتند بینش و ارزش بسیار در رفتار انسان مهم است و ما اصول‌گرایان باید به این مبانی توجه داشته باشیم.

جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح‌یزدی که از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند می‌توانند پرچمدار وحدت اصول‌گرایی باشند.

محمد نبی حبیبی


دبیرکل حزب موتلفه اسلامی


من معتقدم که این نشست که با پیشنهاد آقای تقوی و پذیرش آیت‌الله مصباح انجام شد گامی مفید در جهت رسیدن به ائتلاف بین اصولگرایان است.

همگرایی می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ائتلاف بزرگ که آن ائتلاف بزرگ تنها منحصر به بحث انتخابات نخواهد بود.

مسعود میرکاظمی


عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس


امیدواریم قدم‌های مؤثرتری برداشته شود و وحدت بین اصولگرایان از اختلافات بین آنها بیشتر است.

این جلسات باید ادامه پیدا کند و تشکل‌ها باید با همدیگر نشست داشته باشند تا بر اصول خود پافشاری کنند.

سید محمد حسینی


وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد


این همایش همایش بسیار خوبی بود و می‌تواند نقش مهمی در وحدت و همگرایی اصولگرایان داشته باشد.

برای قدم اول، این همایش بسیار خوب بود و امیدواریم شاهد قدم‌های دیگر در این مسیر باشیم
کد مطلب: 42181
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *