۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۳

جلوگیری از نوازندگی زنان در یک کنسرت!

گروه «عرفان» که قرار بود، در هنرسرای «خورشید» اصفهان روی صحنه برود، اجرایش به‌دلیل حضور نوازندگان زن روی صحنه‌ی اجرا، لغو شد.
جلوگیری از نوازندگی زنان در یک کنسرت!
به گزارش ایسنا، گروه موسیقی «عرفان» به اصفهان آمده بود تا در اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس به اجرای موسیقی نواحی ایران بپردازد، اما با ناملایمتی‌هایی که از سوی مسوولان برگزاری اجلاس ICCN و مدیران اصفهان صورت گرفت، کنسرت این گروه در هنرسرای «خورشید» هم برگزار نشد.

این گروه موسیقی در آیین افتتاح اجلاس میراث فرهنگی ناملموس برخلاف وعده‌ی مسوولان، بدون حضور زنان نوازنده‌ی خود به اجرای موسیقی پرداخت، اما پس از این رویداد به اعضای این گروه قول داده شد تا در هنرسرای «خورشید» با حضور همه‌ی اعضا و نوازندگان زن، به اجرای برنامه بپردازند. این در حالی است که در هنرسرا نیز از روی سن رفتن بانوان جلوگیری شد.

به گفته‌ی سرپرست گروه «عرفان»، برخورد تند و توهین‌آمیز مدیران، محمد طیبی (سرپرست گروه) را بر آن داشت تا برای حفظ جایگاه زنان و حرمتی که برای آن قائل است، از اجرای موسیقی در هنرسرای خورشید خودداری و همراه با اعضای گروه، اصفهان را با دلخوری ترک کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در زمان برگزاری این اجلاس، زنان کره‌ای در هنرسرای خورشید هم نواختند و هم خواندند!

اما فرشاد رستمی، از اعضای گروه موسیقی «عرفان» درباره‌ی اجرا نشدن کنسرت موسیقی این گروه در هنر سرای خورشید، گفت: مردم استقبال خوبی برای اجرا کنسرت داشتند، اما اتفاقاتی پیش آمد که منجر به اجرا نشدن کنسرت شد. نحوه‌ی ممانعت مسوولان هم به‌گونه‌ای بود که هر کسی تقصیر را گردن دیگری می‌انداخت.

این نوازنده ادامه داد: شخص سومی که غایب بود و شاید هیچ کسی از افرادی که در هنرسرا حضور داشتند، او را نمی‌شناختند، روند ماجر را هدایت می‌کرد. بنابراین همه می‌خواستند ممانعت از برگزاری کنسرت را گردن دیگری بیندازند.

رستمی با بیان این‌که افرادی که در هنرسرا بودند می‌گفتند، «آقای قطبی - مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان - جلوی برگزاری این کنسرت را گرفته است» اظهار کرد: قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد نوشته شده و مدون است و ما برای اجرای این کنسرت مجوز ارشاد را داشتیم.

وی با اشاره به این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوانین مصوب را به همه‌ی استان‌ها می‌فرستد، گفت: براساس قوانین وزارتخانه، باید کنسرت اجرا می‌شد و از جای دیگری نمی‌توانستند، تأکید کنند که اجرا نرویم. شاید کوتاهی‌هایی از سوی نهادهای گوناگون شده بود، اما واقعیت این بود که هیچ فرد مشخصی نبود که مسبب این اتفاق‌ها باشد.

او افزود: برای روز اول، به احترام اصفهان و ایران و به‌دلیل احترامی که برای گروه قائل بودیم، اجرا کردیم تا وقفه‌ای در برنامه‌ی اجلاس ایجاد نشود و حسن نیت خود را نشان دادیم. البته به ما گفتند اگر این برنامه را اجرا کنید، شب می‌توانید با همه‌ی اعضای گروه روی صحنه حاضر شوید.

این عضو گروه‌ی موسیقی عرفان ادامه داد: انگار این حرف را زدند تا کارشان انجام شود و از روز بعد، تلفن‌شان را از دسترس خارج یا خاموش کردند و جوابی به ما ندادند. این توهین به یک گروه نیست، این کار توهین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به موسیقی و به فرهنگ ایران است.

رستمی اضافه کرد: چند نفر موجب شدند تا کل فرهنگ ایران زیر سوال برود. واقعا تأسف‌بار است که عده‌ای آدم کوچک سبب می‌شوند تا مسوولان بزرگ‌تر زیر سوال بروند. مسوولانی که اصلا راضی به این کار نیستند. مسوولان بلندپایه کشور نیز راضی نیستند این اتفاقات بیفتد، ولی برخی، کاری می‌کنند که به اسم آن‌ها باشد و به همه‌ی سیستم آسیب می‌زنند.

بی‌اطلاعی مدیر کل ارشاد از دلیل لغو کنسرت گروه عرفان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: حدود هفت یا هشت گروه قرار بود، در اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس اجرا داشته باشند و اتفاقا همه‌ی گروه‌ها مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای برگزاری کنسرت داشتند. ما به همه‌ی گروه‌ها مجوز دادیم و گروه عرفان هم در میان گروه‌های موسیقی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل لغو کنسرت گروه «عرفان» در هنرسرای خورشید و اجرای گروه بدون حضور بانوان در مراسم افتتاحیه‌ی ICCN، اظهار کرد: ناظران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در جلسات گوناگون فرهنگی حضور داشتند و اتفاقات رخ‌داده را ثبت کردند، اما من به‌دلیل کار زیادی که در این چند روز داشتم، هنوز نتوانستم گزارش آن‌ها را بخوانم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این‌که دلیل برگزار نشدن کنسرت گروه عرفان را نمی‌دانم، افزود: باید دلیل اجرا نشدن کنسرت را بررسی کنم. حتما همه‌ی گزارش‪ها را می‪خوانم و تک‌تک بررسی می‪کنم؛ اما حالا فرصت ندارم و به‌محض پیدا کردن وقت مناسب، موضوع را پیگیری خواهم کرد.

ممانعت از حضور زنان مورد تأیید وزارت ارشاد نیست
همچنین پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره اظهار کرد: گروه موسیقی «عرفان» که آقای طیبی آن را مدیریت می‌کند، از گروه‌های ثبت‌شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و عموما در راستای حفظ موسیقی ملی و اتحاد اقوام ایرانی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اجرای گروه عرفان در افتتاحیه‌ی اجلاس ICCN افزود: با مجوز و هماهنگی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بود گروه عرفان در افتتاحیه اجرا داشته باشد، اما متأسفانه برخی از حضور بانوان در این اجرا ممانعت به عمل آوردند. این کار مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و ما به‌شدت با این موضوع مخالفت می‌کنیم‌.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: معتقدیم که بانوان ایرانی در تمام ادوار تاریخی سرآمد و الگو بوده‌اند. جوانانی که قرار بود روی صحنه‌ی موسیقی اجرا داشته باشند، از فرزندان همین سرزمین هستند که با رعایت کامل شئونات اسلامی و متناسب با عرف کنونی جامعه و عرف اصفهان که مانند سایر شهرهای ایران، شهری مذهبی است، برای اجرا حضور پیدا کردند.

ارجمند با اظهار تأسف از اتفاق رخ‌داده، اظهار کرد: با اجرای موسیقی توسط گروه عرفان، سفرای کشورهای دیگر می‌توانستند، بخشی از حضور زنان ایرانی را در فعالیت‌های اجتماعی ببینند.

او ادامه داد: دختران ایرانی در رشته‌ی موسیقی در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند و در هنرستان‌های موسیقی تحصیل می‌کنند، محل کار این افراد روی صحنه است.

وی با انتقاد از حضور نداشتن زنان نوازنده‌ی گروه عرفان در افتتاحیه‌ی اجلاس ICCN، گفت: این‌ را که در چنین اجلاسی جلوی حضور زنان گرفته می‌شود، باید تمام کسانی که دغدغه‌ی حضور جوانان ایرانی را دارند، جواب دهند. چرا یک جوان ایرانی نمی‪تواند در کشور خودش و روی صحنه‪ای که متعلق به خودش است، حضور پیدا کند و برای نمایندگان کشورهای دیگر نشان دهد که ایران یک موسیقی اصیل دارد؟

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که رفتار انجام‌شده نسبت به گروه عرفان مورد تأیید وزارت ارشاد نیست، اظهار کرد: این نوع رفتار در عرف ملی، رفتاری ناشایست قلمداد می‌شود و آن را پیگیری خواهیم کرد.

ارجمند با اشاره به سفر اخیر خود به اصفهان، افزود: یکی از مباحثی که در این سفر مطرح شد، موسیقی بانوان بود و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز این موضوع را تأیید کرد. اعتقاد دارم همه‌ی شهرهای ما، شهر مذهبی هستند و تمام مردم ایران در شهرهای گوناگون در کنار انقلاب ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: شهدای ما خون دادند تا ما امروز در یک فضای سالم و امن برای فرزندان آن‌ها، شرایطی را فراهم کنیم که از فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایرانی بهره‌مند شوند؛ اما داشتن این تصور که اگر آن‌ها امروز ناظر اعمال ما بودند، ناراحت می‌شدند، تصور غلطی است. این شهدا برای ما، کشور، اسلام و مردم‌شان خون‌شان را دادند و انتظارشان این است که از فرزندان آن‌ها در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم حفاظت کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر امروز نتوانیم فرزندان خود را با فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کنیم، باید پاسخگوی خون شهدا باشیم. بنابراین ادعایی را که برخی جریانات دارند که موسیقی با پاسداشت خون شهدا، منافات دارد انکار می‪کنم. یکی از برکات انقلاب ما این است که پس از انقلاب، موسیقی فاخر و معنوی داشتیم. آیا باید این ثمره انقلاب را انکار کنیم؟ این رفتارها متناسب با رفتارهای دلسوزان نظام نیست

اداره ارشاد اصفهان توضیح دهد
ارجمند با تأکید بر پیگیری لغو کنسرت گروه عرفان، تصریح کرد: برنامه‌ی ICCN برنامه‌ای مشترک بود که توسط شهرداری و با همکاری نهادهای گوناگونی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است. بنابراین دوستان من در اداره ارشاد اصفهان بهتر می‪توانند توضیح دهند که این برنامه با آن‌ها هماهنگ شده بود یا نه؛ ولی با من هماهنگ شده بود و مجوز آن را صادر کردم

وی با بیان این‌که گروه عرفان از موسیقی‪های اصیل ایرانی در کنسرت استفاده می‪کند، ادامه داد: گروه موسیقی عرفان مورد تأیید ما است. اگر برنامه‌ی آن‌ها اجرا نشده است، باید مدیران و دبیران اجرایی جشنواره پاسخگو باشند که چرا برای اجرای این گروه در افتتاحیه و سایر برنامه‌ها پافشاری نکرده‌اند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من دو ساعت قبل از برنامه‌ی هنرسرا با مسوولان مختلف صحبت و قضایا را پیگیری کردم. از جمله با آقای میرزایی - دبیر اجلاس میراث فرهنگی ناملموس - صحبت کردم و از او توضیح خواستم که چرا گروه عرفان نمی‌تواند با حضور زنان نوازنده روی صحنه حاضر شود. آقای میرزایی به من گفت که سعی خود را می‌کند، اما من به او تأکید کردم که با استاندار اصفهان به‌عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان صحبت، مشکلات را رفع و اجرای موسیقی را با حمایت آقای استاندار قطعی کنند.

تفکیک جنسیتی بر روی صحنه با سیاست‌های کلی دولت سازگار نیست
او به تشریح سیاست‌های دولت در زمینه‌ی موسیقی پرداخت و تصریح کرد: تفکیک جنسیتی روی صحنه، با سیاست‌های کلی دولت سازگار نیست و اگر کسانی، گروهی را دعوت می‌کنند باید از قبل ملاحظات آن را اعلام و انجام دهند، اما این رفتاری که مسوولان برگزاری اجلاس انجام دادند، درست نبود. من به آقای حسین میرزایی گفتم که این مسأله را پیگیری کند و این‌که به نتیجه‌ای نرسیده نشان از این دارد که یا پیگیری نکرده یا پیگیری کرده و به نتیجه‌ای نرسیده است!

ارجمند با اشاره به دیپلماسی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: نظر دکتر جنتی به‌عنوان نماینده‌ی دولت در حوزه‌ی فرهنگ، این است که باید فرهنگ ایرانی و اسلامی را در نوع اصیلش معرفی کنیم و برنامه‌های مشترکی با کشورهای گوناگون داشته باشیم.

وی با اشاره به اجلاس ICCN اضافه کرد: این اجلاس که درباره‌ی میراث معنوی بود و موسیقی در سه شاخه‌ی معنوی جهانی ثبت‌شده حداقل این فرصت را فراهم می‌کرد که بخشی از موسیقی اصیل کشور به‌نمایش گذاشته شود، اما این فرصت را از دست دادیم و نه هموطنان ما و نه سفرای کشورهای دیگر نتوانستند از این فرصت و از مجموعه‌ای که وحدت اقوام ایرانی را با یک موسیقی اصیل و ارزشمند نشان می‌داد بهره‌مند شوند.

تفاوت زنان کره‌ای و ایرانی چیست؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نوازندگی زنان کره‪ای در اصفهان، گفت: این دوگانگی‌ها را متوجه نمی‌شوم و برای من این سوال است که چرا نسبت به فرهنگ خودمان که اصیل و اسلامی است، چنین رفتار می‪کنیم و سخت‌گیری‌هایی که برای هنرمندان اصیل ایرانی می‌شود، برای یک نفر که در جشن می‌نوازد نمی‌شود. چرا نباید فضای آرام و امنی را برای هنرمندان موسیقی اصیل خود فراهم کنیم؟ در بسیاری از جشن‌ها با موسیقی‌هایی که در شأن ایران نیست، برخورد نمی‌شود، ولی با هنرمندان اصیل این‌گونه رفتار می‌شود! من معتقدم باید مسوولان برگزاری این اجلاس جوابگو باشند

ارجمند با تأکید بر وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به‌طور کلی، وظیفه‌ی ما حمایت از حقوق هنرمندان، مردم و سیاست‌های کلی نظام است. در موارد این چنینی با رعایت حقوق هر سه گروه وارد می‌شویم.

وی ادامه داد: چرا گروهی که مورد تأیید ما بوده، اجرا نرفته است؟ افرادی که جلوی این برنامه‌ها را می‌گیرند، متوجه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی نیستند و نمی‌دانند که این تهاجم به خانواده‌ها رسوخ می‪کند. اگر فضای سالم و خوبی را برای خانواده‪های ایرانی فراهم کنیم، این تهاجم به خانواده‌های ما رسوخ نمی‌کند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وقتی مقام معظم رهبری به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی اشاره می‪کنند باید به این سخنان بیشتر توجه کرد. مسائل فرهنگی مثل مشکلات اقتصادی نیست که به سرعت تأثیر بگذارد، این مسائل در دراز مدت و زیرپوستی حرکت می‪کند و تأثیر مخفیانه می‪گذارد. بنابراین به جای پاک کردن صورت‌مسأله به‌دنبال یک ساختار مشترک برای فرهنگ ایرانی باشیم تا در برابر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بایستیم
کد مطلب: 42194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *