۰
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹

مصباح‌یزدی؛ به دنبال رهبری اصولگرایان؟

شکل گرفتن وحدت در میان اردوگاه اصولگرایی با توجه به گذشته آنان بعید است. اما تلاش برای شکل گرفتن این انسجام و وحدت با توجه به زمان باقی مانده به انتخابات مجلس می‌تواند به سود اصولگرایان باشد.
مصباح‌یزدی؛ به دنبال رهبری اصولگرایان؟
سمفونی وحدت اصولگرایان اینبار در در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان یا همان سفارت سابق آمریکا کوک شد. همایشی که آیت الله مصباح یزدی سخنران اصلی آن بود و حضور اعضای منتسب به جبهه پایداری و وزرای احمدی نژاد در آن پررنگ و مشهود بود. گرچه بودند دیگر سیاسیون اصولگرا چون آیت الله موحدی کرمانی، سیدرضا تقوی، حدادعادل، سعید جلیلی، نبی حبیبی، بادامچیان و ...که خود را به همایش همگرایی اصولگرایان رسانده بودند اما این حضور هم نتوانست غیبت شاخصین اصولگرا چون محمدرضا باهنر، لاریجانی، پورمحمدی، قالیباف، ولایتی، ابوترابی فرد، مصباحی مقدم، توکلی، غفوری فرد، محبیان و دیگرانی از این قسم را پر کند.

در همین رابطه با سه نفر از نمایندگان مجلس نهم به گفتگو نشستیم که در ادامه آمده است؛

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلش شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نامه نیوز، با اشاره به ضرورت شکل گیری وحدت میان اصولگرایان، گفت: ضرورت وحدت این است که نوعی تعامل و هم‌گرایی در دل این گروه ایجاد شود. مدتی بود که بعضی از طیف‌های اصولگرایی جبهه بندی‌های را برای خودشان ایجاد کرده بودند که باعث ایجاد جدایی و فاصله میان این جریان شده بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اصولگرایان مدتی است که تصمیم به وحدت گرفته اند خاطرنشان کرد: اخیرا طیف‌های مختلف اصولگرایی در کنار هم جمع شده‌اند. هم‌گرایی اصولگرایی یعنی با هر نوع تفکر و سلیقه‌ای و با رعایت چارچوب قوانین و اصولی که همه آنان به آن اعتقاد دارند یک شاکله منسجمی را شکل دهند.

وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد با بیان اینکه به ایجاد همگرایی و وحدت امیدوار هستم، اضافه کرد: به حرکتی که شروع شده است و زحماتی که کشیده شده بسیار امیدوار هستم، که نتیجه این حرکت برگزاری باشکوه این همایش بود که فعلا فقط در تهران برگزار شده است و تبلیغ و فراخوانی هم نداشت.

وی با بیان اینکه این همایش هیچگونه ارتباطی با انتخابات ندارد، گفت: بحث هم‌گرایی می‌تواند در همه زمینه‌ها موثر باشد و به هر صورت کشوری که انقلاب کرده است الزاما هر نوع تشکل و هم‌گرایی که برگزار می‌شود ارتباطی با انتخابات ندارد.

مصری با اشاره به نقش آیت الله مصباح در وحدت اصولگرایان، گفت: هم‌گرایی به این معنا است که هرکس با هر داشته‌ای که دارد وارد عمل شود. قرار نیست یک جریانی رهبری اصولگرایان را برعهده بگیرد. بحث این نیست که یک رهبری واحد داشته باشند، بحث این است که یک تمرکز واحد بر هم‌گرایی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص تاثیر جامعتین بر ایجاد وحدت، تصریح کرد: یک سمت اصولگرایی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز است، آنها از دیرباز تلاش‎ها و زحمات زیادی برای طیف اصولگرایی کشیده اند که همه این افراد از جمله آیت الله مصباح برای ما محترم هستند و امیدواریم یک همگرایی در این میان ایجاد شود و نه یک رهبری !

وی ادامه داد: هیچکس از انقلاب سهمی نمی‌خواهد و همه در این همایش جمع شده اند که دین خود را نسبت به انقلاب و شهدا ادا کنند و هیچ‌یک از افراد به دنبال سهم خواهی نبوده است.

بعید است پایداری با دیگر اصولگرایان به وحدت برسد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نامه نیوز، در خصوص همایش وحدت اصولگرایان گفت: تجربه ناموفقی که اصولگرایان در سالهای گذشته داشته اند، شکل گیری وحدت را برای آنان سخت کرده است اما با آسیب شناسی‌های که انجام داده‌اند توانسته‌اند موفقیت‌های را بدست بیاورند که می‌تواند زمینه ساز انسجام آنان شود.

جعفرزاده ادامه داد: جلسه‌ای که برگزار شد در جهت رفع اختلافات پیش رفتند اما اینکه بگوییم در این مسیر موفق خواهند بود باید دید تا در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، که با توجه گذشته این جریان ایجاد وحدت را بعید می‌دانم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این همایش به منظور هم‌گرایی و کاهش اختلاف سلایق برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همه جریان‌های اصولگرایی در این جلسه جمع نشده بودند و بخش اعظم بزرگان اصولگرایی همچون اقای محمدباقر قالیباف، آقای علی لاریجانی و آقای محسن رضایی در این همایش حضور نداشتند که نشان دهنده اختلاف این جریان و شکل نگرفت وحدت است.

جعفرزاده با اشاره به این موضوع که قبل از برگزاری چنین جلساتی باید کینه ها و دلخوری ها رفع می‌شد، عنوان کرد: به نظر من باید قبل از برگزاری جلسه نشست‌های تخصصی را انجام می‌دادند و بعد چنین همایشی را برگزار می‌کردند.

این نماینده مجلس گفت: بعیدمی‌دانم جریان حزبی جبهه پایداری بتواند با اصولگرایان به وحدت و نزدیکی برسد.


اینکه آیت الله مصباح مورد تایید همه اصولگرایان باشد جای تردید دارد

محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌و‎گو با خبرنگار نامه نیوز، در خصوص همایشی که توسط اصولگرایان و با سخنرانی آیت الله مصباح برگزار شد، گفت: با ترتیبی که من در خبرها دیدم کمی سخت است که بتوان گفت انسجام و وحدت در میان جریان اصولگرایی شکل خواهد گرفت. کسانی که در این همایش حضور داشتند در میان خودشان نوعی اختلاف و انشقاق است.

وی ادامه داد: مقداری تلاش بد نیست اما بنده خیلی به شکل‌گیری وحدت و به تفاهم رسیدن آنها امیدوار نیستم، آیت الله مصباح شخصیت شناخته شده و برجسته‌ای هستند اما اینکه ایشان مورد پذیرش همه باشند، مقداری جای تردید است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه بعضی از افرادی که خود را منتسب به اصولگرایی می‌‌دانند دیدگاهی متناقص با آیت الله مصباح دارند، خاطرنشان کرد: باید دید تا زمان باقی مانده به انتخابات مجلس می‌توانند نقطه نظرات خود را به یکدیگر نزدیکتر کنند و یا خیر!

نماینده مردم فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاثیر گذاری جامعتین در شکل گیری وحدت گفت: نقش جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز در شکل گیری وحدت غیرقابل انکار است. معتقدم حضور جامعیتن میتواند تاثیر گذار و کمک حال باشد.

وی قرار گرفتن جبهه پایداری در کنار دیگر اصولگرایان را ملتزم به کم شدن تندروی‌هایشان دانست و اضافه کرد: پایداری ها باید مقداری از تندروی خود را کم کنند و به تعادل برسند، اگر دیدگاه‌های خود را به سمت اعتدال و آنچه مورد نظر رهبری است ببرند می‌تواند به اصولگرایان نزدیک‌تر شوند، در غیراینصورت نه در میان اصولگرایان جای خواهند داشت و نه در انتخابات مجلس.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *