۰
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴
معاون هنری در جمع خبرنگاران:

راه‌اندازی چندین حراج هنری در ایران

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شب گذشته در مراسم افتتاح نمایشگاه «هنر انسان دوستی» از راه اندازی چندین حراج در ایران خبر داد و مشکلات برپایی حراج بین المللی کیش را همچنان پابرجا اعلام کرد.
راه‌اندازی چندین حراج هنری در ایران
علی مرادخانی شب گذشته ۲۵ مهرماه در مراسم افتتاح نمایشگاه «هنر انسان دوستی» در جمع خبرنگاران درباره این نمایشگاه گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی یکی از کارهای ما این است که تبادل فکری کنیم و با هر ابعاد در دنیای مجازی و واقعی فعالیت کنیم، در فضای هنرهای تجسمی نیز در این مدت اتفاق های خوبی افتاده است که با استقبال مواجه شده است.

وی افزود: این فعالیت ها در زمینه هنرهای تجسمی آغازی است برای فعالیت بیشتر بین المللی که هنرمندان خود را به حضور بیشتر ترغیب کنیم و کسانی که می توانند این آثار را خریداری کنند نیز مشارکتشان افزایش یابد و با تعامل بیشتر به این فضا رونق بخشیم.

احتمالاتی برای خرید مرکز هنرهای تجسمی از یک نمایشگاه

مرادخانی در ادامه درباره خرید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از نمایشگاه «هنر انسان دوستی» بیان کرد: ما ممکن است آثاری را که برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مناسب باشد انتخاب کرده و بخریم اما بیشتر به جریان سازی و حرکت در این عرصه فکر می کنیم و به این منظور فکر می کنم اگر موسساتی چون موسسه توسعه هنرهای تجسمی با بررسی این آثار بتواند از این نمایشگاه خرید کند بهتر است و این به جریان سازی چرخه اقتصادی هنر و حرکت در این فضا بیشتر کمک می کند که از دوستان خود خواهیم خواست وارد این عرصه شده و فعالیت کنند.

کلکسیونرهایی که همه آثار یک هنرمند را در طول چند سال می خرند

مرادخانی با بیان این که رونق خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی رضایت‌بخش است، یادآور شد: اکنون کلکسیونرها وارد فضایی شده اند که همه آثار یک هنرمند را یک جا می خرند که هم تبعات مثبت دارد و هم منفی. به طور مثال یکی از مجموعه داران همه آثار پرویز کلانتری را به طور کلی خریداری کرده است اما اگر بتوان بخشی از آثار چنین هنرمندانی را برای گنجینه هایی چون موزه هنرهای معاصر هم خریداری کرد خوب است اما اگر از جنبه مثبت به این ماجرا نگاه کنیم، کسانی که می خواهند وارد این کار شوند و همه آثار یک هنرمند را یک جا بخرند، بهتر است به فرهنگسازی در این زمینه نیز کمک کنند تا هم هنرمند با رغبت بیشتری فعالیت کند و مابه ازای اقتصادی فعالیت های هنری خود را شاهد باشد و هم این که آثار برجسته و خاص این هنرمندان نیز امکان راهیابی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را هم داشته باشد تا برای آیندگان ذخیره شود.

او همچنین از مذاکره با چند هنرمند برای خرید آثارشان و افزودن آن به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و اسامی آنها را اعلام نکرد.

مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره حراج های بین المللی توضیح داد: حضور هنرمندان ما در حراج های بین المللی اتفاق خوبی است اما در حراجی دوبی وضعیت ما به نسبت حراج لندن بهتر و موفق تر است که می توان این جریان ها را نقد و بررسی کرد.

راه اندازی چندین حراج در ایران

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه با بیان این که چند حراجی در کشور در حال شکل گرفتن است، یادآور شد: این حراج ها در کنار هم با هم‌افزایی به هم کمک می کنند تا جریان رونق در هنرهای تجسمی خاموش نشود.

او درباره راه اندازی حراج کیش هم بار دیگر توضیحات پیشین خود را ارائه کرد و گفت: کیش حوزه بین المللی ما در عرصه حراج هاست که بخشی از شرایط آن حل نشده است وبه دنبال آن هستیم تا این مشکلات برطرف شود و زمانی که حراج برگزار شد همه علاقه مندان و کلکسیونرها از سراسر جهان بتوانند وارد این منطقه شوند، اثر هنری بخرند و با خود به کشورهایشان ببرند، اما هنوز این شرایط فراهم نشده است ولی اگر این اتفاق عملی شود، کیش قطب بزرگی در عرصه حراج های بین المللی ما خواهد بود.
کد مطلب: 42324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *