۰
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹

نخست‌وزیر عراق در تهران، فواد معصوم در عربستان

«بغداد- نجف - تهران»؛ عبادی، نخست وزیر جدید عراق پس از دیدار با آیت الله سیستانی راهی تهران شد تا در آغاز تور منطقه‌ای خود صفحه‌ی جدیدی از روابط تهران- بغداد باز شود.
نخست‌وزیر عراق در تهران، فواد معصوم در عربستان
نخست وزیر جدیدِ عراق کابینه‌‌ی دولت جدید این کشور را تکمیل کرد و شبِ گذشته در نخستین سفر منطقه‌ای خود برای دیدار و گفت‌وگو با مقاماتِ تهران وارد ایران شد؛ «حیدر العبادی» پس از انتخاب به عنوان نخست وزیری جدید عراق تاکنون دو سفر به فرانسه و آمریکا برای شرکت در نشست امنیتی پاریس و مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشته است.

بر این اساس، عبادی در سفری از پیش تعیین شده و در آغاز تور منطقه‌ای پس از گذشت نزدیک به دو ماه از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید عراق وارد تهران شد تا به گفته «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه ایران همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق وارد مرحله‌ی جدیدی شود.

قرار است عبادی در ادامه‌ی سفر به تهران به چند کشور دیگر عربی منطقه‌ی خاورمیانه نیز سفر کند؛ این در حالی است که نخست وزیر جدید عراق، توانست روز شنبه کابینه دولت جدید این کشور را با دریافت رای اعتماد نمایندگان پارلمان به وزرای کشور و دفاع تکمیل کند و در سفر به تهران وزرای نفت، اقتصاد و تجارت عراق را به همراه دارد.

سفری برای تقویت وهماهنگی مواضع دوجانبه

حیدر العبادی، اواخر مرداد ماه گذشته و در شرایط تشدید حملات و تهدیدات گروه تروریستی داعش در این کشور و همچنین بحران سیاسی عمیق بر سر انتخاب نخست وزیر جدید عراق، با توافق گروه های سیاسی و چراغ سبزِ تهران و واشنگتن جایگزین «نوری المالکی» نخست وزیر سابق این کشور شد.

پس از حمله گروه تروریستی داعش به عراق و به اشغال درآوردن بیش از یک سوم از خاک این کشور در خرداد ماه گذشته، روابط دوجانبه ایران و عراق نیز که تا آن زمان در شرایط مناسبی به سر می برد وارد مرحله ی جدیدی کرد؛ تهران که به عنوان یکی از متحدان و حامیان اصلی دولت عراق در منطقه به شمار می رود از نخستین کشورهایی بود که با اعزام مشاوران نظامی به عراق به نیروهای عراقی در مقابله با گروه های تروریستی کمک کرد؛ تا جایی که به گفته‌ی مقامات ارشد نظامی و سیاسی دو کشور در صورت نبود حمایت های ایران بغداد تاکنون سقوط کرده بود.

در این بین و با تشکیل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه، تهران اما درخواست های مکرر واشنگتن برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرد تا حضور و نفوذ ایران در عراق و کمک های قابل توجه تهران به بغداد خارج از سایه رهبری آمریکا در منطقه ادامه پیدا کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته درباره سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران روند توسعه همه جانبه روابط راهبردی با عراق را بر اساس منافع و مصالح مشترک دو کشور و منطقه دنبال می‌کند و بر همین اساس با عراق در مقابله با چالشهای فرارو بویژه امنیت و ریشه کنی پدیده شوم تروریسم همکاری می کند.

بغداد، میانجی جدید روابط ایران و عربستان می شود؟

در حالی که نخست وزیر عراق روز گذشته (دوشنبه) در نخستین سفر منطقه ای خود با هدف افزایش و تقویت روابط دوجانبه به تهران آمد، دفتر ریاست جمهوری عراق نیز اعلام کرد که «فواد معصوم» رئیس جمهور جدید این کشور نیز در نظر دارد در روزهای آینده به عربستان برود.

فواد معصوم در بیانیه‌ای در این باره، عنوان داشت: دوره حج باعث شد سفر من به عربستان به تعویق بیفتد اما قرار است این سفر در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد و ما در جریان این سفر در خصوص روابط دو جانبه و راه‌های تقویت آن بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

این در حالی است که روابط تهران و ریاض در چند ماه اخیر دست خوش تحولات مهمی بود؛ «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی هفته ی گذشته در اظهاراتی ایران را کشوری اشغالگر نامید و خواستار خارج شدن نیروهای ایرانی از کشورهای سوریه و عراق و پایان دخالت تهران در امور داخلی کشورهای منطقه شد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که گام ها مثبتی در جهت بهبود روابط دوجانبه میان تهران و ریاض پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و با هدف خروج از تنش موجود در میان روابط دو کشور، برداشته شده بود؛ برگزاری جلسات دوجانبه میان مقام های بلندپایه ی دو کشور و همچنین دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و تواف بر سر گسترش همکاری را می توان از جمله این تلاش ها دانست.

فواد معصوم در ادامه‌ی بیانیه خود با تاکید بر اینکه عربستان در حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم مشارکت دارد و این مساله مهمی است، گفت: عراق تمایل ندارد مشکلاتی در منطقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان و ترکیه وجود داشته باشد.

امری که احتمال میانجی گری رییس جمهور عراق بین تهران-ریاض بر سر حل مناقشات منطقه ای این دو کشور را ایجاد کرده است. گمانه ای که پیشتر نیز در جریان بحران های پیش آمده در عراق از سوی تحلیلگران و رسانه ها عنوان می شد.

به گفته تحلیلگران مسائل منطقه، اختلاف نظر میان تهران و ریاض، یکی از عوامل اصلی تشدید و ادامه ی بحران های منطقه ای تاکنون بوده است؛به گونه ای که چراغ سبز احتمالی این دو کشور و نزدیک شدن نظرها به یکدیگر می تواند برگ بازی در منطقه از سوی گروه های افراطی را به نفع کشورهای منطقه تغییر دهد.

تهران که به تازگی به لبنان در جهت مقابله باتروریسم هدیه ی تسلیحاتی ارائه کرده است اکنون میزبان نخست وزیر عراق در نخستین سفر منطقه ای وی است؛ سفری که بیش از پیش به تعاملات و همکاری های دو کشور همسایه ایران و عراق منجر خواهد شد. همکاری هایی که اکنون و با حضور گروه تروریستی داعش در عراق شکل دیگری به خود گرفته است.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *