۰
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲

مثلث مقابله با داعش در عراق بحران‌زده

مثلث نیروهای پیشمرگه کرد، مشاوران ارشد ایرانی و ائتلاف بین المللی را می‌توان سه ضلح فعال در عراقِ بحران زده خواند که به دنبال برون رفت عراق و سوریه از باتلاقِ داعش هستند.
مثلث مقابله با داعش در عراق بحران‌زده
حملات هوایی آمریکا در شهر کوبانی واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه برای هموار کردن مسیر ورود نیروهای پیشمرگه کرد به این شهر، همچنان ادامه دارد، این تحرکات در کنار عملیات اخیرِ عاشورا که با حضور مشاوران ایرانی و نیروهای عراقی صورت گرفت، این کشور را به صحنه‌ تلاش بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و افراط گری تبدیل کرده است.

در حالی که کشورهای بحران زده در خاورمیانه به صحنه کش‌مکش‌های سیاسی و تقابل اختلاف نظرات سیاسی و ایدئولوژیک تبدیل شده‌اند، عراق اما تجربه متفاوتی را دنبال می‌کند. ایران در کنار نیروهای پیشمرگه کرد عراقی، نیروهای نظامی این کشور، شیعیان عراق و بیش از ۴۰ کشور جهان در عراق هدفی یکسان را دنبال می‌کنند و آن از بین بردن پدیده داعش است.

اگرچه اختلافات عمیق ایدئولوژیک میان دو نیروی مرکزی حاضر در عراق (ایران و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا) وجود دارد اما هریک جداگانه در جبهه های متفاوتی در حال مبارزه و کمک به نیروهای عراقی و پیشمرگه کرد برای به عقب راندن داعش هستند.

بر همین اساس، مثلث نیروهای پیشمرگه کرد، مشاوران ارشد ایرانی و ائتلاف بین المللی را می‌توان سه ضلح فعال در عراقِ بحران زده خواند که به دنبال برون رفت عراق و سوریه از باتلاقِ داعش هستند.

لبخندهای سردار؛ از آمرلی تا جرف الصخر

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای ارتش قدس سپاه پاسداران ایران که از نخستین روزهای پس از هجوم داعش به خاک عراق و به درخواست دولت بغداد با تعدادی از مشاوران ارشد سپاه وارد خاک این کشور شدند، اکنون به یکی از کاریزماتیک ترین شخصیت‌های این کشور و منطقه تبدیل شده است به گونه ای که روزی نیست که رسانه‌های خارجی از نقش سردار سلیمانی در مقابله با داعش و مشاوره و کمک های وی به نیروهای شیعه و کرد عراق ننویسند.

آنگونه که طی چند ماه گذشته ، تداوم درگیری‌های گسترده و اغلب مرگبار میان نیروهای عراق و نیروهای داعش در بخش های شرقی و جنوبی عراق، عمدتا با نام سردار سلیمانی و لبخندهای حاج قاسم همراه بوده است.

از آزادسازی جلولاء در نزدیکی مرزهای غربی ایران، تا همراهی با نیروهای پیشمرگه کرد برای دور کردن داعش از اربیل و شهرهای کردنشین شمال عراق و پس از آن آزاد سازی آمرلی و اکنون جرف الصخر در جنوب بغداد همگی مناطق استراتژیکی بودند که با نام نیروهای ایرانی گره خورده بود.

رویترز در گزارشی به عملیات آزادسازی آمرلی پرداخته و می نویسد: تحولات رخ داده در آمرلی و منطقه «سلیمان بیک» در حوالی این شهر، نشانگر انجام یک کار تیمی و هماهنگ از سوی مبارزان کرد، ارتش عراق و مبارزان شیعه بود و ایران نیز ضمن حمایت از این ائتلاف سه‌جانبه، نقش مستقیمی در شکستن محاصره آمرلی داشته‌ است.

این گزارش می نویسد: «گزارش‌ها از حضور مشاوران نظامی ایرانی که به پلیس عراق مشاوره می‌دهند، در حوالی آمرلی حکایت داشته و افسران کرد نیز اشاره می‌کنند که ایرانی‌ها، نیروهای نظامی عراقی را برای هدف قرار دادن تکفیری‌ها مورد مشاوره و آموزش قرار می‌دادند.»

شهر جرف الصخر، در ۶۰ کیلومتری جنوب بغداد نیز محصول اقدمات مشترک نیروهای شیعه، نیروهای سپاه بدر و قدس ایران بود؛ آزادسازی شهر "جرف الصخر" از دست داعشی ها باعث می شود که ارتباط ارتش عراق با شهرهای استان الانبار در شرق این کشور تقویت شود و از نفوذ داعش به مناطق جنوبی عراق و بسته شدن راه استراتژیک بغداد - کربلا جلوگیری شود.

پیشمرگ‌ها؛ از آزادی شهرهای کرد تا ورود به کوبانی در میان هلهله کردهای ترکیه

با رای مثبت پارلمان کردستان عراق برای اعزام نیروهای نظامی این منطقه به شهر محاصره شده کوبانی در سوریه، از طریق ترکیه، پیشمرگه های کرد راهی رقم زدن موفقیتی دیگری در مقابله با داعش شدند.

همزمان با موافقت ترکیه با ورود نیروهای پیشمرگه به کوبانی از طریق این کشور تحت فشار بین المللی، بیش از ۲۰۰ نیروی کرد با ادوات و سلاح های سنگین نظامی در میان هلهله و شادی مردم کرد ترکیه، وارد مرزهای مشترک سوریه و ترکیه در منطقه کوبانی شدند تا محاصره این شهر از سوی داعش را بشکنند.

نیروهای پیشمرگه کرد نقش تاثیرگذار و پررنگی در مقابله با داعش در شمال عراق داشتند و از پیشروی های داعش برای تصرف اربیل، مرکز کردستان عراق جلوگیری کرده اند. موضوعی که همواره با همراهی و کمک ایران همراه بود.

ائتلاف بین‌المللی، شکست پی در پی در میان تلاش برای سرکوب داعش

بیش از ۴۰ کشور جهان به درخواست آمریکا وارد ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش درعراق و سوریه شدند و علی رغم انتظارات برای سرکوب فوری داعش، این ائتلاف نتوانست در حد انتظار، ظاهر شود و ضربات سختی را متوجه داعش کند. با این حال، در برخی از جبهه ها این ائتلاف توانست مانع از پیشروی داعش شود.

«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن اینکه آشکارا از حملات هوایی آمریکا علیه مواضع گروه های تروریستی در خاک سوریه حمایت کرد، گفت: تا زمانی که حملات هوایی آمریکا علیه مواضع گروه های تروریستی در خاک سوریه تمامیت ارضی و حق حاکمیت ملی سوریه را به خطر نیاندازد، رهبران سوریه با این حملات مخالفتی ندارند.

با این حال اختلافات بسیاری بر سر اهداف حضور پرشمار و پررنگ ائتلاف بین المللی در منطقه وجود دارد و بسیاری بر این باورند که آمریکا به دنبال تضعیف حکومت سوریه و در نهایت سقوط دولت اسد در این کشور هستند.

اینکه چه ‌آینده‌ای در انتظار عراق است، شاید یکی از سوالات موردتوجه برای مردم منطقه و جهان باشد که پاسخ دادن به آن در شرایط کنونی کار آسانی نیست. با اینحال این کشور توانسته با غلبه بر اختلاف نظرات داخلی و حفظ وحدت از چالش سیاسی عبور و دولت وحدت ملی با حضور نخست وزیر جدید تشکیل دهد. امری که به یکپارچه کردن نیروهای سیاسی و نظامی این کشور قوت بخشید.

ایران و نیروهای کرد و شیعه عراق از یک سو و نیروهای ائتلاف بین المللی از یک سوی دیگر، به تلاش های خود برای عقب راندن داعش و جلوگیری از پیشروی های این گروه ترورییستی ادامه می دهند و مادامی که این تلاش ها حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عراق و سوریه را تهدید نکند، می توان آن را نقطه عطفی در همکاری های نظامی جهان در منطقه خاورمیانه برای مقابله با پدیده تروریسم خواند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *