۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۳

سی.ان.ان: واشنگتن از طریق عراق به دنبال ارتباط با ایران است

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند تا کانالی برای ارتباط با ایران درباره مساله داعش، باز کند.
سی.ان.ان: واشنگتن از طریق عراق به دنبال ارتباط با ایران است
به نقل از سی.ان.ان، در حالی که رسانه ها از ارسال نامه اوباما به رهبر ایران در ماه گذشته میلادی در خصوص منافع مشترک تهران و واشنگتن خبر داده اند، یک مقام ارشد آمریکا و یکی از دیپلمات های غربی در این باره می گوید: واشنگتن از طریق عراق به دنبال برقراری ارتباط با ایران بوده است.

این دو منبع غربی عنوان کردند که آمریکا به دنبال اقدام نظامی مشترک با ایران علیه داعش نبوده و برای هماهنگی عملیاتی میان ایران و آمریکا در این زمینه، واشنگتن به دنبال ارتباط با تهران بوده است.

دان پیفر، مشاور ارشد کاخ سفید نیز به جزئیات تلاش های صورت گرفته از سوی آمریکا در این زمینه اشاره نکرد و گفت: ما همکاری بسیار نزدیکی با عراقی ها داریم و آنها نیز با ایرانیان رابطه دارند.

این منابع دیپلماتیک در ادامه عنوان کردند: ارتباط با ایران از طریق مقامات عراقی غیر رسمی بوده و از طریق مقامات نظامی این کشور انجام شده است.

یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا نیز عنوان داشت که ایجاد یک کانال میان ایران و آمریکا ضروری است چرا که آمریکا و ایران در حال حاضر در مکان مشابهی فعالیت نظامی دارند. در نتیجه، درخواست ها باید به طور غیرمستقیم انجام می شد.

وی افزود: این در خواست ها شامل مدیریت فضای نظامی هوایی بود که بر اساس آن نیروهای آمریکایی و ایرانی در زمان انجام عملیات نظامی در فضای مشترکی به یکدیگر برخورد نخواهند کرد.

انتشار خبر وجود کانال ارتباطی میان آمریکا و ایران در عراق اما در حالی بود که مقامات دولتی و نظامی آمریکا تاکید کردند که همکاری مشترک اطلاعاتی و یا استراتژیکی میان دو کشور وجود ندارد.

یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا در پاسخ به سوال سی.ان.ان درباره اینکه آمریکا چگونه از هرگونه تصادف احتمالی به کشته شدن سربازان ایرانی روی زمین در عراق، جلوگیری می کند، گفت: ما به ایران احترام می گذاریم اما همانطور که می دانید همکاری با این کشور نداریم.
کد مطلب: 42731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *