۰
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴

تهران-واشنگتن؛ همانند انگشتان یک دست، متفاوت اما متحد

از منظر تاریخی، تهران و واشنگتن زمان بیشتری را به عنوان متحد و نه دشمن سپری کردند و بازسازی یک رابطه مثبت میان دو کشور امری کلیدی برای برقراری ثبات و راه حلی در خاورمیانه خواهد بود.
تهران-واشنگتن؛ همانند انگشتان یک دست، متفاوت اما متحد
به نقل از وب سایت مینت پرس، استفان کاینزر در کتاب خود در سال ۲۰۱۰ با عنوان« ایران ترکیه و آینده آمریکا» می نویسد: جهان در سال های اخیر به مکانی ترسناک و دور تبدیل شده است، آن هم به دلیل تهدیدات و بی ثباتی هایی که در خاورمیانه و مناطق اطراف آن ظهور کرده است.

وی در این کتاب می افزاید: آنچه قدرت های جهان در این منطقه از جهان انجام می دهند، نتیجه ای در برنخواهد داشت چرا که آنها از افکار قدیمی برای حل مشکلات جدید استفاده می‌کنند.

روابط میان تهران و واشنگتن، متحدان قدیمیدر جهان از سال ۱۹۵۰ دست خوش کینه و دشمنی قرار گرفته است. این رابطه مریض در سال ۱۹۷۹ به حادثه تسخیر سفارت آمریکا در تهران منجر شد.

یک تحلیلگر مسائل ایران و آمریکا در این باره می گوید: به یاد داشته باشید که آمریکا و ایران متحدان طبیعی هستند. آمریکا اکنون قطعا از منظر سیاسی به ایران بسیار نزدیک است، کشوری که جمهوری است و باید بگویم که عربستان سعودی و یا قطر که پادشاهی هستند و رد تقابل با ارزش های دموکراتیک قرار دارند.

وی افزود: باید به یاد داشت که زمانی در تاریخ دو کشور وجود داشت که بسیار هم دور نیست و آن این است که دو کشور همانند انگشتان یک دست بودند، متفاوت و از یکدیگر جدا اما در همکاری با یکدیگر قرار داشتند.

یکی دیگر از کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره می گوید: آمریکا می تواند به یکی از متحدان ایران تبدیل شود اگر نقش خود را در خاورمیانه را به یک کارگزار صادق و نه یک هژمون محدود کند.

در این صورت، آمریکا می تواند در کنار ایران و دیگر نیروهای حاضر در منطقه قرار بگیرد و به ساخت یک دموکراسی با ثبات، حل اختلافات و کاهش خشونت ها در منطقه کمک کند.متاسفانه، آمریکا اما به دنبال یک هژمون جهانی و نه صلح و ثبات است.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *