۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۹

عوارض خطرناک قلیانهای میوه ای، سرطانزایی قلیان 2 سیب بیشتر است

مسئول ستاد مركزی اطلاع رساني دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: قلیانهای میوه ای چندین برابر بیشتر از قلیانهای معمولی خطر سرطان زایی دارند كه اين امر به دليل مواد افزودنی موجود در آنهاست.
عوارض خطرناک قلیانهای میوه ای، سرطانزایی قلیان 2 سیب بیشتر است
دكتر طلعت قانع افزود: سرطان زا بودن مضرات مواد دخانی همچون قلیان و سیگار که به صورت غیرقانونی توزيع و مصرف مي شود، اثبات شده است.

وي در ادامه به تحقيقاتي كه اخيرا در دو پايان نامه دانشگاهي صورت گرفته اشاره كرد و گفت: در اين تحقيقات نكات جالب و قابل تاملي به دست آمده كه سرطان زايي چندين برابر قلیان های میوه ای از معمولي از جمله آنها است.

مسئول ستاد مركزي اطلاع رساني دارو و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: در اين تحقيق به دليل عصاره گیری که از این مواد صورت گرفته سرطان زايي آنها اثبات شده ولی وقتی عملیات گرمادهی و دودزایی انجام می شود چندین برابر سرطان زايي آنها افزايش مي يابد.

قانع اظهار داشت: نكته قابل تامل ديگري كه در اين تحقيقات به دست آمده اين است كه بین مارکها و طعم های مختلف تفاوت معنی داری دیده شده به آن معنا كه در تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته نام محصول و مارك مي تواند تا ۶ برابر سرطان زا تر بودن آنها را افزايش دهد.

وی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال قلیان ۲ سیب ۶ برابر سرطانزاتر از انواع دیگر آن است به اين دليل كه عصاره موجود در آن از میوه استفاده نشده بلكه مواد شيمايي و افزودني خالص هستند.

قانع گفت: این مواد علاوه بر عوارض ریوی که تولید می کنند وقتي وارد خون می شوند در هر قسمت بدن می توانند سرطان ایجاد کنند.

وی تاكيد كرد: بدتر از همه آن است كه اگر بچه ای در محیط باشد چون سلولهای کبدی آنها کامل نشده این خطرات و مضرات چندین برابر بیشتر از بزرگسالان در بدن آنها ايجاد مي شود كه باید توجه کرد در صورتي كه افراد مي خواهند این کار غیراخلاقی را انجام دهد در محيطي خارج از حضور كودكان و زنان باردار باشند
کد مطلب: 42877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *