۰
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۴
گاردین بررسی کرد

تصمیمات سخت در آستانه ضرب‌الاجل

همچنان احتمال توافق در مذاکرات وین میان ایران و شش کشور وجود دارد اما هنوز مشکلات جدی تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر (سوم آذر) باقی است.
تصمیمات سخت در آستانه ضرب‌الاجل
به نقل از گاردین، یکی از مقامات ارشد آمریکایی در آستانه دور تازه مذاکرات وین تاکید کرد که دستیابی به یک توافق هسته ای جامع با ایران تا ضرب الاجل ۲۴ نوامبر دشوار اما همچنان ممکن خواهد بود.

این مقام ارشد گفت در نهایت برخی تصمیمات کلیدی پشت میز مذاکرات در پایتخت اتریش اتخاذ نخواهد شد بلکه بر عهده رهبران ملی در پایتخت کشورها خواهد بود. وی همچنین پیش بینی کرد که این تصمیمات ممکن است تا لحظه آخر مذاکرات اتخاذ نشوند.

این مقام رسمی گفت: «همه ما می دانستیم که تصمیمات سخت تر در پایان گرفته خواهند شد و به نظر می رسد موضوع دقیقا همین باشد. ما امیدواریم که این هفته همان هفته ای باشد که تصمیمات سخت طی آن اتخاذ می شود.»

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه افزود: «تصمیمات بنیادینی وجود دارند که تنها توسط مقامات عالی در تهران قابل اتخاذ هستند. البته همین مسئله در مورد باراک اوباما، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و کنگره در واشنگتن صادق است.»

کری در روزهای پایانی هفته مذاکراتی که بعداز ظهر سه شنبه آغاز شد، راهی وین خواهد شد و البته به گفته مقامات آمریکایی پس از ارزیابی روند مذاکرات در مورد اینکه تا چه زمان در وین بماند، تصمیم خواهد گرفت.

مذاکرات وین آخرین دوره طی ۹ ماه مذاکرات پرتنشی است که هدفش حل و فصل دایمی بن بست هسته ای ایران که از سال ۲۰۰۲ آغاز شد، بوده است. تهران از همان زمان تاکید داشته که به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده است.

توافق موقتی که سال گذشته در ژنو به امضا رسید، پیشرفت برنامه هسته ای ایران را در ازای آزادسازی بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران در غرب را به دنبال داشت. این توافق در ۲۴ نوامبر منقضی می شود و هدف از مذاکرات فعلی جایگزینی یک توافق جامع با آن است که در آن ایران محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای خود به مدت چند سال می پذیرد و در ازای آن تحریم های بیشتری لغو خواهد شد.

ایران در مذاکرات ژنو و وین با گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین با حضور کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کرده است.

گزارش ها از داخل مذاکرات حاکی از آن است که در مورد بسیاری از مسائل پیچیده مصالحه صورت گرفته است اما سخت ترین موانع که شامل پا بر جا ماندن توانمندی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران در طول برقرار بودن توافق و ترتیب برداشته شدن تحریم ها می شود همچنان استوار هستند.

این مقام ارشد آمریکا روز گذشته در جلسه توجیهی خبرنگاران گفت: «نمی دانم که تا کجا پیش خواهیم رفت و آیا می توانیم تا بیست و چهارم نوامبر به یک برنامه اقدام مشترک جامع دست یابیم یا خیر.»

وی در ادامه افزود که علیرغم گمانه زنی ها در مورد اینکه ممکن است مذاکرات تمدید شود، تاکنون هیچ بحثی در مورد گذشتن از ضرب الاجل دوشنبه شب آینده میان مذاکره کنندگان مطرح نشده است.

وی در انتها گفت: «ما پیشرفت هایی داشته ایم اما هنوز شکاف هایی در این میان وجود دارد. و نمی دانیم که آیا پیش از ۲۴ نوامبر می توانیم بر آنها فایق آییم یا خیر.»
کد مطلب: 42975
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *