۰
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵

فرهادی؛ امدادرس دانشگاه‌های بدون وزیر می‌شود؟

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این عقیده اند که جو مجلس به نفع محمد فرهادی است و احتمال اینکه فرهادی بتواند کشمکش‌های میان مجلس و دولت بر سر وزارت علوم را پایان دهد بسیار است.
فرهادی؛ امدادرس دانشگاه‌های بدون وزیر می‌شود؟
فصل سرد دولت و مجلس بر سر کرسی وزارت ساختمان شهرک غرب از همان روزی آغاز شد که مجلسی ها حاضر نشدند به جعفر میلی منفرد به عنوان اولین وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی رای اعتماد بدهند. رضا فرجی دانا هم گرچه بعد از او توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد اما ۹ ماه بعد کارت قرمز مجلسی ها بلند شد و او را به خداحافظی زودهنگام از وزارت علوم کشاندند. کارت قرمزی که برخی آن را نتیجه سیاسی کاری منتقدان و مخالفان دولت در مجلس خصوصا در ماجرای بورسیه های غیرقانونی می دانستند.

با رفتن فرجی دانا از وزارت علوم دوران سرپرستی محمدعلی نجفی در این وزارتخانه آغاز شد تا بنا به گفته روحانی رییس جمهوری کشورمان، او را ناتمام فرجی دانا را تا نشستن وزیر بعدی ادامه دهد.

ماجرای دولت و مجلس و وزارت علوم اما به همینجا ختم نشد و فصلی جدید آغاز شد، فصلی از معرفی پی در پی وزرای پیشنهادی و عدم رای اعتماد های پی در پی به آنها.

محمود نیلی احمد آبادی، استاد تمام دانشگاه تهران و سیاستمدار اصلاح طلب، گزینه دیگر رئیس جمهور برای وزارت علوم بود، که مجلسی های نهم او را به عنوان وزیر نپذیرفتند. فخر الدین احمدی دانش آشتیانی دیگر وزیر پیشنهادی بود که او هم نتوانست اعتماد وکلای ملت را کسب کند تا اینبار با پایان مهلت سرپرستی محمدعلی نجفی، کار به حکم رهبری انقلاب کشیده شود و سرپرستی نجفی با حکم رهبر تا روی کار آمدن وزیر علوم تمدید شود.

روحانی که این روزها کمتر لب به انتقاد از مجلسی ها می گشاید و در لفافه نارضایتی و دلخوری خود از این رویه مجلس نشینان را ابراز می کند، اینبار محمد فرهادی رییس فعلی سازمان هلال احمر را به مجلس معرفی کرد تا شاید طلسم عدم رای دادن ها به وزرای پیشنهادی علوم اینگونه شکسته شود. فردی که گرچه در سوابق خود وزارت فرهنگ دولت جنگ و وزارت بهداشت دولت اصلاحات را دارد اما کمتر از دیگر وزرای پیشنهادی در سیبل انتقادات خصوصا انتقاداتی درباره نقش آفرینی در حوادث سال ۸۸ قرار دارد. شاید از همین روست که انتظارات برآن قرار گرفته است که این هفته و در پنجمین روز از آذرماه بالاخره طلسم شکسته شود و پنجمین وزیر پیشنهادی علوم از بهارستان نشینان نهم رای اعتماد بگیرد و صندلی وزارت ساختمان شهرک غرب از سرپرست به وزیر تحویل داده شود.


در جدول زیر می‌توانید نظر نمایندگان موافق با وزیر پیشنهادی را بخوانید؛


اسامی


سمت


اظهار نظر

امیری خامکانی - حسین


عضو کمیسیون انرژی


مجلس با شناختی که از دکتر فرهادی به عنوان چهره ای معتدل دارد به طور قطع به وزارت وی رای می دهد. ضمن اینکه مدت زمان زیادی وزارت علوم با سرپرست اداره شده و ادامه این کشمکش دیگر به اصطلاح جا ندارد.

باهنر- محمدرضا


نائیب رئیس مجلس


تا کنون نظر اکثریت اعضای مجلس نهم در خصوص دکتر فرهادی مثبت بوده است. با وجود تخصص و تجربه ایشان من انتظار دارم که دکتر فرهادی رای اعتماد مجلس را کسب کند. ایشان تجربه کافی برای اداره یک وزارتخانه را دارد.

تابش - محمدرضا


رییس فراکسیون اصلاح طلبان


دکتر فرهادی شاید جزء اولین گزینه‌هایی بود که به ذهن نمایندگانی که با دولت قرابت ذهنی دارد و می‌دانستیم اگر ایشان از ابتدا پیشنهاد می‌شد حتما رای می‌آورد و اکنون نیز بر همین نظر هستیم. فرهادی جزء متخصصین نامدار کشور است که در رشته خود کاملا متخصص آگاه عالم و دانشمند است. ایشان هم تجربه تصدی در دولت حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای به نخست وزیری مهندس موسوی را دارد و هم در دولت آقای خاتمی تصدی وزارت بهداشت و درمان را داشته‌اند.

جعفرزاده- غلامعلی


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات


ظاهرا قرار شده امداد (منظور سمت دکتر فرهادی در هلال احمر است ) به نجات دانشگاه بیاید. ارزیابی من این است که در بین افراد معرفی شده برای وزارت علوم هیچ کس فرجی دانا نخواهد شد.

زاهدی- محمدمهدی


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس


دکتر فرهادی سوابق خوبی دارد و البته امیدواریم بتوانیم این سابقه خوب را با شفافیت همراه کنیم. امیدواریم در جلسه با دکتر فرهادی به جمع بندی خوی برسیم.

زمانیان - سعید


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات


فرهادی کارنامه خوبی دارد و در سنوات گذشته چهره معتدلی بوده و در بخشهای مختلف کار کرده است اما باید برنامه هایش را هم ببینیم

غضنفرآبادی- موسی


عضو کمیسیون اصل ۹۰


سوابقی که از دکتر فرهادی وجود دارد فکر می کنم آدم آرامی است و اگر حاشیه ای نباشد مشکلی برای رای آوردن نخواهند داشت. فکر می کنم مسایلی که درباره معرفی وزیر علوم به وجود آمده، با انتخاب ایشان تمام شود.

کارخانه‌ای- ابراهیم


عضوکمیسیون انرژی


فضای مناسبی در مجلس نسبت به محمد فرهادی وجود دارد و حتما رای می آورد. فرهادی باید بتواند به جایگاه و رشد علمی کشور که ۱۳ برابر میانگین جهانی است شتاب بیشتری بدهد و شاهد باشیم دانشگاه نیروی محرک توسعه ایران اسلامی شود.

محجوب- علیرضا


عضو کمیسیون اجتماعی


دکتر فرهادی را به عنوان عنصری متعهد، معتدل و در عین حال توانا می شناسم و شاید بهترین گزینه برای وزارت باشد تا بحث های حاشیه ای نیز تمام شود. دکتر فرهادی اهل همت است و وقت زیادی را برای کار می گذارد و هر جا که کارکرده سعی نموده رضایت آفرین باشد.

مصباحی مقدم – غلامرضا


عضو کمیسیون برنامه و بودجه


فضای مجلس به گونه‌ای است که گزینه جدید معرفی شده برای وزارت علوم می‌تواند رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب کرده و سوابق وی نشان می‌دهد که می‌تواند به عنوان وزیر وزارتخانه حساس و کلیدی علوم فعالیت کند.

مطهری -علی


عضو کمیسیون فرهنگی


روز قرائت نامه رئیس جمهور و معرفی وزیر پیشنهادی فضای مجلس منفی نبود، اما باید دید در نهایت مجلس چه تصمیمی می‌گیرد. اگر برخی از نمایندگان از معیار خود که همان مسئله فتنه باشد دست بردارند و بهانه‌گیری را پایان دهند آقای فرهادی رأی اعتماد خواهد گرفت.

نعمتی- بهروز


عضو کمیسیون صنایع و معادن


وزیر پیشنهادی علوم کارنامه علمی و پژوهشی موفقی دارد و بنده نسبت به رای آوردن آقای فرهادی بسیار خوشبین هستم. نظر نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم مثبت است و از همین رو امیدواریم ایشان سکان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را بدست بگیرند.

نوری قزلجه-غلامحسین


عضو کمیسیون کشاورزی


دکتر فرهادی چهره مناسبی هستند. همه گزینه های قبلی که معرفی شدند خوب بودند اما فرهادی از مقبولیت بالاتری بین نمایندگان برخوردار است و به نظر می رسد باید این داستان تمام شود.
کد مطلب: 43069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *