۰
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۲
پاینده پس از دریافت جایزه جلال:

رمان راهی برای کالبدشناسی فرهنگی کشورمان است

برگزیده بخش نقد ادبی جایزه جلال آل‌احمد گفت: رمان، ژانر زمانه ما و راهی برای کالبدشناسی فرهنگی جامعه است. امیدوارم کتاب «گشودن رمان» بتواند در نوشتن رمان و نیز مطالعات نقادانه ادبی راجع به رمان در کشورمان گشایشی ایجاد کند.
رمان راهی برای کالبدشناسی فرهنگی کشورمان است
مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه جلال، ‌ عصر امروز دوشنبه ۳ آذر با حضور مسئولان و نویسندگان کشور در تالار وحدت برگزار شد.

حسین پاینده برنده جایزه اصلی بخش نقد ادبی این جایزه در این مراسم، در ابتدای سخنانش گفت: ن والقلم و ما یسطورن، سوگند به قلم و آنچه [با آن] می‌نویسند. کتاب «گشودن رمان» برای دو گروه نوشته شد: یکی رمان‌نویسان صناعت‌جویی که می‌خواهند رمان‌های تامل‌انگیز بنویسند، و دیگری منتقدان نوجویی که می‌خواهند با روشی نظام‌مند و متکی بر نظریه بر رمان نقد بنویسند. در خصوص گروه نخست فرضم این بود که نویسنده زمان ما به لزوم آگاهی از نظریه‌های ادبی پی برده است و به خوبی می‌داند که رمان‌نویسی کاری شهودی و بی‌حساب و کتاب نیست، بلکه مستلزم مطالعه، تحقیق، مشاهده‌گری تیزبینانه اجتماعی و از همه مهم‌تر، نگرش پرسشگرانه و نقادانه است.

وی افزود: در خصوص گروه دوم این موضوع را مفروض تلقی کردم که منتقد ادبی امروز واقف است که نقد هیچ نسبتی با اظهار نظرهای من‌عندی و برآمده از سلیقه‌ و پسندهای شخصی ندارد، بلکه اعتبار خود را از مفاهیم و روش‌شناسی‌های ماخوذ از نظریه‌های ادبی کسب می‌کند. اقبال خوانندگان به این کتاب و تمام شدن نسخه‌های چاپ اول آن ظرف حدود ۲ ماه اولین نشانه از درستی هر دو فرض من بود.

پاینده ادامه داد: اکنون برگزیده شدن این کتاب و تعلق جایزه این کتاب و تمام شدن نسخه‌های چاپ اول آن ظرف حدود ۲ ماه، اولین نشانه از درستی هر ۲ فرض من بود. اکنون برگزیده شدن این کتاب و تعلق جایزه جلال آل احمد به آن، نشانه دیگری از صحت همان فرضیه‌هاست. از خوانندگانی که به این کتاب توجه نشان دادند و نیز از داورانی که آن را به دقت خواندند و در آن ارزشی یافتند، تشکر می‌کنم.

این منتقد در بخش دیگری از سخنانش گفت: رمان، ژانر زمانه ما و راهی برای کالبدشناسی فرهنگی جامعه است. امیدوارم کتاب «گشودن رمان» بتواند در نوشتن رمان و نیز مطالعات نقادانه ادبی راجع به رمان در کشورمان گشایشی ایجاد کند تا از این هر دو، راه پرتو روشنگری بر جنبه‌های ناپیدای مسائل فرهنگی در جامعه‌ ما افکنده شود. تحقیق این هدف ملی که رضایت خداوند را در پی خواهد داشت، ارزشمندترین جایزه‌ای است که می‌تواند به این کتاب تعلق بگیرد.
کد مطلب: 43121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *