۰
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۷
وزارت علوم به دنبال "دانشگاه نسل سوم"

فرهادی: باید از حواشی پرهیز کرد

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس گفت: با توجه به اسناد بالادستی که بسیار دقیق و جدی است سند تحول نظام آموزش عالی شروع شده و با توجه به رهنمودهای رهبری در این عرصه بسیاری از مسائل این حوزه حل خواهد شد.
فرهادی: باید از حواشی پرهیز کرد
محمد فرهادی در مراسم معارفه خود که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونین این وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ها در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه در این مدت کم و بیش با حوزه آموزش عالی درگیر بودم افزود: در این زمینه باید دو کارکرد اصلی را دنبال کنیم. کارکرد اول تربیت نیروی انسانی و کارآمد و کارکرد دوم گسترش مرزهای دانش است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند افزود: باید نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشید زیرا نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرینی و ثروت است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کارآفرینی باید منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و ظرفیت دانشگاه‌ها را در راستای اقتصاد دانش بنیان به کار گرفته و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجویان خارجی استفاده کند.

فرهادی در ادامه گفت: ما اکنون بیش از ۲۵۰ دانشگاه، موسسه آموزش عالی و پژوهشگاه داریم. البته این آمار شامل بخش‌های غیر دولتی و بخش آموزشی پزشکی نمی‌شود. همچنین ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه یک میلیون نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل می‌شوند.

وی به بحث اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: برای اشتغال‌زایی هر دانشجو ۳۰۰ میلیون دلار لازم است. یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه به طور کلی یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان هزینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر توسعه مراکز رشد علوم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید به توسعه مراکز رشد علوم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان توجه کنیم به همین دلیل باید ارتباط ما با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر تنگاتنگ باشد.

فرهادی با بیان اینکه باید به متن پرداخته شود اظهار کرد: باید از حواشی که می‌تواند مانع راه باشد احتراز کنیم. همچنین از توسعه غیرهدفمند در آموزش عالی که باعث اتلاف بودجه و نیروی انسانی می‌شود پرهیز کرده و به شناسایی نیروی انسانی، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو، رشته‌ها و سطوح بر اساس نیاز کشور توجه کنیم که این امر بر عهده وزارت علوم و یکی از برنامه‌های ما است.

فرهادی در ادامه با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اعتباری درون دانشگاه باید مورد توجه باشد گفت: باید فضای آرام و با نشاط در دانشگاه ایجاد شود و انگیزه‌ها برگردد. باید کارآموزی تبدیل به کارورزی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه علوم انسانی گام‌هایی برداشته شده است و تحول رشته‌های علوم انسانی مورد توجه است. خوشبختانه ستاد تحول برای این منظور تشکیل شده است و مراکز رشد علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب نخبگان توسط دانشگاهها

به گزارش خبرنگاردانشگاهی ایسنا، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور نیز در مراسم معارفه وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در مورد آیین نامه‌های بنیاد نخبگان گفت: آیین نامه‌های بنیاد در راستای نقشه جامع علمی کشور تغییر پیدا می‌کند و از اول مهرماه امسال برخی از انتخاب نخبگان به دانشگاه‌ها سپرده شده‌است.

وی در مورد مقاله فروشی گفت: مقاله فروشی باید از این حالت در بیاید. بخش عمده‌ای از اینکه این مسائل پیش آمده است نتیجه سیاست‌های اشتباه ما است.
کد مطلب: 43214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *