۰
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷

قرار نیست موزه سینما نقش انباری داشته باشد

مدیرعامل موزه سینما معتقدست که این مکان در حال حاضر تبدیل به یک انبار برای سینمای ایران شده و باید با برنامه‌ریزی مناسب مانع ادامه چنین اتفاقی شویم.
قرار نیست موزه سینما نقش انباری داشته باشد
موزه سینمای ایران در شهریور ماه ۱۳۸۱ با هدف گردآوری، حفظ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در محل باغ فردوس فعالیت خود را آغاز کرد. در این موزه عکس، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلمسازان و نیز پشت صحنه فیلم های بزرگ، پوسترها و ... به نمایش گذاشته شده است. این موزه شامل چند سالن با عنوان های دفاع مقدس، کودک و نوجوان، دوبله و ... است.

محمد حیدری ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان مدیرعامل موزه سینمای ایران معرفی شد. با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت محمد حیدری به عنوان مدیرعامل موزه سینما درباره برنامه های جدید در موزه سینما با او گفتگو کردیم. در بخش اول این مصاحبه خواندید که مدیرعامل موزه سینما برنامه های مختلفی را برای موزه سینما در نظر گرفته اند که به زودی اجرایی می شود؛ برنامه‌هایی که می تواند موزه سینما را به سمت و سوی مناسبی ببرد. حیدری به بخشی از برنامه های موزه اشاره کرد و گفت: پرداختن به تاریخ سینمای ایران، برگزاری شب کارگردانان ایران، شب بازیگران ایران، جلسات فیلمنامه‌خوانی، برگزاری کارگاه‌های بین المللی از جمله برنامه های این موزه است.

موزه سینما

مدیرعامل موزه سینما معتقد است که موزه سینما مکان بسیار مهمی برای سینمای ایران است که گنجینه بسیار ارزشمندی از سینمای ایران در آن موجود است. به گفته وی، این موزه مکانی است که مردم باید در آن حضور پیدا کنند تا با سینمای واقعی ایران آشنا شوند. اگر مردم با اتفاقاتی که در بدنه سینمای ایران رخ داده است، آشنا شوند بی شک بیش از گذشته به سینمای ایران علاقه مند می شوند.

در بخش دوم و پایانی این مصاحبه محمد حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ فعالیت حرفه ای در موزه سینما انجام نمی شود، می گوید اگر موزه سینما شکل حرفه ای پیدا کند می تواند فعالیت های بسیاری را انجام دهد و نباید برنامه های این موزه به سمتی پیش رود که چنین نهادی تبدیل به یک آرشیو شود.

مدیرعامل موزه سینما معتقد است در غرفه های موزه سینما باید محصولات فرهنگی ارائه شود در واقع ما در موزه سینما ویترینی کامل از جوایز معتبر جشنواره های جهانی داریم که می توان با ساخت نمادهای کوچکی از این جوایز، آنها را برای فروش در اختیار علاقه مندان قرار داد.

با ما در این گفتگو همراه می‌شوید:

*نام موزه که به میان می آید تبدیل به جذابیت توریسی برای خارجی‌ها می شود. آیا برنامه ای برای جذب توریست به سمت موزه سینما دارید؟

-در نظر داریم به زودی بازدید از موزه سینما جزو تورهای اصلی تهران گردی قرار گیرد تا کسانی که می خواهند از مکان های مختلف تهران دیدن کنند از این موزه نیز بازدید کنند. همچنین در نظر داریم فضای تعاملی با موزه های سینمایی در سراسر کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن ارتباط با آنها تورهای داخلی و خارجی را در همین زمینه برگزار کنیم.

و اما درباره توریست خارجی باید بگویم که ساختمان موزه سینما به تنهایی می تواند برای توریست ها جذاب باشد اما اینکه محتویات این موزه چه چیز است و چه برنامه هایی را ارائه دهد به زودی مشخص می شود. برای معرفی مناسب موزه به مخاطبان خارجی در نظر داریم بروشورها و سی دی هایی را به زبان انگلیسی آماده کنیم و آن را در اختیار بازدیدکننده خارجی قرار دهیم. باید نسبت به اتفاقاتی که در دنیا رخ داده به روز باشیم تا بتوانیم این موزه را برای مخاطبان و علاقه مندان به سینما جذاب تر کنیم.

یکی از ضعف های موزه سینما که می توان نسبت به آن خرده گرفت این است که بسیاری از بخش های آن در حوزه معرفی ژانرهای مختلف سینمایی چندان به روز نشده است که از آن جمله می توان به سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس اشاره کرد. ما در حوزه سینمای دفاع مقدس کارگردانان بزرگ و آثار قابل توجهی داریم که می توانیم در موزه سینما به آن توجه کنیم، که البته به زودی طراحی لازم برای آن انجام می شود.

از دیگر اهداف اصلی موزه این است که در بخش بین المللی تقویت شود. البته برنامه هایی را در این زمینه در سال آینده در نظر داریم که به زودی معرفی می شود. به عنوان مثال ممکن است شرایطی فراهم شود که جوایز سینمای ایران را در بخش بین الملل و در مکانی خارج از موزه به نمایش گذاریم. در مجموع فکر می کنم برنامه های عقب افتاده ای در موزه سینما وجود دارد که باید اجرایی شود تا مخاطبان به سمت موزه سینما بروند.

موزه سینما

*یکی از جذابیت هایی که در موزه های سینمایی وجود دارد ایجاد غرفه های مختلفی برای معرفی نخبگان سینمایی شامل نمایش مجسمه هنرمندان و آثار آنها است. شما چه برنامه های جدیدی در این زمینه دارید؟

- در واقع این مساله هم یکی از برنامه ها موزه سینما است. نمایش مجسمه هنرمندان در موزه های مختلف سینمایی رواج دارد و سعی می کنند تاریخ سینمایی آن کشور را به نمایش گذارند. در واقع یک موزه به تاریخچه آن کشور می پردازد. البته قرار نیست که هر بازیگری که یک فیلم بازی کرده و یا هر کارگردانی که یک فیلم ساخته است یک غرفه در موزه سینما داشته باشد. خیلی از افراد به سینمای ایران وارد می شوند اما تنها تعدادی از آنها تاثیرگذار هستند. وظیفه ما این است که این تاریخ را حفظ کنیم و وظیفه نداریم که هر کسی که وارد سینما می شود برای آن در موزه سینما غرفه ای ایجاد کنیم. دلیلی ندارد که همان فضایی را که به عباس کیارستمی در موزه سینما اختصاص داده می شود، به سینماگر دیگری که تنها یک فیلم ساخته اختصاص داده شود.

نباید موزه سینما تبدیل به یک آرشیو سینمایی شود، متاسفانه موزه سینمای ایران در حال حاضر تبدیل به یک آرشیو شده است، هرکسی که یک جایزه اضافی داشت آن را به موزه اهدا کرده است. آنچه در دنیا به عنوان موزه سینما شهرت پیدا کرده این است که درباره تاریخچه آن سینما حرفی بزند. غرفه نخبگان سینمای ایران با ارائه آثار و تصویر آنها در سینما، تندیس ها و مجسمه های این هنرمندان جزو برنامه های ما است که به زودی اجرایی می شود.

*با توجه به برنامه هایی که در نظر دارید، تجلیل از بزرگان سینمای ایران هم در دستور کار شما قرار می گیرد؟

-به نظر من برگزاری بزرگداشت های سینمایی و تقدیر از بازیگران و کارگردانان سینمایی جزو وظایف موزه سینما است. چرا باید بزرگداشت هنرمندان تنها در قالب برگزاری جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره ها صورت گیرد. موزه سینما باید چنین وظایفی را به صورت حرفه ای انجام دهد. به عنوان مثال برنامه بزرگداشت ها جزو وظایف اصلی موزه است و قرار نیست که تنها به بازیگران و کارگردانان ختم شود بلکه در نظر داریم تا بزرگداشت های مختلفی را در بخش های مختلف سینمایی برگزار کنیم که می تواند شامل مرور و نمایش آثار این بزرگان و برگزاری بزرگداشت آنها باشد. باید شرایطی فراهم شود تا تندیسی که از سوی موزه سینما به هنرمندان اهدا می شود، از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار باشد.

محمد حیدری

اگر موزه سینما شکل حرفه ای خود را پیدا کند می تواند فعالیت های بسیاری را انجام دهد. در این موزه درحال حاضر هیچ فعالیت حرفه ای انجام نمی شود. موزه سینما در حال حاضر تبدیل به یک آرشیو شده و هرکس هر وسیله ای را نمی خواهد به ما می گوید یا این ها را بگیرید یا می اندازیم دور.

از دیگر برنامه های موزه سینما برگزاری نمایشگاه های فصلی است، براساس آن شرایطی فراهم می شود تا سینما دوستان هر ۳ ماه به موزه سینما سربزنند و از برنامه ها و نمایشگاه های آن استفاده کنند.

*برخی از علاقه مندان به سینما دوست دارند نگاتیوهای فیلم های قدیمی و یا آثاری از آنها را داشته باشند، با توجه به فعالیت های جدید فیلمخانه ملی مبنی بر تصحیح فیلم های سینمایی قدیمی آیا موزه سینما برنامه ای برای فروش این آثار در نظر دارد؟

-هم در فیلمخانه و هم در موزه فیلم های بسیاری قرار دارند که از درجه اعتبار ساقط شده اند، حتی برخی از این نگاتیوها سال ها پیش کامیون کامیون دور ریخته شده اند. اما آنچه که هست این است که می توان نگاتیوهایی که دیگر قابل استفاده نیست، را در اختیار علاقه مندان قرار داد، البته این تنها در حد یک ایده است و باید مورد تایید مسئولان قرار گیرد. حتی در فضای غرفه هایی که قرار است ساخته شود، علاقه مندان می توانند بخشی از نشان ها و جوایز سینمای ایران را خریداری کند. در واقع در نظر داریم هرکس که به موزه می آید یک نشان از سینمای ایران را خریداری کند و برود.

در غرفه های موزه سینما باید محصولات فرهنگی ارائه شود و از حالا به تمام غرفه های موجود اعلام کرده ایم که دیگر قرارداد آنها تمدید نمی شود. ما در موزه سینما ویترینی کامل از جوایز معتبر جشنواره های جهانی داریم که می توان با ساخت نمادهای کوچکی از این جوایز، آنها را برای فروش در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

راه اندازی بخش پژوهشکده موزه سینما جزو اهداف اصلی ما است و ایجاد نمایشگاه دائمی، ایجاد کتابخانه تخصصی، آرشیو مجلات ورزشی و ... نیز در این موزه دنبال می‌شود.

منبع:مهر
کد مطلب: 43253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *