۰
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲

داعش 40 کیلوگرم اورانیوم از دانشگاه موصل ربود

یکی از تکفیری‌های داعش تایید کرد که اورانیوم ناپدید شده از دانشگاه موصل عراق در دست تروریست‌ها است.
داعش 40 کیلوگرم اورانیوم از دانشگاه موصل ربود
ژوئیه گذشته (تیر ماه)، دولت عراق به سازمان ملل اعلام کرد که تروریست‌های داعش در جریان حمله به موصل از دانشگاه این شهر ۸۸ پوند (حدود ۴۰ کیلوگرم) اورانیوم که کاربرد صنعتی داشته، ربوده است.

اکنون پس از چند ماه یک تکفیری داعش تایید می‌کند که این مواد را ربوده و ادعا می‌کند که داعش با این مواد، بمب ساخته است.

به گزارش وبگاه خبری روزنامه "دیلی میرر"، "هامیون طارق" کارشناس انگلیسی است که در سال ۲۰۱۲، منزلش در"دادلی" واقع در غرب "میدلاندز"را ترک و به تکفیری‌های داعش در سوریه پیوسته است. او ادعا می‌کند که داعش توانسته با همین ۴۰ کیلوگرم ماده اورانیوم که از یکی از دانشگاه‌های عراقی ربوده، بمب اتمی بسازد.

وی در صفحه توئیترش که با نام "مسلمان انگلیسی" فعالیت می‌کند، می‌نویسد: داعش به بمب اتمی دست یافته زیرا ما ماده رادیواکتیو را در اورانیومی که از دانشگاه موصل به غنیمت گرفتیم، یافتیم. ما به زودی اعلام خواهیم کرد که این بمب‌های اتمی چه کارهای می‌توانند انجام دهند و بررسی خواهیم کرد که اگر این بمب‌ها در یک میدان در شهر منفجر شوند، چه خواهد شد. اگر چنین بمبی در لندن منفجر شود، میزان تخریب آن از سلاح‌های کشنده نیز بیشتر خواهد بود.

یکی از عناصر داعش نیز در ذیل این خبر اعلام می‌کند که ممکن است از این بمب برای نابودی لندن پایتخت انگلیس استفاده شود.

در نامه‌ای که "محمد علی الحکیم" نماینده دائم عراق در سازمان ملل روز چهارشنبه هشتم جولای خطاب به "بان‌کی‌مون‌"، دبیر کل سازمان ملل نوشته آمده است که مواد اتمی ربوده شده از دانشگاه موصل در واقع،‌ ترکیباتی از اورانیوم است که برای انجام تحقیقات صنعتی در این دانشگاه نگهداری می‌شده‌ اما تروریست‌ها پس از گرفتن کنترل این منطقه، آن را به دست‌آورده‌اند و می‌توانند از آن سلاحی با قابلیت تخریب بالا بسازند.

به گفته "محمد علی حکیم"، به رغم اینکه میزان این مواد هسته‌ای محدود است اما گروه‌های تروریستی را قادر می‌سازد با دسترسی به تخصص مورد نیاز، از آن به طور مستقل یا پس از ترکیب با مواد دیگر، در فعالیت‌های تروریستی‌ استفاده کنند.

وی در این نامه حتی هشدار داده ممکن است این مواد به خارج از عراق نیز منتقل شود.

پیش از این رویترز گزارش کرده بود که یک "مقام رسمی آمریکایی که با این مسائل آشنایی دارد" آورده که تصور نمی‌شود این مواد، اورانیوم غنی شده باشد بنابر این احتمال استفاده از آن به عنوان سلاح کم خواهد بود.

گروه تکفیری داعش پیش از این سابقه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را آن هم علیه غیرنظامیان با هدف ترغیب جامعه جهانی برای حمله به این کشور داشته است. مسئله‌ای که باعث شد آمریکا و متحدان غربی آن با دستاویز قرار دادن این حادثه،‌ فشارهای زیادی را علیه دولت بشار اسد وارد کنند. این فشارها تا تهدید برای حمله نظامی به این کشور هم پیش رفت. اما بعدها اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد، این حملات از سوی تروریست‌ها صورت گرفته و بعضا برخی کشورهای غربی نیز از آن آگاه بوده اند.


اخبار بین الملل - باشگاه خبر نگاران
کد مطلب: 43287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *