۰
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹

مخالفت سناتور برجسته جمهوری‌خواه با تحریم‌های جدید علیه ایران

واکنش شورای امنیت سازمان ملل به اقدام تروریستی علیه اقامتگاه سفیر ایران در یمن، تحلیل انگیزه های مبارزه ایران با داعش در عراق، تلاش اوباما برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید ایران و همراه شدن یک سناتور جمهوری خواه با این تلاش ها و احتمال آغاز روند مبادله نفت ایران با کالاهای روسیه در آینده نزدیک، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
مخالفت سناتور برجسته جمهوری‌خواه با تحریم‌های جدید علیه ایران
واکنش ها به حمله تروریستی به اقامتگاه سفیر ایران در یمن، روز گذشته نیز ادامه داشت و همین موضوع در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. خبرگزاری کویت به واکنش شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع پرداخته و می نویسد این شورا، حمله تروریستی اخیر را با شدیدترین لحن محکوم کرده است. در بیانیه این شورا آمده که تروریسم در همه شکل ها و نمودهایش، یکی از جدی ترین تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی به شمار می رود و هرگونه عمل تروریستی، صرف نظر از انگیزه، فرد مرتکب شونده و محل انجام آن، غیرقابل توجیه بوده و عملی جنایتکارانه محسوب می شود.

اما در ادامه مطالب مربوط به مبارزه ایران با داعش در عراق، سایت خبری «میدل ایست آنلاین» با انتشار تحلیلی به این موضوع پرداخته و انگیزه اصلی ایران از این اقدام را دفاع از منافع منطقه ای خود دانسته است. این سایت می نویسد انتشار گزارش های مربوط به حملات هوایی جنگنده های ایرانی علیه مواضع داعش در عراق، نشانگر عزم ایران برای دفاع از منافع منطقه ای خود و کم کردن شر افراط گرایان از منطقه است. این سایت اشاره می کند که ایران در ابتدای پیشروی های داعش در عراق از طریق کمک به کردهای عراق و دولت این کشور و سپس از طریق روش های مستقیم تر، به مبارزه با تروریست های عضو این گروه پرداخته است.

در میان دیگر مطالب، مطابق معمول بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوع مذاکرات هسته ای و به ویژه رویکردهای آمریکا درباره آن اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» از تلاش اوباما برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران سخن گفته است. این روزنامه اشاره می کند که طی روزهای اخیر، مقامات دولت اوباما تلاش های فراوانی را برای همراه کردن کنگره با خود در موضوع ایران انجام داده است که از این جمله می توان به جلسه وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا با اعضای کنگره و همچنین موضع گیری تند سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید علیه تصویب تحریم های جدید اشاره کرد.

در همین زمینه، مواضع ران پال، سناتور جمهوری خواه و نامزد احتمالی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز مورد توجه برخی مطبوعات قرار گرفته است. «واشنگتن اگزمینر» می نویسد پال به تازگی در جلسه ای که از سوی روزنامه وال استریت ژورنال ترتیب داده شده بود، گفته وی در شرایطی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در جریان است، از تصویب تحریم های جدید علیه ایران حمایت نمی کند؛ زیرا این اقدام اشتباه، سبب رفتن ایران از پای میز مذاکره خواهد شد. به عقیده پال، تصویب تحریم های جدید می تواند سبب ضربه خوردن پیشرفتی شود که تاکنون در روند مذاکرات حاصل شده است.

در نهایت، در مطلبی مربوط به روابط و تعاملات ایران و روسیه، روزنامه «مسکو تایمز» از آغاز روند مبادله نفت در برابر کالا میان دو کشور در آینده ای نزدیک خبر داده است. این روزنامه می نویسد با وجود هشدار آمریکا مبنی بر اینکه عملی شدن این قرارداد میان ایران و روسیه سبب وضع تحریم های احتمالی علیه آن ها خواهد شد، احتمال دارد روسیه روند صادرات کالاهای مدنظر به ایران را در سال جاری آغاز کند. آلکسی اولیوکایف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در این زمینه گفته: «من این احتمال را در نمی کنم که قرارداد پیش از پایان سال جاری محقق شود». مسکو تایمز اشاره می کند که رقم دقیق ارزش این قرارداد هنوز نامشخص است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک



کد مطلب: 43371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *