۰
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با فرانس‌24: به دنبال تغییر قانون اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر هستیم

دبیر شورای حقوق بشر کشورمان بحران انسانی در منطقه را ناشی از سیاست‌های اشتباه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش دانست.
محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با فرانس‌24: به دنبال تغییر قانون اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر هستیم
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا حملات هوایی ایران به مواضع داعش در شمال عراق را تأیید می‌کنید یا نه؟ گفت: اول از همه اینکه ما این ادعاهای پنتاگون را تأیید نمی‌کنیم اما باید بگویم که این بحران انسانی نتیجه سیاست‌های شکست خورده و اشتباه آمریکا و شماری از متحدان اروپایی‌اش است.

وی افزود: این سیاست در نتیجه تلاش آنها برای جایگزینی حکومت بشار اسد با نیروهای بی‌رحم صورت گرفته است، آنها به جای حمایت از یک حکومت دموکراتیک و طرفدار مردم از گروه‌هایی تروریستی حمایت و آنها را تسلیح کرده‌اند.

لاریجانی افزود: آنها می‌خواهند که چه کسی را جایگزین چه کسی کنند؟ آیا آنها می‌خواهند که داعش را جایگزین بشاراسد کنند؟ این می‌تواند بزرگترین اشتباهی باشد که آنها تاکنون مرتکب شده اند، از روز نخست بهار عربی ما از پشتیبانان مردم در تمام کشورهای اسلامی از مصر گرفته تا تونس و لیبی و هر کجا بوده ایم اما در جائیکه خشونت نظامی متاسفانه با حمایت آمریکا همراه است ما نتایج حاصل از آن را مطلوب ارزیابی نمی کنیم، به نظر ما تمام فعالیت‌های تروریستی و تمام دشمنی‌ها باید به فوریت متوقف شوند و آنگاه باید امکان حضور مردم در یک جریان سیاسی فراهم شود.

دبیر حقوق بشر کشورمان ادامه داد: ما از تمام جنبش‌های مردمی برای رسیدن به دمکراسی در تمامی کشورهای اسلامی حمایت می‌کنیم اما کاملا مخالف هرگونه استفاده از زور و به ویژه استفاده از فعالیت‌های تروریستی برای جایگزینی دولتی به جای دولت دیگر هستیم.

وی درباره شمار اعدام‌ها در ایران گفت: هیچکس دوست ندارد که شمار اعدام‌ها بالا باشد. این موضوع غمباری است که ما شاهد شمار زیاد اعدام های مرتبط با جرایم موادمخدر بر اساس قانون موجود هستیم. ما در تلاشیم که این قانون را تغییر دهیم و اگر در تصویب این قانون در پارلمان موفق شویم آنگاه ۸۰ درصد اعدام‌ها از بین خواهد رفت، این می تواند خبر مهمی باشد.

لاریجانی درباره شمار روزنامه نگاران بازداشتی در ایران و از جمله جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست گفت: برخی خبرنگاران از طرف ماموران اطلاعاتی به جرایمی متهم می شوند. در ابتدا قضات جرایم افراد را تفهیم می‌کنند و بازجوها هم بر اساس اینکه این افراد مجرم هستند یا نه بررسی می‌کنند و اگر جرایم آنها ثابت شود آنگاه به طور رسمی اتهامات به آنها تفهیم می شود و آنگاه قاضی در پایان تصمیم گیری می کند. امیدوارم که مورد خبرنگار واشنگتن پست هر چه سریعتر در دادگاه مطرح شود و امیدواریم که در تمامی موارد از وی رفع اتهام شود.

لاریجانی افزود: هرگونه آزادی وی تنها در گرو تصمیم قاضی خواهد بود. بارها وضعیت وی را از سازمان زندان ها جویا شده ایم، وضعیت سلامتی وی در حال حاضر خوب است و به حمایت های قضایی لازم دسترسی دارد.

وی درباره تمدید مذاکرات هسته ای هم گفت: در رابطه با موضوع هسته ای ما آماده شفاف سازی هستیم. ما آماده همکاری هستیم اما خواهان محدودکردن قدرت و امکانات خود نیستیم.

وی در خصوص اینکه آیا موضوع حقوق بشر هم می‌تواند در کنار مذاکرات هسته‌ای مطرح شود؟ گفت: این مذاکرات درباره حل و فصل اختلافات درباره موضوع هسته‌ای است و ربطی به آن موضوع ندارد. این مذاکرات از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و ما نباید به پیچیدگی‌های آن بیافزاییم.

وی در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنای آمریکا آیا تصور می‌کنید که امکان رسیدن به توافق هسته‌ای پس از تمدید آن باشد؟ گفت: این موضوع به اوباما ربط پیدا می‌کند، اگر آنها خواهان توافق نیستند بسیار خوب، ما سالهاست که تحت تحریم قرار داریم. ما به راه و روش خود ادامه می‌دهیم تا زمانی که آنها آماده مذاکره باشند و بیایند و در را بزنند. این فشاری است که اوباما باید آن را تحمل کند و ما نگران نیستیم. مسائل داخلی هرکشوری به خودش مربوط می شود.
منبع: ایسنا
کد مطلب: 43379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *