۰
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰

ورق جنگ با داعش بر می‌گردد

یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه ای در برابر تروریست ها و با اشاره به برگزاری همایش "جهان علیه خشونت و افراط‌گری" که به گفته او با حضور گروه های مقاومت در تهران تشکیل شد، پیش بینی کرد که پس از اربعین تحولات تازه در خصوص مبارزه با داعش و همچنین آزادسازی مناطق تحت تصرف این گروهک رخ خواهد داد.
ورق جنگ با داعش بر می‌گردد
دیروز همایش "جهان علیه خشونت و افراط‌گری" با حضور مقامات و صاحبنظرانی از ۴۰ کشور در تهران از جمله وزرای خارجه عراق و سوریه و گروه های عضو مقاومت علیه اسرائیل همچون، حماس، حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و همچنین گروه ها و قبایل عراقی با سخنرانی رییس جمهوری ایران برگزار شد.

در این همایش حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که برای مقابله با گروه تروریستی داعش باید ائتلافی منطقه‌ای تشکیل شود. او چنین ائتلافی را موثرتر از ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا دانست و پیشنهاد‌هایی برای مبارزه فوری با تروریسم مطرح کرد.

این ائتلاف در مقام عمل هم توسط سه کشور ایران، عراق و همچنین سوریه با نشست وزرای خارجه سه کشور تشکیل شد.

امیر موسوی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل در گفتگو با فرارو درباره ضرورت تشکیل این ائتلاف می گوید: مبارزه با تروریست ها در منطقه نیازمند یک اقدام جدی است تا نمایشی است.

به گفته او با توجه به اینکه دیگر خطر تروریست های تکفیری به طور واقعی بر همگان معلوم شده است تقریبا در جهان همه بر ضرورت مبارزه با آنها تاکید می کنند ضروری است که هر چه زودتر به منظور دفع خطر آنها یک ائتلاف واقعی و با پرهیز از هر نوع نمایش و ریاکاری شکل بگیرد.

با گسترش خطر تروریست های تکفیری موسوم به داعش و تصرف مناطق زیادی از عراق، نزدیک به ۵۰ کشور بزرگ منطقه ای و بین المللی تحت رهبری ایالات متحده آمریکا در نشست پاریس ائتلاف جهانی را برای مبارزه با این گروهک تروریستی تشکیل دادند.

این ائتلاف اما نهایت اقدامی که انجام داد حملات هوایی و هدف قرار دادن برخی از مقرها و مناطق تحت تصرف این گروهک بود.

این درحالی است که داعش گروهک چریکی است که یک پایگاه و مقر مشخصی ندارند و آنها طی ماه های گذشته با تصرف مناطق زیادی از عراق حتی در خانه های مردم پناه برده اند که حملات هوایی نمی تواند آنها را به عقب نشینی وادارند.

بر همین اساس بسیاری از تحلیل گران معتقدند که ائتلاف جهانی که در میان آنها نام کشورهای حامی داعش از جمله قطر، عربستان، ترکیه و ... به چشم می خورد، یک ائتلاف نمایشی است تا واقعی.

موسوی هم با بیان اینکه ائتلاف جهانی مبارزه با داعش یک ائتلاف ریاکارانه و غیر واقعی بود می گوید: از زمانی که این ائتلاف تشکیل شد به هیچ وجه حملات آنها عقب نشینی داعش را در پی نداشت و خللی در فروش نفت این گروهک به ترکیه ایجاد نشد.

بر این اساس موسوی معتقد است که کشورهای منطقه و محور مقاومت که هدف اصلی گروه های تروریستی در منطقه به خصوص داعش هستند با یک ائتلاف واقعی منطقه ای می توانند آنها را به عقب نشینی کامل وادار کنند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل با اشاره به برگزاری همایش "جهان علیه خشونت و افراط‌گری" می گوید: در این همایش گروه ها مختلف مقاومت از جمله حماس، حزب الله لبنان و سایر گروه های مقاومت حضور دارند که با تمهیداتی که اندیشیده شد کدورت هایی که میان این گروه ها به خصوص حماس و سوریه بود تا حدود زیادی بر طرف شده است و آنها بار دیگر با اتحادی تازه می توانند خطر تروریست تکفیری در منطقه را دفع کنند.

این ائتلاف در حالی تشکیل شده است که پیش از این نیز همزمان با آغاز بحران در سوریه و شکل گیری دور تازه ای از تحولات در این کشور همزمان با برگزاری ائتلاف دوستان سوریه در استانبول، تهران میزبان کشورها و گروه هایی مختلف با همین نام بود. این در حالی است که در ظاهر ائتلاف دوستان سوریه که در تهران تشکیل شد در میان فشارهای قدرت های بزرگ جهان توفیق چندانی نداشت.

موسوی اما با رد این نظر تاکید می کند که "ائتلاف دوستان سوریه اگر چه در ظاهر توفیقی نداشت اما در مقام عمل توفیقات زیادی را کسب کرد که مهمترین آن تثبیت حاکمیت بشار اسد بود که کشورهای عرب منطقه و جهان به دنبال سرنگونی آن بودند."

به گفته او بحران داخلی سوریه قرار بود که با تصرف بسیاری از مناطق در نهایت منجر به سرنگونی حکومت بشار اسد شود اما با پشتیبانی دوستان سوریه به خصوص جمهوری اسلامی این خواسته تحقق پیدا نکرد و در همین چند ساله قدرت واقعی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تحت هدایت ایران به برای جهانیان عیان شد.

موسوی با اشاره به تحولات عراق می گوید: در عراق هم دشمنان مردم عراق سرنگونی حاکمیت عراق به خصوص نخست وزیر نوری المالکی را دنبال می کردند که حمایت های جمهوری اسلامی ایران مانع از تحقق آن شد.

به گفته او قدرت ایران اکنون برای مردم عراق به خصوص عشایر و سنی های این کشور که گمان می کردند که داعش برای آزادی و به قدرت رساندن آنها به عراق آماده اند هم معلوم شده است و آنها نیز به این واقعیت پی برد اند که دوستان واقعی مردم عراق و سوریه چه کشوری است.

به گفته او هم اکنون نزدیک به ۲۰ گروه سنی و عشایر عراقی استان الانبار در ایران حضور دارند و با شرکت در همایش "جهان علیه خشونت و افراط‌گری" در حال آماده شدن و هماهنگ شدن به منظور آغاز بازپس گیری مناطق تحت تصرف داعش هستند.

موسوی در خاتمه پیش بینی می کند که پس از اربعین حسینی در عراق و همچنین سوریه شاهد تحولات تازه و آغاز عملیات هایی خواهیم بود که منجر به بازپس گیری مناطق تحت تصرف داعش به خصوص در موصل و استان الانبار می شود.

منبع:فرارو
کد مطلب: 43519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *