۰
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۲
برپایه تعیین چارچوب جدید مذاکرات هسته ای صورت گرفت

دستیابی به توافق سیاسی محور مذاکرات ژنو

مقدمات پشت سر گذاشته شد. از امروز و البته پس از دیدار دوجانبه هیات های مذاکره کننده ایران و فرانسه، مذاکرات اصلی ایران و 1+5 آغاز می شود.
دستیابی به توافق سیاسی محور مذاکرات ژنو
پس از دو روز مذاکره فشرده میان ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه، عباس عراقچی، سپرست هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرد که «مذاکرات بسیار مفصلی با هیات آمریکایی داشتیم. این‌ها به عنوان مقدمه‌ای برای مذاکرات روز چهارشنبه که با کل ۱+۵ انجام می‌شود، خواهد بود.»

نخستین دور مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا پس از تمدید ۷ ماهه گفتگوها برای رسیدن به توافق جامع از روز دوشنبه با مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.

در دو روز گذشته تمرکز دو طرف بر فراهم کردن مقدمات جهت ورود به مذاکرات به منظور رسیدن به توافق سیاسی بود؛ توافقی که بر پایه موافقت ایران و ۱+۵ در آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین قرار شد که در کمتر از ۴ ماه حاصل شود.

بر اساس آنچه ناظران اعلام کردند عدم حصول توافق جامع و نهایی تا ضرب الاجل تعیین شده پیشین یعنی سوم آذر ماه چارچوب پیچیده چندجانبه مذاكرات و تصمیم نادرست برای از بین بردن همزمان مسائل فنی و سیاسی بود که در روزهای پایانی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ سرعت روند مذاكرات را كاهش داد.

بر اساس تازه ترین گزارش گروه بین‌المللی بحران، درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ «مذاكرات برنامه اقدام مشترك این حقیقت را روشن كرد: اغلب مذاكرات بین تهران و واشنگتن از طریق یك واسطه دو جانبه صورت پذیرفت. مذاكرات جامع، برخلاف مذاكرات برای برنامه اقدام مشترك، عمدتا در چارچوبی چندجانبه پیگیری شد كه دربردارنده تعداد زیادی از بازیگران با منافع متضاد بود. برنامه اقدام مشترك كه یك توافق سیاسی بود، نتیجه سه ماه مذاكره بود؛ تنها بعد از انعقاد آن بود كه مذاكره‌كنندگان وارد جنبه‌های فنی شدند كه دو ماه دیگر به طول انجامید. اما در مذاكرات جامع، تا هنگام آخرین دور مذاكره تلاش شد تا به سوالات سیاسی و موارد فنی همزمان پاسخ داده شود كه این امر موجب كاهش تمركز و طولانی شدن روند مذاكره شد.»

بر این اساس دو طرف با پی بردن به اشتباهات گذشته تصمیم گرفتند که چارچوب جدیدی با تغییر در شکل و محتوایی مذاکرات تعیین کنند.

در چارچوب جدید مذاکرات تغییر شکلی عبارت بود از حذف واسطه از مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا. در گذشته هر مذاکره ای که میان ایران و آمریکا برگزار می شد با حضور واسطه ای شامل اشتون و یا معاون او بود.

تغییر محتوایی هم این بود که دو طرف تصمیم گرفتند که در دوره جدید مذاکرات ابتدا بایدها و نبایدهای اساسی سیاسی خود را برای دستیابی به توافق، واضح‌تر از هر زمان دیگری اعلام کنند تا پس از حصول توافق سیاسی، گفتگوها درباره توافق جامع و نهایی که شامل توافق فنی می شود را آغاز کنند.

در دوره پیش از ورود به گفتگوهای فنی و تلاش برای رسیدن به توافق جامع، ضروری است که دو طرف به درک دقیق و درستی نسبت به خطوط قرمز یکدیگر پیدا کنند که بر پایه گزارش گروه بین المللی بحران ایران دو خط قرمز دارد: اول، شناسایی حق ایران برای غنی‌سازی در سطح صنعتی، دوم، اینكه اعطای هر امتیاز غیرقابل برگشت از سوی ایران، همراه با اقدامات متناسب غیرقابل بازگشت در خصوص تحریم‌ها، خصوصا لغو تحریم‌ها و نه تعلیق از سوی طرف مقابل باشد.

خطوط قرمز ۱+۵، هم تاكید بر عدم اعطای آستانه گریز كمتر از یك سال به ایران و همچنین- از آنجا كه كشورهای ۱+۵، تحریم را قدرتمندترین اهرم فشار خود می‌دانند- باقی گذاشتن ساختار تحریم‌ها– حتی در صورت تعلیق آنها - در مدت زمان توافق جامع است.

بر این اساس همچنان مانع اصلی دستیابی به توافق جامع و نهایی، حجم و میزان برنامه غنی‌سازی ایران و نحوه از میان برداشتن تحریم‌ها است.

هر چند امروز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اختلاف دیگری را هم به فهرست اختلافات دو طرف افزود و مدعی شد که رآکتور آب سنگین اراک و تحریم‌های ایران یکی از اصلی‌ترین موارد حل نشده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند.

در هر حال چه دو مورد اختلافی اساسی و چه سه مورد با توجه به اینکه بخش عمده ای از این اختلافات مربوط به طرف های اصلی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ یعنی ایران و آمریکا بود در دو روز گذشته دو طرف تلاش کردند تا به مقدمات حصول توافق سیاسی را فراهم کنند.

البته بر اساس آنچه که محمد جواد ظریف امروز در نشست مشترک خبری با همتای ترک خود اعلام کرد ایران مذاکرات هسته ای را تنها با آمریکا نمی داند.

او افزود: ما مذاکرات مستمرى با اعضاى گروه ۱+۵ داریم اما چون با آمریکا روابطى نداریم با این کشور فقط در حاشیه مذاکرات ۵+۱ مذاکره می‌کنیم.

پیش تر فرارو در گزارشی تاکید کرده بود که همانطور که تیم مذاکره کننده هسته ای تمرکز خود را معطوف به حل و فصل اختلافات با آمریکا کرده است باید توجه ویژه ای هم به رفع اختلافات با سایر کشور عضو گروه ۱+۵ از جمله فرانسه کند تا دستیابی به توافق دچار تاخیر نشود.

امروز هم پیش از آغاز مذاکرات معاونان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دیدارها دوجانبه ای هیات مذاکره کننده ایران با هیات های فرانسه، روسیه و چین داشت. مذاکرات یک روزه امروز ایران و ۱+۵ در ادامه مذاکرات دو جانبه ایران با آمریکا بر دستیابی به توافق سیاسی متمرکز خواهد بود.

مذاکرات امروز احتمالا آخرین مذاکرات هسته ای در سال ۲۰۱۴ میلادی خواهد بود.
منبع:فرارو
کد مطلب: 43679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *