۰
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
روایت از سفر نویسنده آلمانی به قلب داعش

"ما همه آنها را می کشیم"

یک نویسنده آلمانی توانست بیش از آنچه تصور می شد به داعش نزدیک شود. سفر جورگن تودنهوفر سفری سخت بود: خطرناک و در عین حال شگفت آور. نویسنده به عمق قلمروی داعش –منطقه ای که به ادعای این گروه «خلافت» آنها خوانده می شود- سفر کرده و از رقه و دیرالزور در سوریه و همچنین موصل در عراق دیدن کرد. تا به حال این نویسنده چند بار این سفر خود را در رسانه های مختلف تشریح کرده است. در این گزارش او جزییات بیشتری را در گفت و گو با سی ان ان عنوان کرده است.
"ما همه آنها را می کشیم"
به نقل از سی ان ان، تودنهوفر توانست به مسجدی که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش تنها سخنرانی عمومی خود را از آنجا برگزار کرد، برود و شاهد واقعیات زندگی روزانه تحت سلطه داعش باشد، در حالیکه تمامی مغازه ها در نیمه روز باید برای انجام فریضه نماز بسته شوند.

وی در گفتگو با سی ان ان گفت: «در موصل حس بدی از عادی بودن شرایط جاری است. ۱۳۰ هزار مسیحی از این شهر بیرون رانده شده اند، شیعیان فراری هستند و بسیاری از مردم کشته شده اند و با این حال هنوز شهر سرپا است و مردم از ثباتی که داعش برایشان فراهم کرده راضی هستند.»

با این وجود، به گفته وی فضایی از ترس میان ساکنان شکل گرفته: «مطمئنا بسیاری از آنها به شدت ترسیده اند چراکه مجازات نقض قوانین سختگیرانه داعش بسیار سنگین است.»

به گفته رهبر داعش این گروه با حدود ۳۰۰ نیرو در حالی شهر موصل را تصرف کرده که تعداد سربازان ارتش عراق در زمان حملات بیش از ۲۰ هزار نفر بود.

تودنهوفر با چندین تن از نیروهای داعش که در این عملیات شرکت داشتند، صحبت کرد. یکی از آنها به تودنهوفر گفته بود: «ما یکجا به آنها حمله نکردیم. اول خطوط مقدم را به شدت مورد حمله قرار دادیم و بعد هم از حملات انتحاری استفاده کردیم. پس از آن دیگران خیلی زود فرار کردند.»

تودنهوفر با اشاره به اشتیاق نیروهای داعش گفت: «زمانیکه در محل استخدام نیرو بودیم، ۵۰ نیروی جدید بودند که هر روزه می آمدند. من نمی توانستم درخشش چشمان آنها را باور کنم. آنها حس می کردند که وارد سرزمین موعود می شوند و برای حق می جنگند. آنها مردم نادانی نیستند. یکی از آنها به تازگی مدرک حقوق خود را گرفته بود، پیشنهادهای شغلی خوبی داشت اما همه آنها را کنار گذاشته بود تا به جنگ برود... ما شاهد جنگجویانی از اروپا و آمریکا بودیم. یکی از آنها اهل نیوجرسی بود. می توانید مردمی را از نیوجرسی تصور کنید که برای جنگ برای داعش سفر کرده باشد؟»

به عقیده این نویسنده آلمانی یکی از نقاط اصلی قوت داعش، تمایل جنگجویان داعش برای مردن در میدان نبرد است.

داعش سوابقی از سوءاستفاده، شکنجه و اعدام زندانیان جنگی دارد. تودنهوفر توانست صحبت کوتاهی با یک اسیر کرد در موصل داشته باشد. این اسیر مدعی بود که شکنجه نشده اما تودنهوفر نمی توانست باور کند. او در اینباره گفت: «او یک مرد شکست خورده بود. خیلی ناراحت کننده بود دیدن مردی در این شرایط. او خیلی ضعیف بود و به شدت از کسانی که به اسارت گرفته بودنش می ترسید.»

او همچنین توانست سربازان کم سن و سالی را ملاقات کند که با وجود سن پائین مدعی حضور در میدان جنگ بودند.

بخش قابل توجه سفر این نویسنده آلمانی مصاحبه با یک جنگجوی آلمانی بود که مدعی بود تعداد کسانی که به داعش خواهد پیوست بیش از این افزایش می یابد و به اروپا و آمریکا در اینباره هشدار داد.

تودنهوفر از او پرسیده بود: «پس یک روز به اروپا بر می گردی؟» و او در جواب گفته بود: «نه ما یک روز اروپا را تصرف می کنیم. اصلا مسئله این نیست که ما اروپا را تصرف خواهیم کرد، بلکه مسئله زمان انجام این کار است. اما یک چیز برای ما مسلم است، اینکه چیزی به اسم مرز وجود ندارد، هرچه هست، خط مقدم است.»

تودنهوفر از او در مورد دیگر مذاهب سوال کرده بود. در مورد ۱۵۰ میلیون شیعیانی که شاید نخواهند به دین آن درآیند و او جواب داده بود: «چه ۱۵۰ میلیون، چه ۲۰۰ میلیون و چه ۵۰۰ میلیون، اصلا مهم نیست. ما همه آنها را می کشیم.»
کد مطلب: 44029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *