۰
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲

درددلهایی‌تنها با او!

دیروز سیدمحمد خاتمی به حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی رفت تا با آرمان‌های امام(ره) تجدیدمیثاق کند. آیت‌ا... سیدحسن خمینی هم با لبخند به استقبال او رفت. خاتمی آمد تا به همه نشان دهد آنچه می‌اندیشد و آنچه عمل می‌کند آموخته از مکتب امام خمینی(ره) است.
درددلهایی‌تنها با او!
شاید بی‌خبر رفت و شاید درد دل‌هایی با بنیانگذار انقلاب اسلامی داشت. آن زمان که سرش را به ضریح چسباند، لب‌هایش تکان می‌خورد، مشخص بود محرمانه‌ای با بنیانگذار انقلاب اسلامی دارد. شاید به او می‌گفت که پس از او برخی چه رفتاری با یارانش داشتند، شاید هم می‌گفت که یارانش چه کارها برای انجام دارند.



سیدمحمد خاتمی سعی کرده تا امام خمینی(ره) را همواره به‌عنوان الگو پیش روی خود داشته باشد چنانکه یک سایت اصولگرا هم نتوانسته تاسی او به بنیانگذار انقلاب اسلامی را پنهان کند و طی پژوهشی که انجام داده، معانی ضمنی در سخنرانی‌های سیدمحمد خاتمی پیرامون امام خمینی(ره) را اینچنین آورده است:


۱- نظریه مصلحت در بینش امام خمینی(ره) شکستن هر بن‌بست برای پیشرفت جامعه است.



۲- نظر امام درباره اجتهاد منشأ تحول عظیم در نظامی است که باید جامعه بشری را اداره کند.



۳- در دنیای کنونی برای دفاع از اسلام و ایستادن در برابر خطرها یک راه وجود دارد و آن دفاع همه‌جانبه نظری و عملی از چهره مردمی اسلام است که در نظریه امام خمینی(ره) متبلور است.



۴- امام نماینده اسلام مردمسالار، آزادی‌گرا و پیشرفت‌طلبی است.



انقلاب ما بر آن پایه به وجود آمده است.



۵- نتیجه حرکت اصلاحی قشری، ارتجاع، خشونت و مادی‌گری است و نتیجه حرکت اصلاحی مترقی که امام خمینی(ره) نماینده آن است، رسیدن به وضعیتی نو، منطق‌گرا، پیشرو و معنوی است.



۶- حرکت اصلاحی امام(ره) که با همت مردم پیروز شده می‌تواند برای همه کشورهای مسلمانی که خواستار استقلال، پیشرفت و مردمسالاری هستند، الگو باشد.


۷- اسلام مورد تاکید در حرکت اصلاح‌گرای امام خمینی(ره) اسلام فرا زمانی و فرامکانی است. ۸-امام(ره) به صراحت نظر مردم را در تاسیس حکومت اسلامی شرط می‌دانست. ۹-راز و رمز محبوبیت امام(ره) در بین مردم این است که وی منادی اسلام عزت‌بخش است. ۱۰-امام(ره) همواره به متفکران دانشگاهی اهتمام ویژه داشت و برای پیشرفت کشور تاکید می‌شود که دانشگاهیان و روحانیون با حفظ هویت و پایگاه خود کنار هم باشند.



۱۱--دو وجهه مهم انقلاب اسلامی یکی احیای حقیقت وحی بر پایه اجتهاد مستحکم ، پویا و روزآمد امام خمینی(ره) و دیگری ایجاد نظام اسلامی که مهم‌ترین پایگاه آن مردم و حضور و رای مردم است، می‌باشد.



۱۲-در بینش امام(ره) مردم هم در ایجاد نظام اسلامی و هم در نظارت بر آن نقش اول را دارند.



۱۳-در اجتهاد پویای امام(ره) هم عقل بشری، هم مصلحت بشری، هم نگاه به آینده وجود دارد.» دیروز هم شاید به امام گفته که سعی کرده شاگرد خوبی برای او باشد و تمام ناملایمات را تحمل کرده و سکوت تنها پاسخش بوده. سیدمحمد خاتمی ضمن زیارت حرم امام(ره) از مراحل ساخت حرم رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز بازدید کرد.


اخبار سیاسی - ارمان
کد مطلب: 44082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *