۰
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۴

قیمت‌ها ثابت می‌ماند

گروهی از مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران پیش بینی کردند که بازار مسکن 93 در ماه‌های باقی‌مانده سال شاهد رشد معاملات و رونق بازار است. به گفته این فعالان بازار قیمت‌ها در بازار ثابت است و در برخی موارد حتی کاهش قیمت را هم شاهد بودیم اما اگر همین روند ادامه پیدا کند، رونق این بازار بیشتر می‌شود.
قیمت‌ها ثابت می‌ماند
کارشناسان بر این باورند که آخرین مراحل خروج از رکود مسکن انجام شده است. اما هنوز قدرت خرید مردم از قیمت‌های موجود در بازار پایین‌تر است. در این مرحله تمام فعالان و صاحب نظران بازار متفق القوال بر این باورند که حال بازار تنها مختاج یک تغییر است. آن هم افزایش سطح قدرت خرید مردم.

خبرها حاکی از آن است که وزارت راه و شهرسازی هنوز در مراحل نهایی سازی وام طرف تقاضا و چانه زنی با بانک مرکزی است. اما هنوز اخبار دقیقی از وضعیت این وام به دست نیامده و بسیاری از متقاضیان مسکن چشم انتظار و بلاتکلیفند.

هر چند که معاملات افزایش پیدا کرده و هر چند که وضعیت نقل و انتقالات از محدوده قرمز خارج شده اما هنوز سطح فعلی قیمت فروش آپارتمان‌های متراژ متوسط از حداقل قدرت مالی خریداران بالاتر است.

قیمت‌ها به قبل از جهش بازگشتند
بهروز ملکی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با فرارو گفت: «طی سال جاری مراحل نهایی تخلیه حباب قیمتی ناشی از افزایش‌های گذشته خصوصا در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تحقق پیدا کرد.»

وی افزود: «وضعیت کلی بازار مسکن در سه فصل ابتدایی امسال نسبت به سه فصل مشابه سال گذشته تغییرات فراوانی کرده است. رشد قیمت مسکن این سه فصل نسبت به گذشته ۴ درصد و میزان اجاره مسکن ۱۲ درصد رشد داشت.»

وی ادامه داد: «در این زمان تعداد مبایعات نیز بیش از ۵۰ درصد رشد کردند.»

ملکی با اشاره به روندهای گذشته بازار مسکن افزود: «در سال جاری مراحل نهایی تخلیه حباب قیمتی انجام شد و حال ثبات بر بازار حاکم است.»

وی ادامه داد: «میزان خرید و فروش علی رغم رشد قابل ملاحظه مبایعات، از آرامش در قیمت‌ها برخوردار بوده است.»

وی تصریح کرد: «هر چند رشد اجاره در بازار بیش‌تر از رشد قیمت مسکن بود اما همچنان منحنی رشد اجاره در زیر منحنی تورم عمومی سیر می‌کند.»

این کارشناس مسکن در خصوص آینده مسکن گفت: «علی رغم تغییرات به وجود آمده در بخش مبایعات اما تحرک قیمتی خاصی در آینده بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود. می‌توان گفت که همچنان ثبات نسبی‌ای بر بازار حاکم خواهد بود و آرامش در قیمت‌ها باقی خواهد ماند.»

وی با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر نزدیکی رونق در بازار گفت: «باید دید چه تعریفی از رونق مد نظر قرار گرفته است. رونق می‌تواند در افزایش تعداد معاملات مسکن باشد، می‌تواند در تغییراتی قیمتی باشد و یا حتی در زمینه ساخت و ساز.»

وی تاکید کرد: «با اینحال تحرک قیمتی خاصی در بازار پیش بینی نمی‌شود و به احتمال زیاد ثابت باقی خواهد ماند.»
کد مطلب: 44525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *