۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱

آیا بازگشت احمدی‎نژاد معادلات اصولگرایان را به هم می‎زند؟!

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: محمود احمدی نژاد که هشت سال رییس جمهور بود بر اساس این اصل که در ایران نخبگان سیاسی هیچ وقت بازنشست نمی شوند سعی در احیای تشکل‌ها و حلقه نخبگان اطراف خود دارد.
آیا بازگشت احمدی‎نژاد معادلات اصولگرایان را به هم می‎زند؟!
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با فرارو به این مطلب با اشاره به احتمال بازگشت دوباره محمود احمدی‎نژاد به عرصه فعالیت های سیاسی و انتخاباتی گفت: همه روسای جمهور پیشین در طی مدتی که راس امور بودند سبب شکل گیری یک سری تشکل‎ها و حلقه نخبگی اطراف خود شدند، احمدی‎نژاد نیز از این موضوع مبرا نیست و اکنون سعی در احیای فعالیت‎های سیاسی خود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بازگشت احمدی‎نژاد در آرایش سیاسی جریان اصولگرا چه تاثیری خواهد داشت، گفت: در شرایطی که اصولگرایان بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری به اجماع نرسیده اند و شرایط سیاسی خود را برای پیشبرد اهدافشان در انتخابات پیش روی مجلس سامان نداده اند، حضور احمدی‎نژاد کار را پیچیده کرده و معادلات این جریان را به هم می‎زند.

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: احمدی‎نژاد گفتمان سیاسی، مدیریتی و اقتصادی خود را دارد. در مقابل گفتمان دولت جدید اگرچه در حوزه‌های سیاسی و مدیریتی طرفدارانی به دست آورده است اما در بخش اقتصادی با انتقاد بیشتری روبرو است و احمدی‎نژادی ها حتما از خلاهای مثل این استفاده می‎کنند.

به گفته او بخشی از اصولگرایان که انتقادات بیشتری نسبت به عملکرد دولت یازدهم دارند به سوی احمدی نژاد گرایش پیدا می‎کنند زیرا احمدی نژاد به شیوه‎ایی که پیش از این هم داشت آمار و ارقامی در مورد توزیع امکانات، پول و ... داده و با این وعده ها سعی می‎کند که حمایت توده‎ها را به دست آورد.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: انتظار می‎رود احمدی‎نژاد بین دولت اعتدالی و دولت‎های پیش از خود مثل دولت آقای هاشمی یک همانی ایجاد کرده و حمله به این دولت‎ها را در برنامه های تبلیغاتی خود بگنجاند.

فلاحت پیشه در رابطه با تاثیر سابقه هشت ساله احمدی‎نژاد بر میزان موفقیت او نیز گفت: از آنجایی که دوران ریاست جمهوری احمدی‎نژاد با وجود آمارهای کمی که ارایه شد، با رفتارهای غیر قابل دفاعی در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی همراه است، اصولگرایان در واکنش به بازگشت وی به دو گروه تقیسم خواهند شد.

وی در تشریح این دو گروه گفت: گروه اول کسانی هستند که نسبت به دولت یازدهم رویکرد انتقادی دارند و با آمدن احمدی‎نژاد به وی نزدیک می‎شوند تا به حاشیه رانده نشوند اما گروه دوم اصولگرایان میانه رو هستند که سعی دارند بدون کارشکنی و مانع تراشی در راه دولت در مسیر منافع ملی حرکت کنند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر این که اغلب اصولگرایان در گروه دوم جای می‎گیرند، گفت: به طور طبیعی این دو دستگی به تضعیف اصولگرایان می‎انجامد اما نباید این نکته را فراموش کرد که تصور به اجماع رسیدن در جریان اصولگرایی بدون بازگشت احمدی‎نژاد نیز یک تحلیل سطحی است.

وی با اشاره به این که اختلافات میان اصولگرایان خیلی بیشتر از اختلافات این جریان با دولت کنونی است، گفت: بسیاری از اصولگرایان حاضر نیستند که احمدی‎نژاد را به عنوان بخشی از این جریان بپذیرند.

فلاحت پیشه درباره اینکه آیا بازگشت احمدی‎نژاد را می‎توان دردسر تازه جریان اصولگرا تلقی کرد، گفت: این موضوع بستگی به رفتار سیاسی اصولگرایان دارد. اگر آنها با یک رویکرد نتیجه محور تصمیم بگیرند که در شرایطی ائتلاف کنند شاهد این خواهیم بود که بعد از شکل‎گیری مجلس اختلافات درون این جریان نمود یابد و بار دیگر مجلسی مثل مجلس هشتم یا نهم را تجربه خواهیم کرد اما اگر با رویکردی غیر نتیجه محور عمل کنند،‌ اصولگرایان می‎توانند دامن خود از این نوع اختلافات پاک نگاه دارند.

این کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بازگشت احمدی‎نژاد و بیشتر شدن اختلافات درونی جریان اصولگرا به موفقیت اصلاح‎طلبان کمک خواهد کرد یا خیر؟ گفت: به هر حال عرصه سیاست مثل شطرنج است و دو جریان روی شکاف‎ها و اختلافات گروه رقیب حساب باز می‎کنند اما به اعتقاد من اصلاح‎طلبان نیز به دو شیوه با این موضوع برخورد خواهند کرد.

وی در تشریح این دو شیوه گفت: اصلاح طلبان معتدل تلاش می‎کنند که با استفاده از این موضوع با گروه میانه رو اصولگرا همکاری کرده و این باعث می‎شود که به مجلسی شبیه مجلس پنجم برسیم. اما در میان این جریان نیز طیف رادیکالی وجود دارد که حتما سعی می‎کنند با ایجاد این همانی میان احمدی‎نژادی ها و کل جریان اصولگرا در جهت حذف کامل رقیب بکوشند و می‎خواهند که تجربه مجلس ششم تکرار شود.

فلاحت پیشه با تاکید بر این که رفتار گروه اول بیشتر به منافع و مصلحت کشور نزدیک است، گفت: یک رفتار اصولی و منطقی از هر دو جریان می‎تواند سبب شود که در انتخابات پیش رو شاهد رفتاری متعادل‎تر باشیم.
منبع:فرارو
کد مطلب: 44547
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *