۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۳

گذر از تنش‌ها

یک کار‌شناس بازار سرمایه گفت: «بازار بورس در هفت روز گذشته روند بهتری را نسبت به دوران پرتنش قبل پشت سر گذاشته است.»
گذر از تنش‌ها
حسین خزلی خرازی گفت که اخبارهای کوچک اما تاثیرگذار رسیده به بازار سرمایه توانسته روند حرکتی آن را تغییر دهد و از روزهای پر تنش گذشته دور نگه دارد.

به گفته وی حجم معاملات که پارامتر بسیار مهم‌تری از شاخص کل است در هفته گذشته به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است که پیش از این بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: «شاخص کل روزانه در حدود ۱۰ تا ۲۰ واحد مثبت می‌شود و در کنار افزایش حجم معاملات، حتی این رشد اندک هم نشانه بهتر شدن وضعیت است.»

این کار‌شناس بازار سرمایه با اشاره به اخبارهای ظریف رسیده به بازار گفت: «بازار در روزهای گذشته سیگنال‌هایی هم از طرف اقتصاد و هم از طرف مسائل سیاسی و بین الملی دریافت کرده که بازار را تحریک و اندکی فعالان را امیدوار کرده است.»

روند شاخص کل بورس تهران امروز
گذر بورس از تنش‌ها

وی افزود: «یکی از این اخبار مصوبه اخیر مجلس بود که به تایید شورای نگهبان هم رسید. طبق این مصوبه فرمول نرخ گذاری گاز از بودجه‌های سالانه خارج شد. این نگرانی جدی‌ای برای فعالین بازار سرمایه بود که به موجب آن کالاهای اساسی که خوراک اولیه صنایع بورسی هستند هر سال امکان تغیر قیمت آن در بودجه وجود داشت. همانند گاز که در بودجه سال گذشته ۴. ۵ تا ۵ برابر شد.»

خزلی خرازی ادامه داد: «حال به موجب این قانون، نرخ گذاری گاز به دولت سپرده شده و قرار است یک فرمول ده ساله برای آن وجود داشته باشد.»

وی ادامه داد: «خبر دوم هم آن است که دولت در کارگروه تثبیت بازار سرمایه مصوب کرد که طرح کیفی سازی محصولات پالایشگاه‌ها که قرار بود در سال ۹۴ انجام شود به پروژه‌ای ۵ ساله تبدیل شد. اگر این کار تماما در سال ۹۴ انجام می‌شد هزینه سنگینی را به پالایگشاه‌ها متحمل می‌کرد.»

وی افزود: «اخبار ضعیفی هم از مذکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد که احتمال دارد تا پایان اسفند و یا حتی در بهمن ماه توافقاتی بین کشور ما و ۵ +۱ ابلاغ شود.»

به گفته این کار‌شناس بازار سرمایه تمام این موارد در کنار افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته باعث شده که اندکی امیدواری به فعالان بازار بازگردد و آن جو نگران کننده و بدبیانه‌ای که باعث تجمعات و اعتراضاتی در سطح سرمایه گذاران حقیقی شد را بهبود ببخشد.

خزلی خرازی با اشاره به تاثیر گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: «بعضی از شرکت‌ها‌‌ همان بودجه‌های قبل را در ۹ ماهه خود پوشش دادند و بعضی‌ها تعدیل منفی ارائه دادند.»

وی ادامه داد: «اما بعضی از شرکت‌های بزرگ و اثرگذار در بازار عملکردی بهتر از پیش بینی‌هایشان در ۹ ماه داشتند. مثلا ایران خودرو در گزارش ۹ ماه ۱۵ درصد تعدیل مثبت داد و ۸۸ درصد هم عملکرد ۹ ماهه‌اش را پوشش داد.»

وی با بیان اینکه باید وزن شرکت‌ها در بورس را در نظر گرفت اظهار کرد: «شرکت‌هایی بودند که گزارش‌های خوبی نداشتند اما مثلا خلیج فارس، مخابرات، همراه اول و ایران خودرو عملکرد‌های مثبتی داشتند. این شرکت‌های بزرگ می‌توانند شاخص کل را هم تحت تاثیر قرار دهند.»

وی افزود: «اما شرکت‌های کوچک تری که اصطلاحا رهبری بازار را بر عهده ندارند و تاثیری بر شاخص نمی‌گذارند یا گزارش‌های محتاطانه‌ای داده‌اند و یا تعدیل منفی داشتند.»

این کار‌شناس بازار سرمایه تصریح کرد: «شاخص ما مبتنی بر وزن شرکت‌هاست. وقتی شرکتی مثل خلیج فارس تعدیلی منفی نمی‌دهد حتی در این روز‌ها هم اندکی مثبت بوده طبیعی است که شاخص افت نمی‌کند.»

وی در خصوصی پیش بینی روند بازار گفت: «بورس همچنان در انتظار است. در انتظار اخبار سیاسی و همچنین تصویب بودجه در صحن علنی مجلس که می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بورس داشته باشد.»
کد مطلب: 44548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *