۰
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹
نیویورک تایمز:

معلمان پیشاور مسلح می‌شوند

صدای شلیک پیاپی سه گلوله از اسلحه فاطیما بی بی بلند می شود و هربار هم به هدف می خورد. بعد اسلحه خود را پائین می آورد و با نگاهی به همراه خود، لبخند می زند. مربی اش هم لبخند می زند. عبداللطیف، مربی سلاح های گرم می گوید: «این خانم ها از برخی مردها هم بهتر هستند. آنها دست گرفتن اسلحه را ظرف دو روز یاد می گیرند و اعتماد به نفس شان چشمگیر است.»
معلمان پیشاور مسلح می‌شوند
به نقل از نیویورک تایمز، حمله طالبان به مدرسه ای در پیشاور طی ماه دسامبر که قتل عام ۱۵۰ نفر را در پی داشت، باعث شده اقدامات غیرمعمولی در شمال غرب پاکستان صورت بگیرد از جمله اقدام پلیس این منطقه که چگونگی استفاده از سلاح گرم را به معلمان مدارس و مدرسان دانشگاه آموزش می دهد.

بی بی یکی از هشت مدرسی است که هفته گذشته در دوره دو روزه آموزش استفاده از سلاح گرم شرکت کرد. آنها پر کردن، هدف گیری کردن و شلیک با سلاح های مختلف از تپانچه گرفته تا تفنگ را یاد گرفتند؛ آنها همچنین در مورد تکنیک های دفاع شخصی و چگونگی دفاع از دانش آموزان شان در صورت حمله طالبان به کلاس ها گفتگو کردند.

معلمان پیشاور مسلح می شوند

ناهید حسین، استادیاری که در این دوره شرکت کرده بود می گوید: «تراژدی ۱۶ دسامبر به ما نشان داد که باید چگونگی مراقبت از خود و دانش آموزان مان را بیاموزیم. ما اسلحه را جایگزین قلم هایمان نمی کنیم اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که لازم باشد به کشورمان خدمت کنیم.»

طرح آموزش استفاده از اسلحه از سوی مقامات دولتی و پلیس استان خیبر پختونخوا به عنوان بخشی از برنامه افزایش امنیت مدارس ارائه شد. این استان طی سال های گذشته لطمات زیادی از حملات طالبان خورده است.

مالکیت سلاح در بخش های شمال غربی پاکستان که اکثر ساکنانش از قوم پشتون و دچار درگیری های قومی هستند، رایج است. اما ظهور معلمان مسلح باعث ناآرامی بسیاری از والدین شده چراکه به عقیده آنها این وظیفه دولت است که از مدارس و دانشگاه ها محافظت کند، نه معلمان. به خصوص ایده معلمان مسلحی که زن هستند باعث بهت و حیرت جامعه محافظه کار پشتون شده و اعتراضاتی را به دنبال داشته که به عقیده برخی مقامات می تواند کل این برنامه را در هاله ای از ابهام قرار دهد.

مالک خالد خان، رئیس انجمن مدرسان تمامی مدارس ابتدایی می پرسد: «ما چطور می توانیم در حالیکه در یک دست اسلحه داریم و در دست دیگر کتاب، تدریس کنیم؟»

این در حالی است که برخی کارشناسان امنیتی در مورد توانایی معلمان برای مقابله با شبه نظامیان طالبان که اغلب پیش از انجام حملات انتحاری از مواد مخدر استفاده می کنند نیز تردید دارند. محمد شاه، فرمانده بازنشسته ارتش می گوید: «چطور انتظار داریم که یک زن با تپانچه ۹ میلیمتری در مقابل یک گروه تروریستی ایستادگی کند؟ این عاقلانه نیست.»

شاه در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مخالف حمل سلاح توسط معلمان مرد و زن است، گفت: «دوره آموزشی دو روزه و ۱۰ شلیک باعث نمی شود فرد کارشناس استفاده از سلاح گرم شود. این اقدام به منزله نظامی کردن تاسیسات آموزشی ما است که هم معلمان و هم کوکان را در معرض خطر بزرگتری قرار می دهد.»

اما مقامات آموزش و اطلاعات استان خیبر پختونخوا می گویند ۶۵ هزار نیروی پلیس این استان برای تامین امنیت ۴۵ هزار مدرسه، کالج و دانشگاه کافی نیست.

وی هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ما در زمان فوق العاده ای هستیم. واقعا نمی خواهیم که معلمان اسلحه به دست بگیرند اما در این شرایط چنین اقدامی ضروری است.»

این مقامات علاوه بر مسلح کردن معلمان، دستور افزایش ارتفاع دیوارهای اطراف مدارس و استخدام نیروهای امنیتی مسلح را صادر کرده اما چنین اقداماتی آنقدر هزینه بر هستند که بسیاری از اعلام کرده اند استطاعت تامین بودجه آن را ندارند. اما دولت قصد دارد هزینه ای ۱۵ میلیون دلاری که به تسهیلات بهداشتی و آب آشامیدنی اختصاص داده بود را صرف اقدامات امنیتی جدید کند.

البته این برنامه کاملا داوطلبانه است و البته معلم ها اجازه ندارند که سلاح خود را به طور علنی نشان دهند.
منبع:فرارو
کد مطلب: 44554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *