۰
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹

نتیجه پیام ویژه روحانی به پوتین: چرخش احتمالی موضع روسیه در مذاکرات هسته ای

در طول چندین ماه گذشته، روس ها در حال نشان دادن چراغ سبز به ایران برای برقراری روابط عمیق تر با ایران هستند. در واقع، پس از چشیدن طعم تلخ تحریم ها توسط مسکو، ایران و روسیه ،که خود دارای اختلافات بسیار در حوزه های مختلف هستند، در حال تبدیل به دوستانی نزدیک و استراتژیک هستند.
نتیجه پیام ویژه روحانی به پوتین: چرخش احتمالی موضع روسیه در مذاکرات هسته ای
المانیتور نوشت: در طول چندین ماه گذشته، روس ها در حال نشان دادن چراغ سبز به ایران برای برقراری روابط عمیق تر با ایران هستند. در واقع، پس از چشیدن طعم تلخ تحریم ها توسط مسکو، ایران و روسیه ،که خود دارای اختلافات بسیار در حوزه های مختلف هستند، در حال تبدیل به دوستانی نزدیک و استراتژیک هستند.

 در حال حاضر، هیات های زیادی بین این دو دشمن قرن ۱۹ در رفت و آمد هستند، از جمله سفر اخیر وزیر دفاع روسیه و اعلام دستیابی به راه حل در مورد مناقشه اس ۳۰۰.

حسن بهشتی پور مدیر سابق شبکه العالم ایران به المانیتور گفت: تحریم ها علیه مسکو بر سر الحاق کریمه، یکی از دلایل نزدیکی روسیه به تهران است.

وی اضافه کرد: پیش از اعمال تحریم ها علیه روسیه، مسکو چندان تمایلی نداشت که به ایران نزدیک شود و معتقد بود که این روابط دوستانه می تواند هزینه هایی برای آنها داشته باشد، چراکه آمریکا به این نوع رابطه حساس است، اما اکنون همه چیز تغییر کرده است و روسیه خود در لیست تحریم امریکا و شرکای خود قرار گرفته است، بنابراین انها دیگر در مورد نگرانی های گذشته خود، دلواپس نیستند.

در روز ۲۸ ژانویه، علی اکبر ولایتی رقیب میانه رو حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، در صدر هیاتی به روسیه سفر کرد. او در طی سفر به مسکو، جلساتی با مقامات روس و در راس آنها پوتین برگزار کرد.

ولایتی در این سفر، حامل پیامی از سوی روحانی برای همتای روسی اش بود که مورد اسقبال او قرار گرفت. فرستاده ویژه روحانی گفت: استقبال پوتین از پیام روحانی تاثیر مثبتی بر روابط منطقه ای می گذارد.

ولایتی جزئیات این سفر را چندان فاش نکرد و در مورد نتایج این سفر گفت: روسیه با عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای موافقت کرد اما این مساله نیاز به زمان دارد.

او اضافه کرد: روسیه تمایل بیشتری برای همکاری در پنج بعلاوه یک نشان داده است، جدا از آن، ما نسبت به افزایش همکاری روسیه در مذاکرات امیدوار هستیم.

المانیتور در ادامه نوشت: سئوالاتی که اکنون وجود دارد این است که چرا فردی که هیچ پستی در دولت روحانی ندارد به عنوان فرستاد ویژه رئیس جمهور و برای انتقال پیام او به پوتین انتخاب شده است و دیگر اینکه ایا او تنها حامل پیام روحانی بوده است؟

بهشتی پور در پاسخ به این سئوالات گفت: ولایتی به مانند دیگر وزرای خارجه سابق جهان می تواند مسئولیت ماموریت های مهم را برعهده بگیرد. او مشاور سیاست خارجی رهبر انقلاب است، بنابراین پوتین می داند که با فردی سخن می گوید که به رهبری ایران نزدیک است و ممکن است تنها پیام روحانی را منتقل نکند.

وی اضافه کرد: به طور کلی، این پیام حتما بسیار با اهمیت بوده که دیپلماتی شناخته شده، حرفه ای و مشهور آن را منتقل کرده است.

ولادیمیر ایسیف رئیس دپارتمان قفقاز انستیتو روسی کشورهای مشترک المنافع به المانیتور گفت: صحبت از دیدار پوتین و رهبر عالی ایران نقطه عطف و بسیار مهم سفر ولایتی بود.

وی اضافه کرد: وزیر دفاع روسیه در سفر به تهران، در این مورد با همتای ایرانی اش گفتگو کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تعمیق روابط بین ایران و روسیه ممکن است از دیگر وجوه سفر ولایتی به روسیه باشد.

ایسف تحلیلگر روس گفت: پیام ولایتی این بود که ایران حاضر است، گفتگوهای استراتژیک با روسیه را آغاز کند.

در عین حال، بهشتی پور تحلیلگر ایرانی گفت که روس ها و ایرانی ها هنوز به مرحله همکاری استراتژیک نرسیده اند.

او اضافه کرد که دو کشور در طول دو سال گذشته در حال دنبال کردن این هدف بوده اند.

ایسوف گفت: روسیه و ایران مشکلات بسیاری در سوریه، عراق، افغاسنتان و دیگر مناطق دارند. ما می توانیم در صورت افزایش همکاری هایمان این مسئله را حل کنیم. پرزیدنت پوتین از ایده ای که در پیام روحانی نهفته بود حمایت کرد. بنابراین شاید طرف ایرانی و روس در مورد طرحی جدی در این رابطه گفتگو کرده اند.

به نوشته ی المانیتور، ولایتی در طول سفر به روسیه، از تمایل مسکو برای همکاری بیشتر در مذاکرات هسته ای سخن گفت.

افکار عمومی در ایران همواره نسبت به روسیه بدبین بوده اند که این ریشه در اقدامات استعماری این کشور همراه با بریتانیا در ایران دارد. بسیاری از ایرانیان معتقدند که روس ها همیشه می خواهند ایران را کشوری تحریم زده ببینند تا بتوانند از این طریق از کارت تهران در مقابل غرب استفاده کنند.

تیم هسته ای ایران تا حدودی چنین دیدی ممکن است داشته باشند. در طول مذاکرات هسته ای در وین که منجر به تمدید مجدد گفتگوها شد، یک دیپلمات به المانیتور گفت که ایران نسبت به حضور غیرفعال روسیه با مذاکرات هسته ای و عدم حضور وزیر خارجه این کشور تا اخرین دقیقه در مذاکرات ناراضی بود.

اکنون، سخنان ولاییی پس از دیدارش با پوتین ممکن است نشان دهنده ی جهتی جدید در خط مشی مذاکراتی روسیه در گفتگوهای هسته ای باشد.

ایسو تحلیلگر روس گفت: نه تنها روسیه بلکه ایران از تحریم های غیرقانونی رنج می برد، بنابران مسکو به دنبال آن است که اقدامات غربی ها علیه تهران بابت مسئله هسته ای متوقف شود. به همین خاطر است که روسیه ممکن است از موضع ایران در مذاکرات هسته ای حمایت کند.

وی اضافه کرد: غرب معتقد است که ایران، اورانیوم غنی شده بسیار زیادی در اختیار دارد و می تواند از آن چندین بمب هسته ای تولید کند. در چارچوب مذاکرات با غرب، تهران ممکن است پیشنهاد کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده خود را بدهد. اگر غرب، تحریم ها علیه ایران را لغو کند، روسیه حاضر است که از اورانیوم با غنای پایین ایران، سوخت هسته ای برای راکتور بوشهر تولید کند. این به نظر من، گام خوبی از سوی ما خواهد بود.
کد مطلب: 44723
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *