۰
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳
حسن روحانی:

هیچ کس به ذهنش نیاید که چون داریم با دنیا مذاکره می‌کنیم، پس می‌خواهیم این علم و آن علم را کنار بگذاریم

هیچ کس به ذهنش نیاید که چون داریم با دنیا تعامل و مذاکره می‌کنیم، پس می‌خواهیم این علم و آن علم را کنار بگذاریم. بحث مذاکره این نیست که علمی کنار گذاشته شود.
هیچ کس به ذهنش نیاید که چون داریم با دنیا مذاکره می‌کنیم، پس می‌خواهیم این علم و آن علم را کنار بگذاریم
رئیس جمهور تأکید کرد: همه باید بدانند جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت در علم و دانش از کسی اجازه نمی گیرد و نمی گذاریم در این زمینه کسی به ما زورگویی کند.

 روحانی در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی با بیان اینکه در زمینه بیوتکنولوژی حرکت بسیار خوبی انجام شده است و تهران و اصفهان مراکزی هستند که پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه این فناوری داشته‌اند گفت: در فناوری ژنتیک نیز حرکت در جمهوری اسلامی ایران بسیار سریع است و علما و فقهای دینی هم در را به روی این تکنولوژی باز گذاشته‌اند.

روحانی افزود: در برخی کشورها همچنان موانع زیادی روبه‌روی دانش ژنتیک وجود دارد اما در کشور ما با کمک علما و فقها درها به روی دانشمندان باز شده است اما باید بدانیم که اصول و قوانینی را در این زمینه باید مراعات کرد.

در علوم نانو و هسته ای در حال پیشرفت هستیم

رئیس جمهور گفت: در فناوری نانو و علوم هسته‌ای نیز پیشرفت‌ها بسیار سریع و چشمگیر بوده است و در دولت یازدهم در بحث هسته‌ای دانشمندان ما کارهای تأثیرگذار و مهمی انجام داده‌اند.

وی افزود: مذاکرات هسته ای آنقدر پر سر وصداست که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم را تحت الشعاع قرار داده است و باید گفت فناوری هسته ای در دولت یازدهم شتاب و پیشرفت افزون‌تری گرفته است و ما همچنان رو به جلو حرکت می کنیم.

روحانی گفت: هیچ کس به ذهنش نیاید که چون جمهوری اسلامی ایران در حال تعامل، مذاکره و نزدیک شدن به کشورهای دیگر است پس می‌تواند درمورد علم نیز به جمهوری اسلامی ایران فشار آورد و جلو پیشرفت ایران را بگیرد.

دولت درپی دور کردن بهانه جویی هاست

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه پیشرفت‌های علمی با قدرت پیش می‌رویم و دشمنان می خواهند در زمینه توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران بهانه‌جویی کنند که کار دولت یازدهم این است که این بهانه‌ها را دور کند.

رئیس جمهور با بیان این که کار دولت این است که بهانه را از دشمن بگیرد ادامه داد: گاهی دشمنان ما می‌خواهند در یک توطئه‌ی علمی بهانه گیری کنند و به مردم کشور فشار وارد کنند. برخی از کلمات،جملات و موضع گیری‌ها به دشمن در این بهانه‌گیری هاو طرح اتهامات ناروا علیه کشور کمک می‌کند در همین راستا تلاش دولت این است که حربه بهانه گیری از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران تلاش می‌کنند را بگیرد.

روحانی تصریح کرد:‌ما این کار را آغاز کرده‌ایم و تا روزی که معلوم شود این حرف‌ها واقعی نیست مسیر خود را ادامه می‌دهیم.
دانش هوافضا دانشی راهبردی است

رئیس جمهور گفت: در دنیای امروز دانش هوافضا ، دانشی راهبردی است.روحانی افزود: کشوری که وارد این مرحله از علم و دانش می شود، در واقع، بُعدی از اقتدار ملی خود را توسعه داده و توانمند کرده است.

رئیس جمهور گفت: ملتی که می تواند انواع مختلف ماهواره را بسازد و آن را پرتاب و کنترل کند و همچنین ایستگاه های زمینی با ماهواره در ارتباط باشند ، می تواند به ماهواره سفارش دهد، داده هایی را بدهد یا داده هایی را بگیرد، این ملت وارد این جهان شده است.

روحانی افزود: اولین تبریک برای ملت بزرگ ایران این است که در زمینه فناوری های پیشرفته دنیای امروز، خوشبختانه در دهه های اخیر و به ویژه در سالهای اخیر پیشرفت های روزافزونی داشته ایم.

ما در این راه هیچ لحظه متوقف نشدیم

رئیس جمهور گفت: هیچ لحظه ای ما در این سیر متوقف نشدیم، اصل ماجرا این است که اراده ملی برای این کار باشد که به اعتقاد من همه مصمم هستند از بالاترین مقام این کشور یعنی مقام معظم رهبری تا همه مردم عادی جامعه، این اراده وجود دارد که در فناوری های پیشرفته و از جمله هوافضا ما زمینه لازم را برای صاحبنظران، اندیشمندان و دانشمندان خود آماده و مهیا کنیم.

روحانی افزود: نکته دوم این است که این ملت استعداد این کار را دارد، نه تنها در هوافضا بلکه در همه فناوری های پیشرفته دنیای امروز بحمدالله در ایران حرکت بسیار خوبی وجود دارد در بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، آی سی تی، هوافضا، هسته ای، داروسازی، واکسن های مختلف، جراحی و علوم پزشکی، پیشرفته هستیم و می توانیم در سطح دنیا خودمان را عرضه کنیم.

رئیس جمهور گفت: دیروز تا بیماری مقداری سخت بود می گفتیم چه کار کنیم که بیمار به فلان کشور برسد تا درمان شود، امروز گذرنامه، ویزا و ارز خارجی برای این موضوع نمی خواهیم و ممکن است نیاز داشته باشیم به یک وسیله حمل و نقل که بیمار را از شهری به شهر دیگر منتقل کند، در تهران و در بسیاری از مراکز استانها در علوم پزشکی و در بخش سلامت مردم، کار بسیار عظیم و بزرگی انجام داده ایم.

روحانی افزود: برای همه واکسن های مورد نیاز ، برنامه دولت این است که برای همه آنها برنامه ریزی کردیم که به سمت تولید واکسن در داخل برویم و این کار در تولید همه واکسن ها امکان پذیر است و قدم به قدم پیش می رویم.

رئیس جمهور گفت: شاهد بودید که خط تولید برخی واکسن ها افتتاح شد و بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی در داخل تولید می شود و کار بسیار بزرگی در این باره انجام شده است.

تصمیم قاطع برای پیشرفت در فناوری فضایی

رئیس جمهور گفت: حضور در کنار اندیشمندان ، صاحبنظران و دانشمندانی که هر روز برای کشور و ملت ما افتخار می آفرینند جای بسی خوشحالی است.

روحانی افزود: امروز در بازدیدی که از بخش های مختلف فناوری فضایی در کنار این سالن داشتیم دیدیم که ملت ایران ، دانشمندان و محققان ما در دانشگاه ها پ‍ژوهشگاه ها، بخش های صنعت و ماهواره بر مصمم هستند؛ تصمیمی قاطع برای پیشرفت و سلطه بر این فناوری.

رئیس جمهور گفت: اولا قرآن مجید به ما می گوید شما می توانید از همه قطرهایی که در فضا وجود دارد عبور کنید البته عبور آسانی نیست نفوذ باید کرد یعنی در این مسیر با موانع مختلف مواجه ایم و باید از میان موانع به سمت هدف حرکت کرد.

روحانی افزود: برای این کار نیاز به سلطنت و سلطه دارید، مسلط بودن و سلطه داشتن غیر از علم و دانش و آشنایی به رموز است. مسلط بودن به دانش ، برنامه ریزی ، حرکت ، هدف یابی و دستیابی به همه هدف ها نیاز دارد.

هر مقدار مسلط بودن ما بیشتر باشد بیشتر می توانیم در این عالم سیر بکنیم

رئیس جمهور گفت: امروز در مجموعه دانش فضایی همه تحقیقات را که کنار هم قرار می دهیم برای ما روشن می شود چه می خواهیم و دنبال چه اهدافی هستیم.

روحانی افزود: البته قدم گذاشتن در فضا حالا ممکن است اما این فضا تا کجا راه دارد؟ به یک معنا لایتناهی است.

رییس جمهور گفت: کجاست این فضا؟ چقدر راه است؟ حالا یک متری پیدا کردند برای فضا که آن متر یک مقدار کار را آسان می کند و آن سال نوری است، چند سال نوری است؟ حالا که چند سال نمی شود باید گفت با معیار چند سال، چند میلیون سال، دیگر امروز بحث چند میلیارد سال نوری است؛ صد میلیارد سال نوری هزار میلیارد سال نوری؛ چند تا کهکشان است؟ در این دنیا چه خبر است؟ چه تعداد ستاره و سیاره هست؟

روحانی خاطرنشان کرد: البته اطلاعات اولیه ای امروز در اختیار بشر هست، به جهان ریزها که می خواهید ورود کنید دنیای عجایب است وقتی میکروسکوپ را می گیرید و نگاه می کنید چه خبر است در یک قطره خون و یک قطره آب؟ اگر چشم مسلح نباشد آدم باورش نمی شود در یک قطره این همه موجود وجود دارد.

وی افزود: همان علمی است که با چشم دیده نمی‌شود و یا به تعبیری انس نیست و جن است، از چشم ما پنهان است، البته اجنه دنیای بسیار وسیع و مفاهیم بسیار گسترده ای دارند اما هر ناپیدایی از لحاظ لغوی جن است همانند جنینی که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

رئیس جمهور گفت: در دوران جنین بودن آنجا که می‌روی یک عالم بزرگ و عظیم بیکران از آن طرف در جهان و کرات بالا نگاه می‌کنید که میکروسکوپ را کنار می‌گذارید و تلسکوپ را به کار می‌گیرید.

روحانی افزود: دانش بشر دانش محدودی است اما در عین حال خداوند قدرتی را به این جثه کوچک به نام انسان داده است که قدرت داشته باشد نه بر زمین که بر جهان مسلط باشد.

وی اضافه کرد: این سلطنت و این سلطه و این مسلط شدن بر تمام جهان آفرینش و جهان بالا و کرات بالا از دید قرآن امکان پذیر است و هر مقدار مسلط بودن ما بیشتر باشد بیشتر می توانیم در این عالم سیر بکنیم.

علوم فضایی هم راهبردی و هم کاربردی است

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در زمینه علم و دانش هر پیشرفتی که مورد نظر باشد، ادامه خواهد داشت، گفت: علوم فضایی هم راهبردی و هم کاربردی و هم برای توسعه و همچنین برای جلوگیری از تهدید است.

روحانی با بیان اینکه علوم فضایی دنیای بسیار وسیعی دارد، افزود: از هواشناسی تا معادن و کشاورزی و تا منابع آبی و حتی کشف و رصد منابع عظیم زیرزمینی همه اینها با این علم امکان‌پذیر است.

رییس جمهور اضافه کرد: از علوم فضایی حتی می توان برای آموزش و پزشکی از راه دور استفاده کرد.

روحانی به نقش این فناوری در ارتباطات صدا و سیما اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم صدا و تصویرمان را منتقل کنیم قبلا این طور بود که می بایست بالای هر ارتفاعی دکلی نصب می‌کردیم که با این روش پوشش ۱۰۰ درصدی امکان پذیر نبود.

رییس جمهور در ادامه گفت: اما از طریق ماهواره و با دریافت ایستگاه‌های زمینی پوشش ۱۰۰ درصدی خواهد بود و با این فناوری کار سهل و آسان می شود.

روحانی به دیگر ابعاد این فناوری اشاره کرد و افزود: بخشی از این فناوری در این عرصه کاربرد دارد که ما صدا و تصویر خود را به مردم برسانیم و همچنین مردم با همدیگر در تماس باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: این فناوری وسیله ارتباطاتی بسیار قوی است و در بسیاری موارد خدمات آن برای ما ارزان‌قیمت است.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه هوافضا گام‌های اولیه و دوم را برداشته‌ایم اما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش ساختاری فعالیت‌های فضایی هم اشاره کرد و گفت: دولت متوجه شد در مقطعی و به دلایلی در مسئله علوم فضایی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی به‌هم‌ریختگی وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: تکه‌ای را از آنجا و تکه‌ای را از جای دیگری کندند و همه اینها را جمع کردند در جایی به عنوان اینکه پیشرفت بیشتر شود.

روحانی اضافه کرد: در بررسی‌ها متوجه شدیم برخی مراکز تحقیقاتی و علمی ما سر جای خودش و زیر نظر مسئول مستقیم خودش باشد سریع‌تر و بهتر پیشرفت می‌کند.

رییس جمهور در ادامه گفت: بنابراین سازمان فضایی و پژوهشگاه مربوط را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادیم که قبلا هم به آنها مربوط می‌شد.

روحانی افزود: دانشگاه‌ها هم در زمینه علوم هوا و فضا در بخش‌های خودشان تلاش و فعالیت می‌کنند.

حمایت دولت از برنامه های مربوط به فضا

رئیس جمهور امروز پس از بازدید از نمایشگاه پژوهشکده سامانه فضانوردی ایران در جمع خبرنگاران گفت: ایران در زمینه تسلط بر فضا و استفاده از ماهواره موفقیت های بزرگی داشته است.

روحانی افزود: یکی از بخش هایی که دانشمندان ایران تلاش های زیادی در آن انجام داده اند و به موفقیت های بزرگی دست یافته ایم هوافضاست.

رییس جمهور گفت: در امر تسلط بر فضا و استفاده از ماهواره های مختلف در زمینه تأمین نیازمندی های کشور قدم های بسیار خوبی برداشته شده است و در دولت یازدهم تاکنون سه پرتاب جدید داشته ایم که پرتاب اخیر ماهواره فجر بسیار موفقیت آمیز بود و ما را وارد مرحله جدیدی کرد.

روحانی افزود: در زمینه این فناوری های بسیار مهم و راهبردی موفقیت های بسیار خوبی بدست آمده و ما جزو کشورهایی هستیم که چرخه فناوری فضا را بدست آورده ایم.

رییس جمهور گفت: امروز در این نمایشگاه طرح هایی آماده شده که نشان دهنده برنامه دولت برای سال های ۹۴ و ۹۵ بود و برنامه های بلندمدتی که در این زمینه وجود دارد به نمایش گذاشته و اقدامات خوبی هم انجام شده است.

روحانی افزود: ان شاءالله موفقیتهای جدیدی در زمینه های فضایی بدست خواهیم آورد که سرعت کار را برای دستیابی به مراحل بعدی بیشتر خواهد کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت یازدهم برای برنامه های فضایی اهمیت ویژه ای قائل است و از این اقدامات حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *