۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰

این آشوب گر حرفه ای

این آشوب گر حرفه ای
دو روز ديگر (سه‌شنبه) نتانياهو در كنگره آمريكا سخنراني خواهد كرد. دعوت از او براي سخنراني در كنگره آمريكا توسط رئيس كنگره كه رياست حزب جمهوريخواه را به عهده دارد، صورت گرفته است. اين دعوت بدون نظرخواهي از كاخ سفيد انجام گرفت و اعتراض اوباما را در پي داشت. اغلب محافل و شخصيت‌هاي سياسي آمريكا اين دعوت را خلاف عرف سياسي و مغاير با استقلال كشور دانسته‌اند. براي اولين بار در تاريخ آمريكا، نخست‌وزير كشوري در كنگره مواضع دولت آمريكا را به چالش مي‌كشد و بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي اين كار را خلاف اصول سياسي ملي آمريكا خوانده‌اند. اختلاف نظر درباره اعلام چنين دعوتي آن هم بدون هماهنگي با كاخ سفيد در داخل آمريكا چنان بالا گرفته است كه عده‌اي از نمايندگان كنگره اعلام كردند در جلسه سخنراني نتانياهو حضور نخواهند داشت. نظرسنجي از مردم آمريكا نيز انجام گرفت كه نزديك به ۶۵ درصد مخالفت خود را با حضور و سخنراني نتانياهو ابراز كرده‌اند. در داخل اسرائيل، احزاب مخالف نتانياهو به اختلاف با دولت آمريكا اعتراض دارند و آن را بي‌سابقه مي‌خوانند. اين اقدام را مغاير با منافع ملي اسرائيل مي‌دانند.

چند روز قبل وزيرخارجه اوباما، جان‌كري، در جلسه پرسش و پاسخ در كميته امنيت و سياست خارجي سنا، مواضع نتانياهو را نقد كرد كه از دوران جورج‌بوش تا امروز درباره مذاكره با ايران مواضع گوناگون و متفاوت گرفته است. زماني از تائيد و تشويق مذاكره با ايران سخن مي‌گفت و حالا هرگونه مذاكره را رد مي‌كند. جان‌كري گفت: نمي‌داند و معلوم نيست كه نتانياهو، چه مي‌خواهد!؟

وزير خارجه آمريكا گفت: من قبل از سخنراني نتانياهو در كنگره دربارة آن قضاوت نمي‌كنم اما رفتارها و سخنان او هيچ مشكلي را حل نمي‌كند.كاخ سفيد اعلام كرد كه هيچ ملاقاتي از سوي رئيس جمهورو يا وزيرخارجه با نتانياهو انجام نخواهد گرفت.

نتانياهو گفته است سخنراني او در كنگره با محور «ايران خطر بزرگ براي منطقه، اسرائيل و جهان» خواهد بود. انگيزه او براي اين سخنراني، دو بخش دارد.

بخش اول براي انتخابات در اسرائيل است كه تا دو هفته ديگر انجام مي‌گيرد تا دولت جديدي انتخاب گردد. نتانياهو را آشوب‌گرحرفه‌اي مي‌دانند كه در اين انتخابات با همين روش مي‌خواهد پيروز گردد. ادامه شهرك‌سازي‌ها در كرانه باختري و منطقه بيت‌المقدس عليرغم همه اعتراض‌هاي فلسطينيان، سازمان ملل، دولت‌هاي اروپايي و آمريكا، نتانياهو را در انزواي سياسي قرار داده است در حالي كه محور قرار دادن خود در برابر جمهوري اسلامي ايران تا مرز تهديد به جنگ جديد، مخالفت شديد با هرگونه مذاكره غرب با ايران، در دستور كار انتخاباتي او قرار گرفته است. اين تاكتيك براي انتخابات در اسرائيل در حالي از سوي نتانياهو دنبال مي‌گردد كه مشكلات اقتصادي و اجتماعي در جامعه اسرائيل گسترده و بسيار پيچيده شده است. نتانياهو بجاي پاسخگويي به بحران‌هاي دروني، شعار بيروني را با محوريت دشمني با جمهوري اسلامي ايران انتخاب كرده است. او خود را نماينده همه طيف‌ها و احزاب راست‌افراطي در اسرائيل معرفي مي‌كند كه اجراي طرح تأمين امنيت اسرائيل را تا كليد زدن جنگي جديد در پيش گرفته است.

بخش ديگر از انگيزه سياسي او، فرار به جلو است. بعد از فاجعه جنايتكارانه جنگ در غزه، نتانياهو در سطح بين‌المللي و افكار عمومي به جنايتكار جنگي معروف شده است. بسياري از نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد در اغلب كشورهاي اروپايي و در آمريكا نفرت از عملكرد نتانياهو تا حد يهودستيزي بالا آمده است. كارنامه جنايات جنگي در غزه هنوز مفتوح است و همچنان محاصره غزه از سوي رژيم صهيونيستي ادامه دارد. چهره نتانياهو، چهره يك جنايتكار جنگي شده است. نتانياهو مي‌خواهد در صحنه بين‌المللي با طرح مخالف سياسي مذاكره با ايران بودن خود را مدير موفق حفظ امنيت اسرائيل معرفي كند. نتانياهو مي‌داند كه در صورت موفقيت مذاكره ايران و آمريكا، بسياري از معادلات سياسي كنوني در منطقه به هم خواهد خورد. استراتژي همه دولت‌هاي رژيم صهيونيستي بر جنگ و آشوب در كشورهاي پيراموني استوار است. هيچ رئيس دولت رژيم صهيونيستي نبوده است كه يك يا چند جنگ با كشورهاي پيراموني را تجربه نكرده باشد. امروز منطقه خاورميانه در بحران فراگير جنگ و تروريسم قرار دارد. اگر پايان موفق مذاكره كنوني ايران و غرب، به تعديل سياسي و در نهايت همسويي ايران با كشورهاي منطقه بيانجامد، در عمل استراتژي ايجاد و گسترش بحران براي كشورهاي پيراموني از سوي اسرائيل فرو مي‌ريزد. نتانياهو، عبور از آشوب به آرامش در كشورهاي پيراموني اسرائيل را مغاير با منافع اسرائيل مي‌داند.

دو طيف در داخل اسرائيل و آمريكا شكل گرفته است. طيف راست‌افراطي كه بخشي از نمايندگان كنگره آمريكا از حزب جمهوريخواه و برخي از اعضاي حزب دمكرات در آن قرار دارند و در اسرائيل نتانياهو سخنگو و نماينده‌ اين طيف از راست‌افراطي جنگ‌طلب شده است. در مقابل، طيف مخالفان نتانياهو از احزاب در داخل اسرائيل است كه بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي درون را در انتخابات نمايان كرده‌اند و در آمريكا هم «اوباما» است كه به‌طور آشكارا مخالفت خود را با سياست‌هاي جنگ‌طلبانه نتانياهو بيان مي‌كند. پيش‌‌بيني بسياري از محافل سياسي غرب اين است كه سخنراني نتانياهو در كنگره حتي اگر موج خبري و تبليغاتي گذرا ايجاد كند مانع ادامه مذاكره ايران و گروه ۱+۵ نخواهد شد. نتانياهو آشوب‌گر حرفه‌اي است كه در اروپا و آمريكا مقبوليت سياسي ندارد و كارنامه جنايت جنگي در غزه را نمي‌تواند با سخنراني در كنگره آمريكا به فراموشي بسپرد.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *