۰
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
پاسخ به یک سئوال اساسی؛

چرا برداشته شدن فوري تحريمهاي ايران، منتفي است ؟

البته رئیس جمهور آمریکا می تواند به صورت یکجانبه برخی از این تحریمها را بردارد و برخی از تحریمهای دیگر را ضعیف کند.
چرا برداشته شدن فوري تحريمهاي ايران، منتفي است ؟
تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد برداشته شدن یکباره همه تحریمهای ایران در شروع اجرای توافق هسته ای، منتفی و بسیار بعید است.

 به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرید زکریا در گفتگو با این شبکه از نیویورک گفت:« ایران خواهان آن است که با شروع اجرای توافق هسته ای، همه تحریمها به یکباره برداشته شود. اما کاملا روشن است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: باید به خاطر داشت که تحریمهای اعمال شده ، اساسا تحریمهای آمریکایی هستند. کنگره آمریکا ده مصوبه برای تحریم ایران تصویب کرده است . این سخن به معنای آن است که باید ده مصوبه دیگر در کنگره برای لغو کردن این تحریمها به تصویب برسد. اما به هیچ وجه امکان ندارد کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان چنین کاری را انجام بدهد.

زکریا تصریح کرد: بنابراین ، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد که تحریمها به یکباره برداشته شود. البته رئیس جمهور آمریکا می تواند به صورت یکجانبه برخی از این تحریمها را بردارد و برخی از تحریمهای دیگر را ضعیف کند. درکنار تحریمهای آمریکا باید به تحریمهای بین المللی نیز توجه داشت که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال کرده است. با این اوصاف، ممکن است برخی از تحریمهای اعمال شده علیه ایران برداشته شود اما این سخن درست نیست که همه تحریمها بویژه تحریمهای آمریکایی برداشته شود که شدیدترین تحریمها به شمار می روند و به شدت به اقتصاد ایران ضربه زده است. بسیار بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.»

وی در ادامه افزود:« درست نیست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همانطور که گفته شده است بخواهد برخی از اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران را در سخنرانی اش در کنگره فاش کند. امیدواریم او چنین کاری انجام ندهد. اینکه حزب جمهوری خواه و مخالف دولت آمریکا بخواهد از فردی برای سخنرانی به آمریکا دعوت کند که منتقد شدید سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا است اشتباه است. این رویه اشتباه است. چنین دعوتی برای سخنرانی نتانیاهو در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بی سابقه است. این کار جمهوری خواهان بسیار نادرست بوده است.»

وی گفت:« شانس نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای پایین است. باید توجه داشت که در دو طرف ایرانی و آمریکایی، مذاکره کنندگان چندان قدرت ندارند. باراک اوباما قدرت چندانی برای امتیاز دادن در مذاکرات هسته ای ندارد زیرا بنیامین نتانیاهو فشار وارد می کند و جمهوری خواهان حاضر در کنگره آمریکا نیز فشار می آورند. اوباما به سختی می تواند امتیاز بدهد. در طرف ایرانی نیز همین مشکلات وجود دارد. رهبر ایران و شماری از جناحها در درون حکومت ایران به مذاکرات بدبین هستند.

زکریا تصریح کرد: بنابراین می بینیم در دوطرف مذاکرات، عناصری تندرو هستند که نمی خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود. این وضع به معنای آن است که مذاکره کنندگان چندان امکان بازی ندارند. تصور کنید چگونه هنری کیسینجر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا می توانست با چین درباره بهبود مناسبات سخن بگوید درحالیکه موضوع تایوان به صورت موضوعی جنجالی مطرح می شد؟ با این اوصاف، باید بگویم هیچیک از دو طرف حاضر در مذاکرات هسته ای ایران، امکان مانور چندانی ندارن
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *