۱
پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸

لاریجانی: آیا برای عربستان به عنوان کشور مدعی اسلام فضاحت بار نیست که با زائر جوان ایرانی این‌طور برخورد کرده و این قدر توهین کند؟‌

علی لاریجانی در برنامه‌ای به مناسبت تولد حضرت فاطمه،‌ روز زن و روز مادر در جمع همسران نمایندگان مجلس ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه به احادیث و روایات در این رابطه اشاره کرد و ویژگی‌های مکتب فاطمی را برشمرد.
لاریجانی: آیا برای عربستان به عنوان کشور مدعی اسلام فضاحت بار نیست که با زائر جوان ایرانی این‌طور برخورد کرده و این قدر توهین کند؟‌
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا وضعی که سعودی‌ها در یمن راه انداختند، دشمنی با خدا نیست؟ گفت: آیا برای کشوری که مدعی اسلام است این فضاحت نیست که برخورد اینچنینی با زائر جوان کرده و این قدر توهین کنند؟‌

 علی لاریجانی در برنامه‌ای به مناسبت تولد حضرت فاطمه،‌ روز زن و روز مادر در جمع همسران نمایندگان مجلس ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه به احادیث و روایات در این رابطه اشاره کرد و ویژگی‌های مکتب فاطمی را برشمرد.

وی در ابتدا با بیان اینکه حضرت فاطمه حجت بر امامان است گفت: وجوه شخصیتی حضرت زهرا بسیار بزرگ است؛ از این جهت است که امام صادق می‌فرماید: ‌نام ایشان را فاطمه گذاشتند چون درک وجودی ایشان ممکن نیست و باید آن را کشف کرد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه حضرت فاطمه در زمان و تاریخ خاصی متولد شده‌اند گفت: در روایات آمده که خداوند از نور خود فاطمه را خلق کرد و قبل از خلق آسمان و زمین نور فاطمه خلق شده است. به همین دلیل است که امام صادق (ع) می‌فرماید:‌ جایگاه حضرت فاطمه پیچیده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر مبنی بر اینکه فاطمه انسان حوری است گفت: این حدیث بدان معناست که حضرت فاطمه وجه حوری بودن و انسانی بودن را دارند. از همین جهت است که جمهوری اسلامی روز ولادت حضرت فاطمه را روز زن و روز مادر نامگذاری کرده است؛ چون در مکتب تعالی بخش اسلام مقام زن از چنین جایگاه والایی برخوردار است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: گاهی در مورد جایگاه زن،‌ آزادی و حقوق زن مطالبی مطرح می شود اما باید در این صحبت‌ها به جایگاه زن در مکتب اسلام توجه شود و خیلی نباید در درون مکتب‌های فمینیستی که در دنیا حاکم است جایگاه زن و تفکر اسلامی را جستجو کرد چون موضوعاتی ورای آن است.

لاریجانی با طرح این پرسش که مکتب فاطمی چه می‌گوید گفت: امروز در درون جامعه مدرنیته هستیم؛ اگر مکتبی فکر نکنیم دچار سرگردانی و حیرت می‌شویم؛ باید به مکتب فاطمی توجه کرد. ایشان شخصیت بزرگی داشتند که مبدا آفرینش به او متصل بود.

وی با بیان اینکه اگر محبت فاطمه و اهل بیت در دل ما باشد می‌توان به دوستی خدا رسید گفت:‌ محبت اهل بیت ما را به محبت خدا می‌رساند. در همین رابطه پیامبر در روزهای آخر عمرشان مکررا تاکید کردند که کتاب بیت و اهل بیت و عترتشان را به جای می‌گذارند که اگر کسی به آن‌ها تمسک کند سعادتمند می‌شود و دوری از آن‌ها ضلالت را به دنبال دارد. حقیقت دین به حب خدا و دشمنی با خدا خلاصه می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای داشتن خانواده‌ای آرام و فرزندان سالم در جامعه و وجود آرامش در زندگی فردی و اجتماعی باید حب به اهل بیت و حب فاطمه داشته باشیم گفت: طبق مکتب فاطمه باید رابطه با خدا،‌ رابطه مبتنی بر روراستی باشد به همین دلیل است که اگر پیچیدگی در امت اسلامی دیده می‌شود از آن جهت نشات می‌گیرد که رابطه با خدا اصلاح نشده است.

لاریجانی توضیح داد: اگر در جمهوری اسلامی می خواهیم دنیای‌مان را آباد کنیم باید به آخرت توجه داشته و گام‌های‌مان را برای خدا برداریم. این سخن امام علی است که اگر کسی میان خود و خدا را اصلاح کند میان مردم اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مکتب فاطمی برای آبادانی دنیا و آخرت‌مان باید فرموده‌های اهل بیت را اجرا کنیم گفت: طبق مکتب فاطمی باید نسبت به سایر مومنین دوستی داشته باشیم بسیاری از جدال‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد حقی در آن نهفته نیست حال اینکه پیامبر می فرماید باتقواترین افراد نزد خدا کسانی هستند که از جدال پرهیز کنند این بدان معناست که حتی اگر حق با افراد باشد باید از جدال دوری نمایند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری امسال به نام دولت، ملت، همدلی و همزبانی گفت: امسال رهبر انقلاب اسلامی سال اخوت، برادری همدلی و همزبانی نامگذاری کردند باید هر روزمان این طور باشد و از جدال پرهیز کنیم نه اینکه به آن دامن زنیم. اکنون زمان آن است که بررسی کنیم که مشکلات ما به دلیل همین چیزهاست یا موارد دیگری می‌باشد؟

وی با تاکید بر اینکه اوقات تلخی‌ها در جامعه مربوط به جامعه اسلامی نیست گفت: طبق مکتب فاطمی باید همه با یکدیگر با ادب حرف زده و حیا داشته باشند چون پرده دری مشکل ایجاد می‌کند وقتی پرده دری وجود داشته باشد به دنبال آن دشمنی می‌آید.

لاریجانی داشتن خوش خلقی را از دیگر موارد مکتب فاطمی برشمرد و افزود: پیامبر اسلام جدال را نهی کرده‌اند چون پایه پیشرفت و سعادت خوش خلقی است.

رییس قوه مقننه با طرح این پرسش که در جامعه اسلامی چه اتفاقی افتاده است گفت: آیا وضعی که سعودی‌ها در یمن راه انداخته‌اند دشمنی با خدا نیست؟‌ امام صادق می فرمایند کسانی که دین خود را وسیله جدال قرار دادند خداوند آن‌ها را لعنت می‌کند بنابراین تکفیری‌ها که دین را وسیله اختلاف کردند و با این استدلال که فلانی کافر است، اختلاف و دعوا راه می اندازند باید طبق فرموده امام صادق به آن‌ها لعنت فرستاد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امت اسلامی باید ید واحده باشد گفت:‌ وقتی یک گروهی دین را وسیله بسیاری از مشکلات قرار می‌دهد باید به آن‌ها لعنت فرستاد. امروز امت اسلامی به نکات مکتب فاطمی توجهی نمی‌کند. امروز در جامعه اسلامی فسادها و فضاحت‌هایی به وجود می آید به طوری که این سوال پیش می آید آیا برای کشور مدعی اسلام فضاحت بار نیست که با زائر جوانی این طور برخورد کرده و این قدر توهین کنند؟‌

وی افزود: پیامبر اسلام می‌فرماید امت اسلامی باید همانند تن باشد که اگر عضوی به درد آید بقیه عضوها نیز به درد آیند آیا در امت اسلام این طور است؟ در این شرایط چرا جنگ در سوریه و یمن راه افتاده است؟ این حدیث پیامبر است و تنها مربوط به شیعیان نیست.

وی با طرح این پرسش که آیا در جامعه خودمان این موارد رعایت می‌شود گفت: گاهی آنقدر اختلافات سیاسی شدید می‌شود که یادمان می‌رود هم‌مسلک و هم‌کیش هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تمام این عوامل باعث شده است که امت اسلامی بعد از جنگ جهانی به جای متصل شدن متفرق شوند. کشورهای غربی موفق شدند که امت اسلامی را تکه تکه کنند و این کشورها به جای آنکه یکدیگر را پیدا کنند به جان هم افتادند. تا زمانی که این مشکلات حل نشود معضل کل جامعه اسلامی قابل حل نیست.

لاریجانی با اشاره به حدیثی از پیامبر مبنی بر اینکه پیشینیان شما که دچار اختلاف شده‌اند نابود شده‌اند گفت: پیامبر ماندگاری را به وحدت و نه اختلاف می‌دانند. اکنون در جغرافیای سیاسی عالم اسلام اختلافات زیادی می بینیم . در جامعه خودمان هم چنین چیزی مشاهده می شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:‌ امام راحل در بدو تشکیل جمهوری اسلامی اساس جمهوری اسلامی را بر وحدت عالم اسلام و شیعه و سنی قرار دادند چون رسول خدا فرمود: اگر اختلاف کنید طبق پیشینه گذشتگان‌تان نابود می‌شوید بر همین اساس است که باید به دوستی نسبت به یکدیگر و مبنا قراردادن وحدت در مکتب فاطمی توجه شود و از اختلاف و جدال پرهیز شود.

لاریجانی داشتن نگاه رحمت به مردم و خدمت گذاری را به عنوان یکی دیگر از نکات مکتب فاطمی برشمرد و گفت: همه کسانی که می‌خواهند به کشور خدمت کنند باید بدانند که این کار از طریق خدمت به مردم امکان پذیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به همسران نمایندگان گفت:‌ شما ممکن است در زندگی شخصی‌تان به دلیل مشغله کاری همسران‌تان با مشکل مواجه شوید اما مهم است که بدانید اگر می خواهید فاطمی زندگی کنید باید قلب‌تان نسبت به مردم پر از رحمت و لطف کنید.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس ارتباط مردم با حاکمیت هستند گفت: گاهی دولتمردان نسبت به تذکرات و سوالات نمایندگان اعتراض می‌کنند جدا از اینکه این کار حق نمایندگان است باید بدانید که نمایندگان صدای ملت هستند.

وی افزود: وقتی نمایندگان بعد از حضور در بین مردم مشکلات را می‌بینند باید آن را اعلام کنند. این رویه در نظام دموکراسی کار خوبی است.

وی تاکید کرد که دولت و قوه قضاییه و تمام بخش‌های نظام مردمی هستند اما نمایندگان بیشتر با مردم زندگی می کنند طبعیتا در چنین شرایطی گفت‌وگوی گروهی که حرف مردم را مستقیما می شنوند و به کارگزاران نظام منتقل می کنند گفت‌وگوی خوبی است.

رییس قوه مقننه همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: ساختمان قدیمی مجلس که شما اکنون در آن هستید یادآور دوران حرکت سیاسی مترقی در کشور است در این ساختمان مرحوم مدرس مقابل تمامی اقداماتی که با هدف وابستگی کشور انجام می‌شد ایستادگی کرد. شما همسران نمایندگان مجلس صاحبان چنین جایگاهی هستید که باید آن همت و اراده را برای تحقق آرمان های انقلاب داشته باشید.

در این مراسم همسر و عروس شهید مطهری و همسر رییس مجلس حضور داشتند که در ابتدای آن یکی از مداحان اهل بیت به مناسبت تولد حضرت فاطمه مدیحه سرایی کرد.
کد مطلب: 45185
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *