۰
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
خبر داغ هفته چه بود؟

از آمریکایی‌ها در خاک ایران تا گزارش تکان دهنده مجلس به روحانی

تعیین نرخ سود بانکی، مذاکره ظریف و کری در محل اقامت سفیر ایران و عقب نشینی رحمانی فضلی از ارایه اسناد مربوط به پول‌های کثیف را می‌توان اخبار داغ این هفته دانست.
از آمریکایی‌ها در خاک ایران تا گزارش تکان دهنده مجلس به روحانی
مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود. محمدرضا‌پور ابراهیمی عضو ناظر شورای پول و اعتبار با اعلام مصوبه این شورا گفت «نرخ سود سپرده‌های یکساله ۲۰درصد، نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مشارکتی ۲۴ درصد و نرخ سود عقود مبادله‌ای ۲۱ درصد تعیین شده است.»

بر اساس آنچه که وی اعلام کرد این مرحله اولین مرحله کاهش نرخ سود است و با رصد بازار‌ها دوباره برای نرخ سود تصمیم گیری خواهیم کرد.

تیم اقتصادی دولت و بانکی‌ها بالاخره موفق شدند که نرخ سود سپرده را به نرخ تورم ۱۵ درصدی نزدیک کنند اما فعالان اقتصادی علی رغم پذیرش ضرورت این کاهش نرخ از شیوه دستوری آن انتقاد کردند.

به هر حال مصوبه دولت از ۱۵ اردیبهشت ماه اجرا می‌شود و بر اساس اعلام رییس کل بانک مرکزی، سپرده گذارانی که پیش‌تر با نرخ سود ۲۲ درصد با بانک توافق و قرارداد داشته‌اند تا زمان سررسید قرارداد نرخ سود ۲۲ درصد قبلی را دریافت خواهند کرد اما با اتمام مهلت سررسید نرخ‌های سود جدید و ۲۰ درصد برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

آمریکایی‌ها در خاک ایران
گفت‌و‌گوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت سفیر ایران در آمریکا را نیز می‌توان خبر مهمی در عرصه سیاست خارجی دانست.

تیم مذاکره کننده ایرانی این هفته را در نیویورک سپری کرد و در حاشیه اجلاس بازنگری معادهد ان. پی. تی مذاکرات هسته ایی با اعضای ۱+۵ را ادامه داد.

جان کری و معاونش وندی شرمن در حالی برای نخستین بار پس از ۳۶ سال وارد اقامتگاه سفیر ایران در نیویورک شدند و به گفته ماری هارف سخنگوی وزیر خارجه آمریکا بر فرش ایرانی قدم گذاشتند و با پسته ایرانی پذیرایی شدند که نزدیک به دوسال است که به واسطه مذاکرات هسته‌ای با همتای ایرانی خود توانسته‌اند تابوی مذاکره مستقیم و بدون واسطه، رسمی و علنی دو مقام عالی رتبه ایرانی و آمریکایی را نیز بشکنند.

عقب نشینی وزیر کشور
سیاست داخلی هم این هفته با خبرهای داغی همراه بود. از‌‌ همان روز یکشنبه حضور وزیر کشور در جلسه علنی آغاز شد. وزیری که همه چشم به دستانش داشتند تا اسناد تخلف‌های انتخاباتی و منشا پول‌های کثیف را رو کند یکباره به لکنت افتاد و پا پس کشید.

تمام شدن آن همه هیاهیو با یک عذرخواهی ساده بسیاری رسانه‌های مخالف دولت را ذوق زده و رسانه‌های اصلاح طلب را متعجب کرد.

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت «توضیحات وزیر کشور در صحن علنی مجلس به بازی کثیف رسانه‌های مدعی اصلاحات پایان داد. بازی ناجوانمردانه و همسو با دشمن که منافع ملی بزرگ‌ترین قربانی آن بود... موضوعی که باعث سرخوردگی و عصبانیت شدید رسانه‌های جنجال ساز شد. وزیر کشور که حتی یک برگ سند برای ادعای خود به همراه نداشت، به بی‌اساس بودن ادعای پول‌های کثیف اعتراف و رسما از نمایندگان عذرخواهی کرد.»

این روزنامه همچنین مدعی شد که مدعیان روشنفکری منتسب به اردوگاه اصلاح طلبان، برخلاف شعارهای همیشگی در خصوص پایبندی به قانون و... با توهین به جایگاه مجلس شورای اسلامی، انتخاب رحمانی فضلی را ناشی از فشار مراکز قدرت معرفی کردند.

انتقادهایی به روحانی
همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا نیز با آن اظهارات روحانی در خصوص حیطه وظایف پلیس دیگر خبر داغ سیاسی بود.

رییس جمهور با بیان اینکه «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است» انتقادهای گذشته خود بر طرح امر به معروف و نهی از منکر را یادآور شد و حساسیت مراجع را برانگیخت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه «اخیراً یکى از مسئولان محترم خطاب به نیروى انتظامى سخنى گفتند که به هیچ وجه مناسب نبود.» تاکید کرد که سخنان روحانی از سه جنبه اثر منفی داشته است. «نخست این‌که با این سخنان معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است... دیگر این‌که این‌گونه سخنان روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند... سوم و از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد»

آیت الله نوری همدانی نیز با بیان اینکه مسئولین نباید حاشیه سازی کنند به این سخنان رییس جمهور واکنش نشان داد وگفت: «اولا قانون اساسی ما برگرفته از موازین اسلامی است، ثانیا اینکه گفته می‌شود وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام اسلامی نیست، یعنی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود.»

این انتقادات در حالی عنوان شد که برخی از کار‌شناسان و علما به نقش داشتن شیوه انتقال اظهارات دولتی‌ها به مراجع تاکید کرده و اعتقاد دارند که برخی شیطنت‌ها باعث این تقابل می‌شود.


گزارش رییس مجلس به روحانی
دیگر خبر مهمی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اظهارات معاون اول رییس جمهور در نشست اعضای کارگروه‌های ارتقای سلامت نظام اداری دستگاه‌های اجرایی کشور بود. جهانگیری از نقش فساد در از کار انداختن چرخه حکمرانی و ضرورت مبارزه با فساد بدون اغماض گفت.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان معاون اول رییس جمهور که با تیترهایی نظیر «گزارش تکان دهندهٔ مجلس به روحانی» انتشار یافت، ارسال گزارشی - یک دستگاه نظارتی آن را تهیه کرده بود - از طرف رییس مجلس به رییس جمهور بود.
منبع:فرارو
کد مطلب: 45421
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *