۰
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱

نخست وزیری ترکیه، گردشی می شود؟

نخست وزیری ترکیه، گردشی می شود؟
حزب اصلی سکولاریست مخالف دولت ترکیه با هدف کسب حمایت برای ایده تشکیل دولت ائتلافی بدون حضور حزب حاکم عدالت و توسعه، پیشنهاد گردشی شدن پست نخست وزیری را به حزب ملی گرای این کشور داد.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق که به دنبال تشکیل ائتلاف با مخالفان است پیشنهاد داد که دولت باغچه لی (Devlet Bahceli)، رهبر حزب جنبش ملی گرا، در قالب توافقی که حزب عدالت و توسعه را شامل نمی شود، به مقام نخست وزیری برسد.

کلیچدار اوغلو به روزنامه سوزجو که از منتقدان شدید حزب حاکم است گفت:«من دیدگاه مثبتی به ائتلاف با حزب جنبش ملی گرا دارم. اگر آنها تمایل دارند، ما حتی می توانیم پست نخست وزیری را گردشی کنیم. بگذارید آقای باغچه لی بیاید و در این ائتلاف، نخست وزیر باشد.»

احزاب مخالف ترکیه رهبرانی قوی ندارند و در گذشته نیز در تشکیل ائتلاف های پایدار با مشکل مواجه شده اند. این امر در دراز مدت می تواند به نفع حزب حاکم و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تمام شود.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی هفت ژوئن، اکثریت خود را از دست داد و تنها توانست ۴۱ درصد آرا را به دست آورد.

انتظار می رود اردوغان هفته بعد احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه را مامور تشکیل دولتی ائتلافی کند. اگر داود اوغلو نتواند این ائتلاف را ایجاد کند، اردوغان می تواند از حزب جمهوری خلق که دومین حزب بزرگ انتخابات است بخواهد دولت جدید را تشکیل دهد.
اگر ظرف ۴۵ روز دولت جدید تشکیل نشود، اردوغان می تواند دستور برگزاری انتخابات جدید را بدهد.
کد مطلب: 45925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *