۰
سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۷

نوبخت: طرح هسته ای مجلس، مغایر قانون اساسی است

سخنگوی دولت گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، مغایر اصل 176 قانون اساسی است و موضع دولت به دلیل این مغایرت بوده است.
نوبخت: طرح هسته ای مجلس، مغایر قانون اساسی است
سخنگوی دولت گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است و موضع دولت به دلیل این مغایرت بوده است.

محمد باقر نوبخت امروز سه شنبه در نشست خبری خود افزود: موضوع مذاکرات طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی در حوزه شورای عالی امنیت ملی است و طبق قانون اساسی این موضوع نه در حوزه قوه مجریه قرار دارد و نه در حوزه قوه مقننه است.

وی ادامه داد: آن چه در مذاکرات هسته ای انجام می شود با رصد مستمر شورای عالی امنیت ملی است؛ ضمن این که باید از نمایندگان و مجلس شورای اسلامی تشکر کنم که این مصوبه را در راستای حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای و تقویت جایگاه نمایندگان ایران در برابر ۶ قدرت جهانی تهیه کردند.‎

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت حتما در زمینه هسته ای به مجلس گزارش عملکرد می دهد؛ نه تنها به مجلس و مراکز قانونی بلکه به ملت هم این گزارش داده می شود.

وی ادامه داد: البته این مساله پیچیده و فنی است که باید تاسف بخوریم امروز تبدیل به بحث کف خیابانی و مباحث کوچه بازاری شده است ضمن این که ملت بزرگوارمان حق دارند در همه مسایل اظهارنظر کنند.

سخنگوی دولت گفت: اما تردید نکنید به برخی از سوال ها به جهت این که در آینده امکان انعطاف، مانور و یا هر تاکتیکی را از دست خواهیم داد، نمی توانیم خیلی صریح پاسخ دهیم اما حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

**کاهش قیمت گاز فشرده برای تسهیل سفرهای تابستانی است

سخنگوی دولت همچنین به افزایش سفرها در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: قیمت گاز طبیعی فشرده برای ایجاد تسهیل در سفر سه میلیون و ۴۰۰ هزار سواری و سه هزار اتوبوسی از ۶۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

نوبخت اضافه کرد: قیمت سی.ان.جی کاهش یافت تا هم بتوان طی سیاست هایی مصرف سی. ان. جی جایگزین بنزین شود و هم به کسانی که از سی. ان. جی استفاده می کنند توجه بیشتری داشته باشیم.

** چندین طرح استیضاح در سال پایانی نسبت به گذشته بی سابقه است

نوبخت ادامه داد: مجلس با این مصوبه می خواست به دولت کمک و از مذاکره کنندگان حمایت کند و امیدواریم در سایر موارد نیز شاهد حمایت ها از دولت باشیم که استیضاح از آن جمله است.

وی یادآور شد:همان طور که رییس جمهوری در جلسه مشترک نمایندگان بیان کردند که این استیضاح و طرح سوال را حتی تا آخرین روز فعالیت مجلس، حق نمایندگان می دانیم، این حق وجود دارد که در زمینه رفع ابهام سوال یا استیضاح کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اما این که در آن واحد چندین طرح استیضاح آن هم در سال پایانی مطرح باشد، نسبت به گذشته بی سابقه است.

نوبخت اضافه کرد: ما این را ایجاد مانع مجلس برای دولت تلقی نمی کنیم اما انتظار داریم با این شرایط سخت تحریم که مشکلات بسیاری داریم و برای افزایش مقاومت ها تلاش می کنیم، ذهن وزرا به پاسخگویی این مسایل معطوف نباشد.

سخنگوی دولت اظهارداشت: در مورد آموزش و پرورش باید بگویم که از آغاز سال تحصیلی مهر ۹۴ باید برای حدود ۱۲ میلیون دانش آموز برنامه ریزی شود که همه این برنامه ریزی ها باید در تابستان صورت بگیرد.

نوبخت یادآور شد: تصور کنید وزارتخانه بی وزیر یا با سرپرست اداره شود که به نفع دانش آموزان نیست.

به گفته وی مطالبی که در این استیضاح مطرح شده نکته مثبت برای وزارت آموزش و پرورش و علی اصغر فانی است چرا که بحث معیشتی فرهنگیان است و این نقطه مشترک دولت و مجلس به شمار می رود.

سخنگوی دولت با بیان این که چه کسی از وضعیت موجود معیشتی فرهنگیان راضی و آن را در شان فرهنگیان می داند؟ ادامه داد: دولت هر پرداختی که داشته باشد باید با اجازه مجلس باشد بنابراین اگر مجلس می خواهد به این جامعه هر التفاتی کند که دولت خواهان آن است، باید در قانون خود در بودجه منعکس کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۳، ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، افزود: این بدان معناست که وزارت آموزش و پرورش علاوه بر هر چه که مجلس گفته بود، پرداخت کرده است.

نوبخت ادامه داد: درآمد کشور در سال گذشته ۲۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تحقق نیافت ما با احتساب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته درآمد داشتیم و برای این که با کسری مواجه نشویم مجبور به تخصیص کمتر از ۸۰ درصد اعتبار در اکثر دستگاه ها شدیم.

وی در عین حال اضافه کرد: اما به وزارت آموزش و پرورش ۱۰ درصد بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار پرداخت کردیم که اگر امکان داشت بیشتر از آن نیز پرداخت می کردیم چرا که معتقدیم هر آنچه در آموزش و پرورش هزینه کنیم سرمایه گذاری روی منابع انسانی است.

وی با یادآوری این نکته که دولت با اختیارات قانونی همواره در جهت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بیش از مصوبه مجلس پرداخت کرده است، اضافه کرد: آیا اکنون می توانیم وزیری که در این راستا تلاش کرده متهم به نوعی کم کاری برای جلب اعتبارات برای کمک به ارتقای آموزش و پرورش کنیم؟ قطعا این طور نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: اگر فرهنگیان محترم که مشغول کار ارزشمند آموزش و پرورش هستند از اعداد دقیق درآمدهای دولت در این شرایط تحریم اطلاع ندارند اما نمایندگان محترم می دانند که وضعیت مالی کشور به جهت تحریم چگونه است و با این وجود دولت در حال تلاش برای کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی است و اعتبارات طرح های عمرانی را سال به سال افزایش می دهد.

نوبخت گفت: امیدواریم همان طور که بعد از توضیح این اعداد و ارقام، نیمی از امضاکنندگان اعلام انصراف دادند، انشاء الله فردا مجلس پس از استماع همه توضیحات، رای مناسبی به دکتر فانی که یکی از فرهنگیان مجرب است و همه مراحل معلمی را طی کرده تا به وزارت رسیده و صاحب نظر و با تجربه در این حوزه است، از خدمات وی همچنان استفاده کنیم.


کد مطلب: 45953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *