۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۹

ادامه درگیری ها در دمشق و حلب / فرار مردم از پایتخت / دعوت فرانسه از مخالفان اسد برای تشکیل دولت موقت

درگیری های مسلحانه میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در دمشق پایتخت سوریه وارد هشتمین روز خود شد.
به نقل از عصر ایران ، خبرگزاری فرانسه نوشت مناطق برزه و مزه دمشق صبح امروز یکشنبه شاهد درگیری شدید مسلحانه میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح بودند.

رویترز هم گزارش داد که دیروز شنبه، نیروهای دولتی با حمایت بالگردها و تانک ها، حملات جدیدی را علیه مخالفان مسلح در دمشق انجام دادند و توانستند کنترل منطقه میدان در پایتخت را از مخالفان پس بگیرند. در این عملیات شماری از مخالفان مسلح کشته، زخمی یا دستگیر شدند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز از پس گرفتن منطقه قابون در دمشق خبر داد و تصاویری از مخالفان کشته شده و بازداشت شده را پخش کرد.
از سوی دیگر ،مخالفان مسلح توانستند موقعیت خود را در منطقه مزه دمشق تقویت کنند.

فعالان مخالف حکومت سوریه می گویند که بالگردهای ارتش سوریه محله هایی در نزدیکی منطقه سیده زینب دمشق را بمباران کردند که دهها نفر تلفات در بر داشت.

حومه دمشق



صلیب سرخ: مردم دمشق در حال فرار هستند

در پی ادامه درگیری و ناامنی ها ، صلیب سرخ جهانی مستقر در ژنو هم در بیانیه ای اعلام کرد: مردم برای پیدا کردن پناهگاه و امنیت، در حال فرار از دمشق هستند.
خشونت های شدید در پایتخت سوریه باعث شده تا بسیاری از مردم سوریه به سمت لبنان حرکت کنند.

تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر آواره و پناهنده از سوریه به کشورهای ترکیه، لبنان و اردن ، رفته اند.

کمبود سوخت و آذوقه در دمشق

این در حالی است که پایتخت با کمبود سوخت و آذوقه مواجه شده است. در این باره تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد با تلاش مقامات مسئول، کمبود بنزین در دمشق، رفع می شود.

هم اکنون پمپ بنزین های بسیاری در دمشق به دلیل تمام شدن سوخت، تعطیل شده اند و پمپ بنزین های فعال نیز شاهد صف های طولانی خودروها هستند. برخی ساکنان دمشق هم از صف های طولانی در مقابل نانوایی ها خبر دادند.

"قدر جمیل" وزیر بازرگانی داخلی سوریه هم به خبرنگاران گفت که با اقدامات انجام شده تمامی مشکلات در زمینه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی در دمشق در چند روز آینده حل خواهد شد.
مقامات بانکی هم خبرها درباره کمبود نقدینگی بانک های سوریه را تکذیب کردند.

رویترز می نویسد: بیشتر مغازه ها و فروشگاه ها در دمشق تعطیل شده اند و خودروهای کمی در خیابان ها دیده می شوند اما تعداد آنها نسبت به چند روز گذشته، بیشتر شده است.

نیروهای امنیتی نیز به برخی مراکز ایست بازرسی در دمشق بازگشته اند. مراکزی که در هفته گذشته، از ماموران پلیس و ارتش، خالی شده بودند.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی درباره پایخت سوریه نوشت: برخی محله های دمشق به دلیل درگیری های شدید مسلحانه میان نیروهای دولتی و ارتش آزاد سوریه (جداشدگان از ارتش) به صحنه جنگ واقعی تبدیل شده اند. از این مناطق، دود زیاد و غلیظی به آسمان بلند شده و بوی جنازه های باقی مانده در خیابان ها در کنار خودروهای سوخته به مشام می رسد.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه یک مجموعه مخالف حکومت بشار اسد هم در گزارشی اعلام کرد که دیروز شنبه ۱۴۰ نفر از جمله ۴۳ سرباز در مناطق مختلف سوریه کشته شده اند. بیشتر این افراد در استان حمص، کشته شده اند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش اعلام نشود گفت که بشار اسد در حال انتقال نیروهای نظامی و ارتش به سمت پایتخت برای حمایت از دمشق است .

مخالفان مسلح از روز یکشنبه هفته گذشته به دمشق حمله کرده و با نیروهای دولتی به زد و خورد پرداختند. این درگیری های مسلحانه تاکنون ادامه دارد.

سوریه از ۱۷ ماه پیش تاکنون با موجی از ناآرامی ها و خشونت ها روبه رو است.

درگیری های شدید در حلب

شهر حلب دومین شهر مهم سوریه دیروز شنبه ،شاهد شدیدترین درگیری ها میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی بود. مخالفان مناطقی از حومه و شهر حلب را در اختیار خود گرفته اند. درگیری ها امروز یکشنبه هم ادامه دارد.

حلب فاصله کمی با مرز ترکیه و گذرگاه مرزی باب الهوی دارد. مخالفان مسلح قبل از این توانسته بودند گذرگاه باب الهوی مهمترین گذرگاه میان دو کشور را در کنترل خود بگیرند.

رویترز می نویسد: مخالفان با حمله به مراکز پلیس و امنیتی در حلب تلاش می کنند بتوانند کنترل مناطقی از دومین شهر مهم سوریه را به دست بگیرند. مخالفان از سه روز پیش توانستند منطقه صلاح الدین در حلب را در کنترل خود داشته باشند اما درگیری ها همچنان ادامه دارد. صدها خانواده نیز این شهر را ترک کرده اند.

وضعیت گذرگاه های مرزی سوریه

مخالفان در سوریه همچنین از به دست گرفتن کنترل یک گذرگاه مرزی جدید در شمال شرق این کشور با عراق خبر دادند.
این خبر از سوی تعدادی از مقامات عراقی تایید و از طرف برخی دیگر تکذیب شده است.

مخالفان مسلح در سوریه قبل از این توانسته بودند سه گذرگاه مرزی با عراق (بوکمال) و ترکیه (جرابلس و باب الهوی) را به دست بگیرند.
سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام تقویب و افزایش شمار نیروهای نظامی این کشور در مرز با سوریه گفت که عراق نمی تواند میزبان آوارگان و پناهندگان از سوریه باشد.

یک منبع امنیتی در اردن هم به خبرگزاری فرانسه گفت: مخالفان مسلح در سوریه دیروز شنبه تلاش کردند کنترل گذرگاه مرزی این کشور با اردن (گذرگاه النصیب) را به دست بگیرند اما پس از درگیری با نیروهای دولتی، نتوانستند به هدف خود برسند.

مخالفان دولت مستقل تشکیل دهند

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم از مخالفان حکومت سوریه خواست به سرعت ، دولت موقت تشکیل دهند.
وی گفت که پس از تماس هایی با دبیر کل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه قطر، آنها توافق کردند که زمان آن رسیده که مخالفان در سوریه، مسئولیت اداره کشور را برعهده بگیرند.
کد مطلب: 496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *