۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۵
قالیباف:

در تهران مسكن، اضافي هم داريم

شهرداري تهران با بيان اينكه رشد فساد اداري در شهرداري تهران كاهش يافته است، در مورد موضوع قيمت مسكن و ساخت و ساز در شهر تهران گفت: امروز در تهران كمبود مسكن نداريم و حتي مسكن اضافي نيز وجود دارد.
در تهران مسكن، اضافي هم داريم
به نقل از ایسنا، محمدباقر قاليباف بعد از ظهر امروز با حضور در نشست اعضاي كميسيون عمران، در پاسخ به پرسش يكي از نمايندگان درخصوص اقدامات شهرداري براي مقابله با فساد اداري گفت: بنده هيچ‌گاه ادعا نكرده‌ام كه در حوزه اصلاح سيستم اداري و كاهش فساد در شهرداري تهران آن را ريشه‌كن مي‌كنم و يا اينكه در آينده ريشه‌كن خواهم كرد، اما مي‌توانم اين موضوع را با قاطعيت عنوان كردم كه در دوران مديريت بنده در شهرداري تهران رشد فساد كاهش و منفي شده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: برخورد، تنبيه و اخراج به شدت در شهرداري تهران اعمال شده است كه بسياري از آنها رسانه‌اي نگرديده است، به طوري كه طبق گواه گزارش‌هاي ۵ دستگاه نظارتي كشور، شهرداري تهران در طول دو سال متوالي گذشته به عنوان سازمان نمونه در مبارزه با فساد معرفي شده است.

شهردار تهران در مورد موضوع نصب بنرهايي در سطح تهران با محتواي تبليغ كالاهاي خارجي گفت: در اين رابطه هيچ ادعايي ندارم ولي به خوبي مي‌توانيم به اين موضوع پي ببريم كه شهرداري چگونه در حوزه تربيت و آموزش با نصب بنرهايي با محتواهاي مختلف فعاليت كرده است.

وي با طرح اين پرسش كه آيا سامسونگ، ال‌جي، دوو، سوني كالاهاي داخلي و يا خارجي هستند، گفت: بنده مجوز تابلوهايي را كه در شهر تهران مي‌زنم، از وزارت فرهنگ و ارشاد مي‌گيريم كه تمامي اين تابلوها با مهر وزارت ارشاد در سطح شهر گسترده شده است، نمي‌توانيم بگوييم كه ال‌.جي براي تبليغات در تهران كالاي خارجي اما در بازي‌هاي ملي فوتبال ببينيم كه در وسط زمين تبليغ ال‌جي مي‌شود، از اين رو از شما درخواست دارم كه درخصوص برخي موضوعات سطحي‌نگر نباشيد.

قاليباف در عين حال تاكيد كرد كه براي تبليغات كالاهاي توليد داخل، شهرداري تهران ۴۰ درصد تخفيف قائل شده و كالاهاي صددرصد خارجي را تبليغ نمي‌كند.

وي افزود: ما در شرايطي نيز قرار مي‌گيريم كه كالايي با سرمايه‌گذار ايراني و با تمامي قطعات توليد داخل در كشور توزيع مي‌شود، اما كارخانه آن در تركيه است. حال خودتان بگوييد كه اين توليد داخل به شمار مي‌آيد يا خارج؟ در همين رابطه قانون نيز بيشتر از اين به من اجازه نمي‌دهد كه تابلوهايي را كه قرار داد با وزارت ارشاد و ارگان‌هاي ديگر را دارد از سطح شهر جمع كنم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش ديگري در مورد ساخت و ساز مسكن در تهران گفت: بنده امروز با قاطعيت اين موضوع را اعلام مي‌كنم كه ما امروز در تهران كمبود مسكن نداريم به طوري كه در حال حاضر بين ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسكن خالي در تهران وجود دارد، به همين دليل است كه بنده مي‌گويم كه ما مسكن اضافي هم داريم.

وي افزود: نبود توجه كافي به مديريت در اقتصاد و تبديل شدن مسكن از يك كالاي مصرفي به يك كالاي تجاري باعث شده كه قيمت مسكن به اين ميزان افزايش پيدا كند، اكنون شرايط به جايي رسيده كه حتي اگر وزارت مسكن و شهرسازي و يا حتي شهرداري تهران اعلام كند كه مي‌خواهد تدبيري در اين رابطه بيانديشد به دليل نبود ابزار كافي اين امكان ميسر نيست، چون نقدينگي در جامعه افزايش يافته كه اين نقدينگي در بازارهاي مختلف همچون طلا، ارز، خودرو و يا مسكن وارد مي‌شود.

قاليباف در ادامه در پاسخ به پرسش يكي ديگر از اعضاي كميسيون عمران در مورد برنامه‌هاي شهرداري درخصوص معماري شهر تهران گفت: شهرسازي و معماري از چالش‌هاي مهم همه شهرداري‌هاي كشور به شمار مي‌آيد، در شرايطي كه انتخاب و ساختن نماي ساختمان به عنوان حق جامعه و صاحب ملك است، مشاهده مي‌كنيم كه بايد براي گرفتن پروانه شهرداري تضمين دهند كه نماي ساختمان و حتي داخل ساختمانشان را براساس چارچوب‌هايي بسازند كه اين رويه درست نيست.

به گزارش ايسنا، شهردار پايتخت در ادامه با مفيد دانستن مديريت بحران در تهران، مسووليت اين كار را به عهده خود دانست.

قاليباف درخصوص انتقادات برخي از اعضاي كميسيون عمران در مورد اعتراضات بعضي از شهروندان به قيمت خريد ملك‌شان از سوي شهرداري براي ساخت بزرگراه امام علي (ع) گفت: شهردار تهران براي تكميل پروژه بزرگراه امام علي (ع) هفت هزار ملك را در طول شش ماه تملك كرد، از اين رو اگر كسي حتي اعتراضي داشته باشد، امري طبيعي به شمار مي‌آيد.

وي افزود: در همين راستا شهرداري تهران با شوراي شهر توافق كرد تا خانه‌هاي زير ۷۰ متر در محله‌هايي چون نظام‌آباد،‌اتابك و منصور را كه جزو محله‌هاي فقير به حساب مي‌آيد، به قيمت آزاد بنگاهي يعني بالاي متري ۵۰۰ هزار تومان خريداري كند. در همين راستا خانه‌هاي برخي از معلولين و جانبازان و افراد تحت پوشش كميته امداد كه زير ۴۰ متر بود خريداري شد و به آنها خانه‌هايي با متراژ ۶۰ متر اعطا گرديد.

قاليباف در عين حال تاكيد كرد كه اگر نمايندگان موردي درخصوص اعتراض شهروندان تهران به نحوه خريد مسكن‌شان دارند، به شهرداري اعلام كنند تا كمتر از ۲۴ ساعت اين مشكل حل گردد.

شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه تمامي شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران و معاونينش هر هفته در روزهاي دوشنبه ملاقات‌هاي عمومي دارند، گفت: البته بنده نفس انجام اين ملاقات‌ها را خوب نمي‌دانم چراكه عمدتا باعث زد و بند و بيان برخي سفارشات مي‌شود.

وي با بيان اينكه سامانه ۱۸۸۸ روزانه حداقل ۴ هزار نفر تماس را ثبت مي‌كند، گفت: اين سامانه مربوط به رسيدگي به شكايات و مطالبات شهروندان تهران به صورت هوشمند است.

شهردار تهران همچنين درخصوص موضوع شركت جهان و ابهامات پيش آمده پيرامون آن گفت: شركت جهان متعلق به بانك شهر است كه من از اين شركت دفاع مي‌كنم، چراكه تمامي كارگزاران مرتبط با بانك شهر تعطيل شده و تنها اين شركت امور را انجام مي‌دهد، البته در اين رابطه جو سازي‌هاي درخصوص خريد سكه توسط بانك شهر انجام شد.

قاليباف در ادامه كسب درآمد توسط شهرداري را يكي از چالش‌هاي بزرگ برشمرد و گفت: البته مجلس هشتم با تصويب قوانين درخصوص ماليات بر ارزش افزوده اقدامات بسيار خوبي را انجام داده است كه جاي قدرداني دارد.

وي در پاسخ به پرسش يكي ديگر از اعضاي كميسيون عمران در مورد كارهاي فرهنگي شهرداري تهران گفت: كار فرهنگي شهرداري تهران از جنس دادن تسهيلات و يا پول گدايي به دست كسي نيست، ما در شهرداري تلاش كرديم تا كار اجتماعي و فرهنگي، هنري، آموزشي، بهداشتي و مديريتي انجام دهيم به طوري كه امروز تمامي NGOهاي مرتبط با ترك اعتياد از سوي شهرداري كمك مي‌شود.

قاليباف با مخالفت با مديريت واحد شهري گفت: ما به دنبال مديريت يكپارچه در شهر هستيم، چراكه در حال حاضر دولت با در دست داشتن پول نفت توانايي پرداخت پول آب، برق، گاز و يا حتي مدارس مردم را ندارد، چه برسد به اينكه اين پول‌ها در اختيار شهرداري قرار داده شود تا آن را در غالب مديريت شهري هزينه نمايد، به نظر ما بايد بستر IT و مديريت يكپارچه شهري به دور از تمركزگرايي در شهرداري اتفاق افتد.

قاليباف همچنين خاطرنشان كرد كه در زمان معاونت فروزنده در توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور توافق كرده بوديم كه در ابتداي آغاز به كار مدارس در مهرماه شهرداري در چند منطقه هماهنگي‌هايي را با آموزش و پرورش انجام دهد، تا مشكلي براي مردم در مورد مسائلي همچون ترافيك به وجود نيايد.

شهردار تهران با بيان اينكه نمايندگان نبايد نگران رشد افزايش جمعيت در تهران باشند، گفت: محدوده شهر تهران ۶۴۴ كيلومتر مربع است كه ما مي‌توانيم به خوبي اين محدوده را كنترل كنيم، اكنون نگراني درخصوص حاشيه شهر تهران از باب رشد جمعيت از لحاظ باربري و مهاجرت است.

وي در ادامه توضيح داد: بايد مديريت واحد در كل شهر و استان تهران وجود داشته باشد چراكه در آينده امكان بروز بحران فرهنگي، سياسي و امنيتي وجود دارد.

وي همچنين با طرح اين پرسش كه آيا ترافيك شهر تهران قابل حل است گفت: آيا در شهرهايي همچون پارس، نيويورك، لندن، ترافيك حل شده است؟ آنها براي حل مشكل ترافيك با توسعه حمل و نقل عمومي و بزرگراه‌ها و محدود كردن بخش خصوصي تمهيداتي را انديشيده‌اند اين در حالي است كه در تهران روزانه ۱۲۰۰ ماشين پلاك مي‌شود كه اين خود عاملي براي تشديد بحران ترافيك است.

قاليباف با بيان اينكه شهرداري‌ها در كشور بي‌صاحب‌ترين سازمان‌ها هستند، گفت: شهرداري‌ها در ساختار اداري و اجرايي كشور بي‌كس هستند، از اين رو انتظار مي‌رود كه مجلس نهم در حوزه ساختاري به موضوع شهرداري‌ها و مديريت يكپارچه شهري در بحث مديريت محلي و ملي تعيين و تكليف كند.

وي در پايان يكي از عوامل رضايتمندي مردم از شهرداري تهران را طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده از سوي دستگاه‌هاي نظارتي و دولتي هماهنگي‌هاي خوب با شوراي شهر تهران عنوان و خاطرنشان كرد: در حالي كه در شوراي شهر تهران سه جريان مختلف سياسي عضو هستند و ما كاملا شوراي شهر سياسي داريم، اما بنده در مدت ۷ سال كه در شهرداري تهران حضور دارم، مي‌توانم گواه اين را بدهم كه در تمامي موضوعات كارشناسي هيچ نگاه سياسي به موضوعات نبوده و تنها نگاه كارشناسي حاكم بوده است.
کد مطلب: 529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *