۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲

حراج‌های بین‌المللی برپا می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فراهم شدن امکان برگزاری حراج های بین المللی در ایران پس از لغو تحریم ها خبر داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فراهم شدن امکان برگزاری حراج های بین المللی در ایران پس از لغو تحریم ها خبر داد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار فریده لاشایی در موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دیدارش با مراجع عظام قم و دغدغه های آنها در حوزه فرهنگی عنوان کرد: من در این سفر ملاقاتی با تعدادی از مراجع عظام قم داشتم ولی هیچ کدام نه تنها دغدغه ای را در حوزه فرهنگی مطرح نکردند بلکه از برخی اقدامات وزارت ارشاد نیز تشکر کردند.

جنتی درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدارش با آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: من اصلاً درخواستی برای ملاقات با آیت الله مکارم شیرازی نداشتم چرا که فرصتی برای این دیدار نبود. باید در فرصت ۱۲ ساعته ای که داشتم هم از برخی مراکز بازدید می کردم و هم با برخی آقایان مراجع ملاقات می کردم و بالاخره دیدار با تعدادی از آنها امکان پذیر نبود. البته ما تقسیم بندی می کنیم که بتوانیم در سفرهای بعد آنها را ملاقات کنیم.

وی همچنین درباره تاثیر لغو تحریم ها در حوزه هنرهای تجسمی و امکان برگزاری حراج های بین المللی در ایران از جمله حراج کیش توضیح داد: قرار بود فردی در کیش حراج بین المللی برگزار کند که صحبت هایی با او صورت گرفته و حالا این امکان وجود دارد که این حراج در منطقه ما برگزار شود.

وی افزود: به هر حال این فضای جدیدی است چرا که هم موزه های دنیا دنبال این هستند که آثار هنر معاصر و مدرن ما را که در مخازن موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود به امانت بگیرند که در این زمینه قراردادی هم با آلمان منعقد شده و ایتالیا نیز خواهان برخی از آثار این گنجینه است و هم اینکه ما به دنبال آن هستیم که آثار هنرمندان ایرانی را که در سراسر دنیا پراکنده است جمع آوری کنیم مثل آثار فریده لاشایی در این نمایشگاه که از داخل و خارج کشور گردآوری شده است و کار بسیار ارزنده ای صورت گرفته است.

جنتی درباره امکان برگزاری یک حراج بین المللی همچون کریستی در ایران اظهارکرد: حراجی مثل کریستی، محصول ۲۰۰ سال سابقه است و ما باید خودمان یک حراج بین المللی ابداع کنیم. تاکنون هرچه انجام شده داخلی بوده و مجموعه داران و هنرمندان ایرانی خریدار آثار هنری بوده اند. اما اکنون باید ترتیبی داده شود که خریداران خارجی هم بتوانند وارد ایران شوند. در این زمینه حراج تهران اگرچه خوب بوده اما باید بتواند به صورت بین المللی برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترکیب آثار یک هنرمند ایرانی در کنار آثار سایر هنرمندان دنیا در موزه هنرهای معاصر بیان کرد: آثار خانم لاشایی با آثار بسیاری از هنرمندان برجسته دنیا رقابت می کند. این هنرمند بیش از ۴ هزار اثر در طول عمر ۶۸ ساله خود آفریده است که ما بخش اندکی از آن را در این موزه می بینیم.

وی در پایان با اشاره به تاثیر لغو تحریم ها در ایران یادآور شد: آنچه ما به عنوان برجام از آن یاد می کنیم، توافق های بین ایران و کشورهای شش گانه است که آثار مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری داشته و فکر می کنم ما وارد دوره جدیدی شده ایم که در این دوره تعامل و همکاری های بین المللی ما قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد و ما می توانیم آثار هنرمندان ایرانی را در موزه ها و نمایشگاه های بزرگ دنیا عرضه کنیم که این همکاری ها دوطرفه خواهد بود.
کد مطلب: 53230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *