۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲

نبود زیرساخت های صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند از نبود زیرساخت های صادراتی در استان گلایه کرد و گفت: علی‌رغم همه اقدامات انجام‌شده اما هنوز هم گمرک ماهیرود با استانداردها فاصله دارد.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند از نبود زیرساخت های صادراتی در استان گلایه کرد و گفت: علی‌رغم همه اقدامات انجام‌شده اما هنوز هم گمرک ماهیرود با استانداردها فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن احتشام ظهر شنبه در همایش تجلیل از صادرات کنندگان برتر خراسان جنوبی اظهار کرد: تولید و صادرات پایه اقتصاد ملی است و اگر تولید و صادرات را تقویت کنیم در واقع پایه‌های اقتصاد ملی را تقویت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر صادرات ما به‌واسطه تحریم‌هایی که به حوزه تجارت واردشده دچار رکود شده است، بیان کرد: اگر صادرات دچار رکود نمی‌شد رکود اقتصادی را شاهد نبودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند بر لزوم توجه ویژه به صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات هم از تولید، هم از اشتغال و هم سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند و از این‌رو باید به آن توجه ویژه کنیم.

سیاست های پولی و مالی گذشته برای به حرکت درآوردن چرخ‌دنده‌های تولید نبود

احتشام با بیان اینکه باید بپذیریم در حلقه زنجیره توسعه اقتصادی تولید، توزیع، صادرات و مصرف را باید اصلاح کنیم، عنوان داشت: در بخش تولید، سیاست های پولی و مالی در سال های گذشته برای خدمت به حرکت درآوردن چرخ‌دنده‌های تولید و به خصوص تولید صادرات محور نبوده است.

وی ادامه داد: ما شدیداً به سیاست های پولی و مالی انتقاد داریم و اصلاح سیاست های پولی و مالی اصلاح ساختار اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب‌وکار با مقرارت زدایی و کاهش مخاطرات تولید کنندگان، کارآفرینان و صادرات کنندگان افزود: هنوز هم صحبت از تسهیل فضای کسب‌وکار می‌زنیم اما هنوز در امر سرمایه‌گذاری و صادرات با کشورهای همسایه فاصله‌داریم.

احتشام با اشاره به اینکه در سال های اخیر هزینه‌های فزاینده‌ای به نهاده‌های تولید صادرات محور وارد شده است، بیان داشت: تورم، رکود در صادرات و افزایش نرخ ارز از جمله عوامل دخیل در این موضوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال مزیت های رقابتی و تمایز در بازارهای رقابتی باشیم، عنوان داشت: امروز در حوزه تجارت جهانی علم بازاریابی حرف نخست را می‌زند اما در کشور کمتر به آن توجه می‌شود.

برای رشد اقتصادی در پسا تحریم باید برنامه داشت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه باید هزینه‌های اضافی را از تولیدکننده و صادرکننده برداریم، بیان کرد: نیاز است به عوامل افزایش بهره‌وری تولید کالا و خدمات توجه ویژه شده و حلقه‌های توزیع، تولید و مصرف موردتوجه خاص باشند.

احتشام با اشاره به اینکه در چندساله اخیر صادرکنندگان به‌صورت بسیجی کارکرده و ریسک های زیادی را پذیرفته‌اند، افزود: با تلاش های دولت در حوزه مذاکرات هسته‌ای پنجره جدیدی رو به اقتصاد ایران بازشده که باید قدر آن را بدانیم و فرصت سوزی نکنیم.

وی با بیان اینکه در دوران پسا تحریم شاهد رشد توسعه اقتصادی در کشور خواهیم بود، عنوان داشت: برای تحقق این امر باید برنامه و استراتژی داشت و با توجه به اینکه بازار داخلی محدود است باید استراتژی ما برای بازارهای خارج از کشور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند ادامه داد: برای توسعه اقتصادی باید تقاضای کل را افزایش دهیم و تحقق این امر در افزایش صادرات است.

توسعه صادرات یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است

احتشام، توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی را یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: بااین‌وجود در بازاریابی، بسته‌بندی، برند سازی کار سختی در بازار جهانی داریم و رقبای بزرگی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید دریچه‌های نفت بسته شود، بیان داشت: زعفران و زرشک یکی از ظرفیت های بزرگ استان بوده که باید برای صادرات آن درست برنامه‌ریزی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با انتقاد از اینکه هنوز هم بسیاری از مشوق های صادراتی سال های گذشته پرداخت نشده است، عنوان داشت: برای افزایش انگیزه صادرکنندگان باید مشوق های صادراتی گذشته پرداخت‌شده و علاوه بر آن مشوق های جدیدی در نظر گرفته شود.

نگاه صندوق توسعه ملی باید اجتماعی باشد

احتشام همچنین از نبود زیرساخت های صادراتی در استان گلایه کرد و افزود: علی رغم همه اقدامات انجام‌شده در مرز ماهیرود اما هنوز هم گمرک ماهیرود با گمرک استاندارد فاصله داشته و جاده آن جاده استانداردی نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این طبق قول رئیس‌جمهور افغانستان قرار بود بازارچه‌های مرزی ظرف سه ماه بازگشایی شوند که هنوز هم خبری از آن نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه علی‌رغم همه این مشکلات نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی از ۱۲ درصد به ۲۱ درصد رسیده است، بیان کرد: در حال حاضر نگاه دولت در صندوق توسعه ملی انتفاعی بوده که باید این نگاه اجتماعی باشد.
کد مطلب: 53277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *