۱
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
دکتر کواکبیان در همایش بانوان اصلاح طلب:

اسلام بین زن و مرد تفاوتی قائل نیست

دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست و اگر حتی در زمینه ارث هم اختلافی هست به این خاطر است که زن مسئولیت در مورد معیشت ندارد.
مصطفی کواکبیان همراه با همسر در همایش زنان اصلاح طلب - عکس:محمد وقاری - فریادگر
مصطفی کواکبیان همراه با همسر در همایش زنان اصلاح طلب - عکس:محمد وقاری - فریادگر

دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست و اگر حتی در زمینه ارث هم اختلافی هست به این خاطر است که زن مسئولیت در مورد معیشت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دکتر مصطفی کواکبیان در همایشی که به همت کمیته بانوان حزب مردم سالاری در تالار الهادی برگزار شد گفت: خدا در یک حدیث قدسی وجود حضرت پیامبر اکرم و رمز و راز هستی را به وجود حضرت زهرا می داند. خداوند به پیامبر می فرماید: «يـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما» ای پیامبر اگر تو نبودى، جهان را نمى‏آفريدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى‏آفريدم. یعنی رمز و راز خلقت هستی وجود حضرت زهرا است. البته ما معتقدیم که اینها واسطه های فیض اند.

وی گفت: کمیته بانوان حزب مردم سالاری به مناسبت شهادت فاطمه زهرا (س) این همایش را برگزار کرده اند که باید از همه تشکر و قدردانی کرد. فضا شاید به نظر برسد که انتخاباتی نیست اما باید بدانیم که زیر پوست این شهر خبرهایی دیگر هست. ما معتقدیم که 7 اسفند خبرهای خوبی در راه است و من معتقدم که مردم با تمام توانشان به پای صندوق های رای می آیند.

کواکبیان در ادامه با توجه به اینکه این مراسم را کمیته بانوان به مناسبت شهادت فاطمه زهرا تشکیل داده است گفت: سه نکته را درباره بانوان مطرح می کنم، معتقدم که بخشی از عدم تاثیرگذاری زنان در مسائل سیاسی به خود زنان مربوط است. در این زمینه جا دارد از خانم هایی که در عرصه سیاسی و انتخاباتی شرکت می کنند تشکر کنیم.

وی تاکید کرد: اما این همه ماجرا نیست، بخشی از آن هم به فرهنگ سیاسی جامعه ما مربوط است که همه چیز آن برمبنای مردسالاری شکل می گیرد. در مجلس هشتم لایحه خانواده مطرح بود که من مخالف آن بودم و از تک همسری آقایان حمایت کردم و گفتم در شرایط ویژه اسلام تعدد زوجات را می پذیرد. یعنی بحث این بود که اگر ازدواج موقت بخواهد شکل بگیرد نیازی به ثبت قانونی نیست. من مخالف آن بودم که برخی از افراد، حتی یکی از خانم های مجلس با من مخالف بود.

کواکبیان افزود: خداوند می فرماید که اگر نگرانید و نمی توانید عدالت در خانواده اجرا کنید یک همسر برگزینید. در این زمینه یکی از خانم های مجلس هشتم به شدت به من معترض شد و گفت شما فمینیست اسلامی هستید. گفتم در اوایل انقلاب مارکسیسم اسلامی شنیده بودیم اما فمینیست اسلامی نشنیده بودم. گفت من خودم حاضرم برای همسرم به خواستگاری بروم.

وی گفت: می خواهم بگویم که فرهنگ سیاسی تا  این اندازه غالب شده است که حتی خانم های نماینده هم به این صورت فکر می کنند. البته می دانید لایحه خانواده تصویب نشد و هنوز دارد خاک می خورد که اگر ما به مجلس برویم قطعا به آن خواهیم پرداخت.

دبیر کل حزب مردم سالاری تاکید کرد: سومین نکته به قوانین و مقرارت مربوط است که حتما باید به نفع خانم ها اصلاح شود. از شهید بهشتی سوال شد که رجال سیاسی که در اصل 115 قاتون اساسی آورده اید آیا به معنی جنس مردان است؟ فرمود نه به معنی فعالان سیاسی است که شامل زنان هم می شود، که فعلا تصویب شده است اما باید تصحیح شود.

وی افزود: ما در این مدت بعد از انقلاب اسلامی هنوز یک بار هم نامزد زن برای ریاست جمهوری نداشته ایم. ما نباید ممنوعیتی ایجاد کنیم چرا که خداوند می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ» یعنی اینکه همه شما زن و مرد به صورت مساوی آفریده شده و نزدیکی  افراد به خدا به میزان تقوایشان است. در زمان آقای خاتمی وقتی که می خواست وزیر زن معرفی کند افرادی از جامعه مدرسین به ایشان نامه نوشتند که شما حق ندارید این کار را بکنید و این خلاف شرع است.

کواکبیان گفت: می خواهم بگویم که این فرهنگ سیاسی یک سلیقه است و هیج جا شرع نگفته است که رئیس جمهور یا وزیر زن نداشته باشید. در نهایت آقای خاتمی خانم ابتکار را به عنوان معاون خود معرفی کرد که من نمی دانم چه فرقی میان معاون رئیس جمهور و وزیر است؟

وی تصریح  کرد: مگر حضرت زینب نبود که شیر زن صحرای کربلا شد و با آن سخنرانی شجاعانه خود حاکمیت آل زیاد را به لرزه درآورد؟ خداوند در سوره احزاب می گوید کسانی که با خدای خود عهد بستند و تخلف نکردند و صادق بودند، عده ای شهید شدند و عده ای در صف هستند. تمام مفسران می گویند که اینها مربوط به شهداست. مگر سمیه اولین شهیده اسلام نبود، پس این رجال شامل زنان هم می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از شاگردانش که افغانی بوده است گفت: ایشان به من پز می داد که ما دوصد تا نامزد در قندهار داریم که هیج کدام رد صلاحیت نشده اند و همچنین نامزد زن برای ریاست جمهوری داریم. اما شما هنوز رد صلاحیت می شوید. امیدوارم که همه ما همتمان را به کار ببندیم و در این ماه اسفند که معمولا ماه خانه تکانی است همه با هم مجلس را خانه تکانی کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مکتب اسلام بین زن و مرد تفاوت قائل نمی شود اما متاسفانه ما در قرن  بیست و یکم شاهدیم که افرادی جوری دیگر به زن نگاه می کنند گفت: این تفکرات داعش است وگرنه تفکر اسلام به برابری حقوق زن و مرد قائل است و حتی در جاهایی مانند ارث که ما فکر می کنیم به نفع مرد عمل می کند اما اینطور نیست و در واقع چون زن هیج تعهدی در تامین زندگی ندارد در اینجا هم می بینیم که اسلام به نفع زنان حکم می کند. پس فقط این یک نوع تفاوت را دارد که آن هم منطقی پشت آن است. وگرنه دیگر هیچ موردی در  قرآن در مورد دیه و غیره نیامده است و اینها همه فتوای فقهاست که باید روزآمد شود و این مسائل باید حل شود.

کواکبیان در پایان با اشاره به جمله ای که بر سردر خانه شیخ ابوالحسن خرقانی نوشته شده بود گفت: در سر در خانه او نوشته شده بود که «هر که در این سرا در آمد نانش دهید و از ایمانش نپرسید، زیرا آنکسی که در درگه ایزدی به جان ارزد، حتما در درگه بوالحسن به نان ارزد.» ما امروز این جمله را به صورت کتیبه در مقر سازمان ملل هم می بینیم. و این همان سخن امام علی(ع) است که به مالک فرمود؛ ای مالک این جماعت دو دسته اند یا هم نوع تواند یا هم کیش تو. با این احوال ما بین زن و مرد تفاوت قائل می شویم.

کد مطلب: 54481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *