۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۲

واکنش مصباحی مقدم به اظهارات احمدی نژاد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «اگر یک اقتصاد، اقتصادی شفاف و با مدیریت قوی باشد، نباید به کسانی که می خواهند به صورت باندی عمل کنند میدان دهد. آیا آن باندها توسط وزارت اطلاعات قابل شناسایی نیستند؟ چطور می شود تروریست هایی که تحت دهها پوشش وارد کشور می شوند و قصد ترور دارند یا ترور می کنند، سریع شناسایی می شوند، اما این باندها شناسایی نشدند؟!»
شب گذشته محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی درباره مسائل مختلفی صحبت کرد. او در بخشی از صحبت های خود به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت. وی عنوان کرد ۸۰ درصد بودجه هدفمندی را مستقیما به مردم پرداخت کرده و ۲۰ درصد باقیمانده را نیز صرف حمایت از تولید و بخش های تولیدی کردیم.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «صحبت آقای احمدی نژاد درباره حمایت از تولید حرف تازه ای نیست. ما قبلا در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گزارشی به مجلس ارائه کردیم که در آن گزارش مشخص شده است که نه تنها پولی به تولیدکنندگان داده نشده است؛ بلکه اصلا امکان پرداخت وجهی به تولید کنندگان وجود نداشته است.»

وی ادامه داد: «زیرا میزان هزینه ای که دولت بابت یارانه خانوارها متحمل شده بود، بیش از میزان درآمدی بود که از اصلاح قیمت حامل های انرژی به دست می آورد.»

وی افزود: «طبق گزارشی که سازمان هدفمندکردن یارانه ها تهیه کرده است، دولت در سال ۹۰، مبلغ ۲۸ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان از راه اصلاح قیمت حامل های انرژی درآمد داشته است و میزان یارانه ای که در این سال به خانوارها داده شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «بنابراین پولی باقی نماند که بخواهند به تولیدکنندگان بدهند. بلکه کسری بودجه ای داشتند که این کسری بودجه بعدا مشکلی جدی برای اقتصاد کشور رقم زد که همان مشکل تورم می باشد.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: «امروز دیگر کسی منکر وجود تورم نیست. منتهی عامل بروز این تورم را به عوامل خارجی احاله می کنند. در حالی که اینطور نیست و عامل این تورم همان نقدینگی ای است که برای هدفند کردن یارانه ها ایجاد شد.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «آنچه که دیشب رئیس جمهور ادعا کردند این بود که دولت به کسی پول نداده است؛ بلکه یارانه انرژی داده است. یارانه انرژی یک سخن من درآوردی است که دولت ایجاد کرده و آن هم مابه التفاوت قیمت گازوئیل از قیمتی که در ابتدا در نظر گرفتند (هر لیتر ۳۵۰ تومان) با قیمتی که نهایتا از مشتریان دریافت کردند (۱۵۰ تومان) است.»

وی ادامه داد: «دولت این تفاوت ۲۰۰ تومان را یارانه انرژی تلقی می کند؛ در حالی که ما در قانون هدفمندسازی یارانه ها چیزی به نام یارانه انرژی نداشتیم. بر اساس قانون باید از وجوه حاصل از اصلاح قیمت ها یا وجوه حاصل از خود این قانون یارانه هایی را به تولیدکنندگان بدهند؛ در حالی که صراحتا در بیان رئیس جمهور آمد که ما پول نقد به عنوان یارانه به تولیدکنندگان ندادیم.»

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور در توضیح چگونگی حمایت از بخش تولید عنوان کردند که دولت تعرفه واردات را بالا برد و این به منزله پرداختن به بخش تولید است؛ گفت: «این صحبت توجیه است. واقع مسئله این است که بالا بردن تعرفه ربطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها ندارد.»

وی ادامه داد: «درست مثل اینکه امروز بگویند قیمت ارز بالا رفت و این حمایت از تولید کننده داخلی است. یعنی از بالا رفتن قیمت ارز تولید کننده داخلی سود می کند و دولت بگوید این یارانه ما به بخش تولید است. لذا این صحبت ها نوعی توجیه است.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره صحبت احمدی نژاد مبنی بر فعالیت باندهایی در داخل کشور برای خراب کردن بازار گفت: «من اصل اینکه ممکن است باندهایی برای خراب کردن اوضاع اقتصادی کشور فعال شوند را انکار نمی کنم. ممکن است این امر وجود داشته باشد. ولی در صورت مدیریت درست اقتصاد، آن باندها میدانی برای فعالیت پیدا نمی کنند.»

وی ادامه داد: «یعنی اگر یک اقتصاد، اقتصادی شفاف و با مدیریت قوی باشد، نباید به کسانی که می خواهند به صورت باندی عمل کنند میدان دهد. آیا آن باندها توسط وزارت اطلاعات قابل شناسایی نیستند؟ چطور می شود تروریست هایی که تحت دهها پوشش وارد کشور می شوند و قصد ترور دارند یا ترور می کنند، سریع شناسایی می شوند، اما این باندها شناسایی نشدند؟!»

وی تاکید کرد: «به نظر من اگر هم چنین باندهایی وجود داشته باشد، نشان دیگری از ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصادی کشور است.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره صحبت احمدی نژاد مبنی بر اینکه دولت فعلا برنامه ای برای تقدیم اصلاحیه بودجه به مجلس ندارد؛ گفت: «البته از نظر قانون بودجه دولت مکلف است بر اساس درآمدها، هزینه ها را مدیریت کند. اگر در تخفیف بر اساس مقدار درآمد، هزینه ها را تعدیل بکنند خلاف قانون انجام نگرفته و درست است.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره صحبت احمدی نژاد مبنی بر اینکه تورم امسال رشد کاهشی داشته و در نیمه دوم امسال تورم پایین خواهد آمد؛ گفت: «من باید اظهار کنم خیلی خوشحال خواهم شد که تورم کاهش پیدا کند. اما ما وقتی می توانیم امیدوار باشیم تورم رو به کاهش بگذارد که تورم تولیدکننده کم شود.»

وی ادامه داد: «اگر تورم تولیدکننده بالا باشد در مرحله بعد تورم مصرف کننده هم بالا خواهد رفت. اما اگر نرخ تورم تولیدکننده پایین تر از نرخ تورم مصرف کننده باشد؛ نشان این است که تورم عمومی هم رو به نزول است.»

وی تصریح کرد: «بر اساس آمارهایی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه کرده اند هنوز تورم تولید کننده خیلی بالا است.»

مصباحی مقدم گفت: «صحبت های ایشان سرجمع دلگرم کننده است. برای ما هم که علاقمند هستیم اوضاع اقتصادی مثبت باشد این صحبت ها خوشحال کننده است. اما خوب است که وقتی گزارش می دهند هم جهات قوت و هم جهات نقض و ضعف را با هم توضیح بدهند.»

وی ادامه داد: «ما هم توجه داریم که اقتصاد ما جهات قوت زیادی دارد. هم اقتصاد بزرگی است که در اثر تحریم ها دچار شکست نمی شود و هم مدیران این اقتصاد و نظام اهل تدبیر هستند و می توانند در شرایطی که فشارهای تحریمی ما را تهدید می کند این فشارها را کنار بزنند. ولی باید قبول کرد که پیش بینی لازم نسبت به شرایط تحریم صورت نگرفته است.»

وی افزود: «آن زمانی که ما می گفتیم از ارز این مقدار برداشت نکنید و بودجه را تا این حد به نفت وابسته نکنید؛ می گفتند ما درآمد نفت را داریم، می خواهیم چکار کنیم؛ چرا باید در حساب های خارجی ما باقی بماند تا مطابق نرخ لیبُر به آن بهره بدهند. می آوریم در داخل هزینه می کنیم، ساخت وساز می کنیم، عمران را رشد می دهیم و اشتغال ایجاد می کنیم.»

وی افزود: «حرف ما دائما این بود که وابسته کردن بودجه عمومی به نفت خطرناک است. علاوه بر اینکه احیانا به تولید کمک نمی کند، تورم را تشدید می کند و شاهد تشدید تورم هم بودیم.»

مصباحی مقدم اظهار کرد: «در دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد، دو بار این اتکای به نفت رشد کرد و دو بار به شدت نرخ تورم بالا رفت. مدیران عاقل و خردمند باید از تجربیات خود و دیگران استفاده کنند. رشد نقدینگی به صورت بی حساب به اقتصاد ما آسیب زد و آسیب می زند.»

وی خاطرنشان کرد: «اکنون باید به سمت مهار رشد نقدینگی بروند. اگر بازهم بخواهیم آنچه را که قبلا تجربه کردیم، تجربه کنیم، بعدا پشیمان خواهیم شد.»

مصباحی مقدم درباره صحبت احمدی نژاد مبنی بر اینکه از کجا معلوم امسال سال پایانی دولت باشد؛ گفت: «البته شاید اینطور بتوان حرف ایشان را تفسیر کرد که دولت های بعدی در راستای همین دولت حرکت خواهند کرد و این راه را ادامه خواهند داد. یعنی اینطور نیست که پایان دولت آقای احمدی نژاد، پایان این تفکر و روش باشد. ولی بازهم توجیه است دیگر و این صحبت ایشان هم نوعی توجیه است.»

 :
کد مطلب: 5644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *