۰
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۱
امروز در مجلس چه گذشت؟

درخواست نمایندگان از دولت برای خبرنگاران

امروز چه داخل مجلس و چه خارج آن، روز شلوغی را طی کردند.
درخواست نمایندگان از دولت برای خبرنگاران
امروز چه داخل مجلس و چه خارج آن، روز شلوغی را طی کردند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، 17 مرداد همزمان با روز خبرنگاران، نمایندگان مجلس از تعطیلات دو هفته ای تابستان برگشتند و در صحن علنی به رتق و فتق امور پرداختند. اما از طرفی خارج از مجلس با تجمع مربیان پیش دبستانی، بعضی کارگران اخراج شده و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، یکی از شلوغترین روزهای خارج از مجلس بود.
جمعی از مربیان پیش‌دبستانی در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.تجمع‌کنندگان خواستار بررسی طرح اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بودند. طرح اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس به تازگی در مجلس اعلام وصول شده است. این در حالی است که جلسه علنی روز گذشته مجلس به رسیدگی لایحه‌ تأسیس و اداره مدارس‌ غیردولتی پرداخت و گزارش کمیسیون‌آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه‌ تأسیس و اداره مدارس‌ و مراکز آموزشی‌و پرورشی غیر دولتی قرائت شد.
از طرفی جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت برای تعیین تکلیف وضعیت استخدام خود بعد از فراغت از تحصیل، مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شده بودند. خواسته دانشجویان تجمع کننده بر این اساس است که با توجه به استخدام در وزارت نفت، اقدام به انتخاب رشته داشته‌اند اما در حال حاضر جواب مشخصی به آنان داده نمی‌شود. این دانشجویان مدعی اند به دلیل اینکه رتبه‌های آنان مطلوب بوده و جهت امنیت شغلی، رشته‌های دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کرده‌اند و اگر بحث استخدام برایشان مهم نبود، می‌توانستند در دانشگاه‌های ممتاز پذیرش شوند.
رسانه‌ها رکن مهم توسعه کشور هستند
همزمان شدن حضور نمایندگان بعد از تعطیلات در مجلس با روز خبرنگار باعث شد در تذکرات و نطقهای میان دستور به خبرنگاران و مشکلاتشان پرداخته شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تبریک روز خبرنگار گفت: به طور حتم کار رسانه ها یک رکن مهم برای توسعه کشور بوده، به ویژه در اینجا باید از تلاش های خبرنگارانی که در بخش پارلمانی و مجلس مشغول به فعالیت هستند، تقدیر کنیم. وی افزود: آرزو می کنیم هم این روز برای خبرنگاران مبارک باشد و هم تلاش شود تا مشکلات بخش رسانه ها به ویژه در ایجاد امنیت شغلی و آینده نگری عزیزان از سوی دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت جدی پیگیری شود تا در سال جاری و این دوره از مجلس فضای دقیق تری برای آینده کاری آنها ترسیم شود.
درمانگاه تخصصی خبرنگاران راه اندازی شود
علاوه بر لاریجانی، سید علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا وضعیت پوشش بیمه‌ای و وام مسکن خبرنگاران را پیگیری کند. ادیانی افزود: تامین پوشش بیمه‌ای خبرنگاران از جمله مواردی است که می‌طلبد متولیان ذی‌ربط نظارت دقیقی جهت تسهیل پوشش بیمه‌ای این قشر صورت دهند. نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین در بهره‌مندی خبرنگاران از وام مسکن نیز باید پیگیری‌های لازم و هدفمند با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها شکل گیرد. نادرقاضی پور نماینده پر سر و صدای مجلس نیز در نطق میان دستورش به ضرورت توجه به بیمه و پرداخت وام مسکن خبرنگاری تاکید کرد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین خطاب به رئیس جمهوری ازوزارت بهداشت درخواست کرد که درمانگاه اختصاصی خبرنگاران را بازگشایی کند.
تاراج بیت‌المال در واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی
نماینده مردم قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر با تاکید بر اینکه حقوق بیت‌المال در واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی در استان هرمزگان به تاراج رفته است، خواستار لغو واگذاری آن شد. احمد مرادی در صحن علنی روز گذشته مجلس به رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، نفت و وزیر جهاد کشاورزی درخصوص مسائل مختلف مرتبط با استان هرمزگان تذکر داد. او درخصوص واگذاری مجتمع بزرگ آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی به وزیر اقتصاد و دارایی تذکر داد و گفت: متاسفانه به بهانه اجرای اصل 44 قانون اساسی و بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات واگذاری در حال انجام است، به همین دلیل اینجانب درخواست تجدیدنظر و لغو واگذاری را دارم. وی ادامه داد: خریدار مجتمع به انحای مختلف آرامش روحی کارگران را به مخاطره انداخته و جو استان را متشنج کرده است. به همین دلیل تذکر می‌دهم که افکار عمومی بدانند اموال بیت‌المال در این واگذاری به تاراج رفته است. مرادی در تذکر خود به وزیر نفت عنوان کرد: در هرمزگان پالایشگاه‌های متعدد نفت و گاز وجود دارد اما متاسفانه جوانان هرمزگانی در ترکیب هیات مدیره سهمی ندارند و در جذب نیروهای بومی به حداقل‌ها اکتفا شده است. لذا باید امسال وزیر نفت به این مهم توجه جدی داشته باشد چرا که در غیر این صورت طرح استیضاح ایشان را مطرح خواهم کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تذکر به رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا در پرداخت مازاد درآمدهای استانی، حق مردم هرمزگان نادیده گرفته شده است، گفت: به استناد بند 3 ماده 224 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه بیش از 500 میلیارد سهم هرمزگان طی سال‌های 94-93 هنوز پرداخت نشده است و حق مردم هرمزگان توسط دولت به یغما رفته است. نماینده مردم قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عدم توجه به مشکلات کشاورزان استان هرمزگان گفت: وضعیت بیمه کشاورزان، عدم پرداخت ضرر و زیان آنها و عدم اجرای صریح خرید محصولات کشاورزان از جمله مشکلات کشاورزان این استان محسوب می‌شود که انتظار می‌رود ریاست محترم مجلس به این مهم توجه داشته باشند.
ایراد به تاسیس سازمان اداری و استخدامی مدیریت کشوری
یکی از نماینده های مجلس روز گذشته همچنین به تاسیس یک سازمان بدون اجازه مجلس ایراد گرفت و گفت: تاسیس این سازمان نیازمند ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس است. علیرضا ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصول 124 و 126 گفت: در حالیکه فقط 2 سال از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گذرد، این سازمان در سال 95 به دو سازمان دیگر تفکیک شد. نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به 2 سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تقسیم شده و رئیس جمهور می‌تواند معاونی برای آنها انتخاب کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تاسیس سازمان جدید بدون دریافت نظر مجلس خلاف قانون اساسی بوده و در وظایف ریاست جمهوری تعریف نشده است و باید به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شد. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار خبر از بررسی وظایف و اختیارات ریاست جمهوری برای این اقدام داد.
ایحاد مشکل برای مردم با آتش سوزی‌های جنگل‌های لرستان
نماینده مردم کوهدشت در مجلس از نحوه رسیدگی به مشکلاتی که آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استان لرستان ایجاد کرده، انتقاد کرد. الهیار ملکشاهی در تذکر شفاهی گفت: در روزهای اخیر در مراتع استان لرستان آتش سوزی های عظیمی رخ داده که مشکلاتی را برای جنگل ها و مردم آن منطقه به وجود آورده است. نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها تا حدی بوده که مردم ایثارگر منطقه برای اطفای حریق کمک‌های زیادی کردند که متاسفانه یکی از این افراد نیز به جهت سوختگی شدید جان خود را از دست داد. وی افزود: حال ضمن تسلیت به خانواده این شهید از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم به وضعیت خانواده آن مرحوم رسیدگی کند، همچنین تجهیز امکانات و نیروی انسانی برای اطفای حریق را در دستورکار قرار دهند.

کد مطلب: 59227
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *