۱
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجایی:

دانشگاه بدون دخالت در سیاست، دانشگاهی مرده است

دانشجو باید مطالبه‌گر عدالتخواهی،آزادیخواهی و دموکراسی باشد
یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با طرح این پرسش که «شفاف‌سازی درباره حساب‌های قوه قضائیه چه اشکالی دارد؟» گفت: سوال ما این است؛ سودی که به وثیقه‌های سپرده شده در حساب‌های قوه قضائیه تعلق می‌گیرد، این سود آیا برای افراد وثیقه گذار یا دستگاه قضایی محسوب می‌شود ؟ به هر حال این سود جای بحث دارد و باید شفاف‌سازی شود.
دانشگاه بدون دخالت در سیاست، دانشگاهی مرده است
یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با طرح این پرسش که «شفاف‌سازی درباره حساب‌های قوه قضائیه چه اشکالی دارد؟» گفت: سوال ما این است؛ سودی که به وثیقه‌های سپرده شده در حساب‌های قوه قضائیه تعلق می‌گیرد، این سود آیا برای افراد وثیقه گذار یا دستگاه قضایی محسوب می‌شود ؟ به هر حال این سود جای بحث دارد و باید شفاف‌سازی شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مصطفی کواکبیان در مراسمی‌که به مناسبت روز دانشجو از سوی مجمع اسلامی‌دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به حکم دادستانی برای بازداشت محمود صادقی نماینده تهران، گفت: طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان کاملاً در اظهار نظر آزاد هستند، پس اینکه شبانه برای نماینده‌ای حکم بازداشت صادر می‌شود تقصیر مجلس است که از حق و حقوق خود کوتاه می‌آید. البته می‌گویند که این موضوع مربوط به حساب شخصی نبوده و اتهامی‌وارد شده است. حرف ما این است که حتی با فرض درست بودن این صحبت، رئیس قوه قضائیه چرا باید راحت بگوید اظهارات وقیحانه یک نماینده ؟ آیا این توهین نیست؟ یا اینکه بگوید بدنه فاسدی از اصلاح‌طلبان؟ رئیس قوه قضائیه به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه کار دارد؟ اگر بگویند یک اتهام وارد شده باید طبق قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص دهد که این اظهار نظر در مقام ایفای وظایف نمایندگی بوده یا خیر. اما درست‌تر رفتاری است که صورت می‌گیرد. اینکه آن زمان و در شب و در زمان تعطیلی کشور، در ایام عزاداری آخر صفر اینگونه رفتار صورت گیرد چه معنایی دارد؟

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: در مورد وثیقه‌های مردم نیز این سوال مطرح می‌شود که وقتی وثیقه‌ای در این حساب‌ها گذاشته می‌شود و به آن سود تعلق می‌گیرد این سود به آن فرد و یا دستگاه قضایی می‌رسد؟ حالا بماند که همین سودهای بانکی شبهه شرعی دارد. ان‌شاءالله که عملیات بانکداری ما اسلامی‌باشد ولی به طور کلی فرض کنیم که مثلاً شما برای کاری ۳۰۰ میلیون وثیقه در حساب قوه قضائیه گذاشته‌اید، این سود که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد برای فرد یا دستگاه قضایی است. ما نمی‌گوییم حساب شخصی است اما آیا این پول جای بحث ندارد؟ بحث ما این است که باید شفاف‌سازی شود. چه اشکالی دارد که در زمینه عدالت‌خواهی توضیحات داده شود؟
وی افزود: اگر ما برای عدالتخواهی کوتاه بیاییم مطمئن باشیم حکومت در خطر است. ما دوستدار حکومت هستیم. اگر علیه مفاسد اقتصادی و سیستماتیک شدن مفاسد اقتصادی در نظام فریاد می‌کشیم به خاطر این است که حکومت را دوست داریم و می‌خواهیم این حکومت بماند.
نماینده تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سه فضیلت کسب علم، مبارزه و جهاد و تقوا را به عنوان فضایل مترتب برای دانشجویان برشمرد و گفت: دانشجو باید مطالبه گر آرمان‌هایی همچون عدالتخواهی، آزادیخواهی، دموکراسی، مردم‌سالاری، استقلال‌طلبی و حقوق شهروندی باشد. دانشجویان باید بینش سیاسی و ارتقای سطح آگاهی‌های سیاسی را مدنظر داشته باشند نه اینکه تصور کنند تنها وظیفه‌شان درس خواندن است چون بدون اطلاع از اوضاع اجتماع و سیاست و فرهنگ نمی‌توانند عنصر مفیدی برای جامعه باشند. در این شرایط آنها توسط باندهای قدرت جهت‌دهی می‌شوند.
کواکبیان با تأکید بر اینکه دانشگاه بدون دخالت سیاست دانشگاه مرده است، گفت: دانشجو باید مطالبه‌گر باشد نه اینکه منتظر حوادث و تحولات شود؛ بلکه باید خودش حادثه‌ساز و تحول‌آفرین‌ باشد. در جامعه ما بسیاری از مسائل می‌گذرد که نمونه آن اتفاق برای یک نماینده است، اما مسائل عمیق‌تری در جامعه وجود دارد که یکباره می‌شنویم همچون اعدام بابک زنجانی. شاید در وهله اول خوشحال شویم که قرار است یک مفسد میلیاردی نفتی اعدام شود اما ما راضی نیستیم به این زودی اعدام شود.

وی توضیح داد: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نفت برده شده اما معلوم نیست پول‌ها چه شده است. از ۱۱ هزار میلیارد پول تنها ۴ یا ۵ هزار میلیارد شناسایی شده و باید مشخص شود بقیه کجا رفته است.
کواکبیان افزود: از طرف دیگر سرنوشت املاک و فیش‌های نجومی‌و اختلاس‌های میلیاردی زمان احمدی‌نژاد معلوم نیست که چه شده است. مهم است که دانشجو از همه این اتفاقات مطلع باشد و به نام ملت فریاد بزند. ما این فریادها را به دلیل دوست داشتن مردمانمان می‌زنیم چون معتقدیم باید راه شهدا را ادامه دهیم. از این‌روست که عدالت‌خواهی و عدالت‌جویی یکی از آرمان‌های مهم جنبش دانشجویی است و هیچ‌گاه نباید از آن فاصله گرفت.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه با اشاره به لغو سخنرانی مطهری در مشهد، گفت: اینکه اجازه ندهند سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد انجام شود چه معنایی دارد؟ مگر ایشان می‌خواست چه چیزی بگوید که عده‌ای از آن وحشت می‌کنند و بعد می‌خواهند آن را به جاهای دیگر سرایت دهند. باید صداهای مختلف شنیده شود تا از این صداها بهترین‌ها انتخاب شوند. جامعه آرمانی و اسلامی‌با تکصدایی معنایی ندارد. از این‌روست که آزادیخواهی از آرمان‌های دیگر جنبش دانشجویی است که باید دنبال آن باشد.
وی با تأکید بر اینکه دانشجویان نباید یک لحظه از دموکراسی و مردم‌سالاری غافل شوند، گفت: ‌استقلال نیز یک مفهوم واقعی است که باید دانشجویان مطالبه‌گر آن باشند، اما استقلال با قطع رابطه و انزواطلبی منافات دارد. استقلال یعنی زیر سلطه هیچ قدرتی نرویم و با سرافرازی حق این ملت را استیفا کنیم. ولی برخی‌ها در کشور به دنبال پاک کردن صورت مسأله هستند چون نمی‌توانند مسأله را حل کنند که نمونه آن در برجام است.
کواکبیان ابراز عقیده کرد: ما در برجام توانستیم اجماع جهانی را بشکنیم البته برخی از مراکز هسته‌ای دچار محدودیت شدند که باید درست شوند. اکنون برخی با یک مصوبه کنگره آمریکا می‌گویند باید همه چیز سر جای اول خود برگردد. این به آن دلیل است که آنها شناخت دقیقی از شرایط ندارند و می‌خواهند صورت مسأله را پاک کنند. اگر دولت یک کشوری نقض عهد کرد باید برخورد شود اما ما در برجام با ۶ کشور مذاکره کردیم. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز معتقدند در این تمدید تحریم‌ها بحث‌های هسته‌ای را عمل نمی‌کنند و اوباما نیز نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند؛ چون این مصوبه بیش از دو سوم رأی کنگره را به همراه داشت.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه استقلال‌طلبی با عزت همراه است،‌ گفت: برجام نه فتح‌الفتوح است که بتواند همه چیز را زیر و رو کند و نه عهدنامه ترکمانچای است که عده‌ای بگویند باید میز مذاکره را ترک کرد، کما اینکه هشت سال این کار را کردند و نتیجه ‌آن تصویب هفت قطعنامه شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود بدان معنا که آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند به ما حمله کنند.
کواکبیان آرمان دیگر جنبش دانشجویی را مطالبه حقوق شهروندی عنوان و اظهار کرد: نباید خیلی راحت از کنار بسیاری از مسائل گذشت. ما را با لغو فلان سخنرانی و یا تلاش برای بازداشت فلان نماینده اصلاح‌طلب مشغول می‌کنند اما مهم‌تر آن است که باید به مقابله با زمینه‌های چنین مباحثی پرداخت .اما سوال این است که دولت چه کرده و چرا شورای تأمین استان و استاندار برخورد نکرده است.
نماینده تهران در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد دلیل اعمال سلیقه در گزینش آموزش و پرورش، گفت: در این‌باره باید ما از جزئیات مطلع باشیم. قطعاً اگر مشکلی باشد با آقای دانش آشتیانی مطرح می‌کنیم و تعارف نداریم.
کواکبیان در مورد اتفاقات رخ داده در مشهد در جریان لغو سخنرانی مطهری، گفت: هیچ کس قبول ندارد استان خراسان رضوی بخواهد خارج از قوانین نظام جمهوری اسلامی‌رفتار کند و باید با رفتارهای سلیقه‌ای مقابله شود. ولی به هر حال ما برای مشهد مقدس احترام ویژه‌ای قائل هستیم و این بر همه واجب است. اما در واقع یک سری اعمال سلیقه‌های عجیبی صورت می‌گیرد که مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مجلس و دولت لازم است طوری عمل کنند که در آینده شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم. قطعاً قاطعیت برخورد دولت و حمایت جدی مجلس از مر قانون این مشکلات را رفع می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حصر، گفت: بنده جزو کسانی بودم که سه سال گذشته در برنامه تلویزیونی در هفته وحدت از رهبری خواهش کردم که تدبیری درباره مسأله حصر کنند، واقعیت این است که این حصرها ربطی به قوه قضائیه ندارد و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود. مصوبات این شورا بعد از تأیید رهبری بر اساس اصل ۱۷۶ قانون لازم‌الاجراست. اکنون که رئیس شورا شخص رئیس جمهور است همه باید با هم همدلی داشته و صحبت کنند تا در آینده این موضوع رفع شود. البته بنده نیز موافق نیستم که بیانیه شماره فلان صادر شود و این موضوع در آینده کش و قوس پیدا کند. همه باید کمک کنیم که حصر برداشته شود.
وی افزود: دولت و رئیس جمهور باید شرایط را برای رفع حصر آماده کنند تا این مسأله مسالمت‌آمیز حل شود. البته در این موضوع رهبری تصمیم‌گیر اصلی است.
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت دولت از نقوی حسینی به دلیل اظهار نظر در جلسه رأی اعتماد وزرا، گفت:‌ بنده اساساً مخالف هرگونه شکایتی از سوی دولت به خاطر اظهار نظر هستم. خود من شاید بالای ۱۵۰ مرتبه به دادگاه رفتم و ۲۷ باربرای شکایت‌های مطبوعاتی دادگاهی شدم و خوشبختانه تبرئه شدم ولی به طور کلی موافق شکایت نیستم. حال اگر از کسی هم شکایت شد می‌تواند بدون سروصدا برود و موضوع را حل و فصل کند.
وی در عین حال گفت: در مورد اظهارات نماینده ورامین معتقدم که آن اظهارات تهمت بود. ایشان در بحث رأی اعتماد به آقای دانش آشتیانی گفت که در سال ۸۸ بازداشت شده که این دروغ بود و ایشان بازداشت نشده بود. یا اینکه گفت که در فراکسیون مجلس ششم شرکت می‌کرده که ایشان اصلاً نماینده نبوده است. باید افراد در بیان اظهارات خود توجه کنند، ولی به طور کلی باز هم نظرم این است که دولت باید از شکایت دست بکشد. بالأخره رأی اعتماد به کسی داده شده و آن آقای نماینده باید خود متوجه شود که اخلاق را در گفتار رعایت کند.
وی در مورد موضوع فیش‌های حقوقی و بیان اظهار نظر نماینده تهران در این‌ رابطه، گفت: اینکه مطرح می‌شود نماینده تهران از پشت تریبون مجلس گفته که پول‌هایی که می‌گیریم حقمان است چون سر سفره انقلاب بودیم درست نیست، ایشان چنین چیزی را نگفته است. البته همان زمان هم به ایشان تذکر دادم که بیان این صحبت‌ها از پشت تریبون درست نیست. اما در مجموع نباید این موضوع فراموش شود که حقوق‌های غیرمتعارف مربوط به دولت قبل است. در همان ابتدای تشکیل صندوق توسعه ملی حقوق ۲۷ میلیونی را تعیین کردند و سپس با وجود اختیارات هیأت امنا حقوق تا ۵۷ میلیون رسید. در واقع این حقوق شکل قانونی داشته اما انصاف کجا رفته است.
کواکبیان در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: بنده در مجلس هشتم تقاضای تحقیق و تفحص دادم که این موضوع مربوط به زمان وزارت آموزش و پرورش آقای حاجی بابایی بود که مجلس رأی نداد. اگر همان موقع پیگیری می‌شد کار به اینجاها کشیده نمی‌شد. اکنون می‌گویند قراردادی با بانک سرمایه بسته شده و این بانک به ۳۵ نفر وام بالای ۵۰۰ میلیون داده و این افراد مشخص است چه کسانی هستند اما پول‌ها را برنمی‌گردانند. ان‌شاءالله این تفحص بتواند مو را ازلای ماست بیرون بکشد و خطاکاران به مجازات برسند.
این عضو فراکسیون امید درباره موضوع ممنوع‌التصویری رئیس جمهور اسبق، گفت: موضوع ممنوع‌التصویری یک کارغیرقانونی است که متأسفانه قوه قضائیه نیز با استناد به ‌آن عمل می‌کند حال آنکه اصلاً مستند قانونی ندارد. در سال ۹۰ یک‌دفعه ابلاغیه‌ای از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در دوران آقای رامین به ما رسید مبنی بر اینکه هرگونه خبر، تصویر و سخن از سران به اصطلاح فتنه یعنی موسوی، کروبی و خاتمی‌موجبات تعقیب قانونی و توقیف روزنامه می‌شود. آن زمان از آقای حسینی وزیر ارشاد وقت این موضوع را جویا شدم و ایشان گفت که مصوبه شورای امنیت است و دبیرخانه آن را ابلاغ کرده است. برای اطلاع بیشتر به اتفاق ایشان پیش آقای لاریجانی رئیس مجلس وبه عنوان عضو شورا رفتیم و این مصوبه را نشان دادیم که ایشان هم گفتند چنین چیزی مصوبه شورا نبوده است. در نهایت معلوم شد که آقایی آن زمان در دبیرخانه شورای امنیت بوده و این موضوع را به صورت شفاهی به آقای رامین گفته و سپس او آن را مکتوب به رسانه‌ها داده است.
وی افزود: اکنون نیز قوه قضائیه با استناد به این موضوع عمل می‌کند. به نظر بنده در این رابطه نیز دولت روحانی باید مشکل را حل کند. چون آقای روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی است. شخصاً گفته مصوبه نداشته و آقای شمخانی نیز به عنوان دبیر شورا همین صحبت را مطرح کرده، بنابراین در این صورت نباید اجازه ادامه این روال داده شود. ولی متأسفانه نمی‌دانم به چه دلیل این اتفاق نمی‌افتد و قوه قضائیه نیز در نهایت تشخیص جرم می‌دهد؟ دولت باید به صورت جدی پیگیر باشد و ما هم در مجلس پیگیری می‌کنیم.
کواکبیان در پاسخ به سوالی درباره حکم دادگاه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد منتظری، گفت: بنده هم این موضوع را در اخبار خوانده‌ام که حکم دادگاه ویژه روحانیت است ربطی به مجلس ندارد. ما از طریق کمیسیون‌های قضایی و اصل ۹۰ پیگیری می‌کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تصمیم اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درباره تمدید تحریم‌ها، گفت: قطعاً این مصوبه با روح حاکم بر برجام منافات دارد و نقض صریح برجام است. اینکه یک کشوری اینطور رفتار می‌کند ما باید به آن پاسخ لازم دهیم که در همین رابطه روز گذشته نمایندگان فارغ از هرگونه جناح‌بندی بیانیه‌ای را با 264 امضا صادر کردند که در صحن قرائت شد. در مفاد برجام نیز شورایی برای این موارد تشکیل شده، می‌توانیم به شورای امنیت سازمان ملل نیز شکایت کنیم. ولی به هر حال کار خوبی در روزهای آخر دولت اوباما انجام نشد و اوباما نیز نتوانست آن را وتو کند.
وی ادامه داد: در موضوع رابطه ایران و آمریکا در برجام نیز دیدگاه‌های مختلفی مطرح است. دیدگاهی می‌گوید با مذاکره و برجام بحث رابطه سیاسی و رابطه با آمریکا حل می‌شود، برخی دیگر معتقدند که همچون دولت قبل باید هیچ رابطه و مذاکره‌ای نباشد. دیدگاه دیگر نیز می‌گوید باید برای حل مشکلات بدون هیچ قیدی با آمریکا مذاکره کرد که این نیز درست نیست، دیدگاه دولت فعلی آن است که از طریق مذاکرات همه چیز حل و فصل شود. دیدگاه بنده نیز آن است که هیچ کدام از این راه‌ها جواب نمی‌دهد. باید باکس جداگانه‌ای برای رابطه سیاسی با آمریکا باز کرد که ما هیچ برنامه‌ای برای این مسأله نداریم تا این روند وجود دارد شاهد این نقض عهد خواهیم بود. البته اینکه عده‌ای از نقض عهد خوشحال می‌شوند نیز درست نیست،‌ باید همه کمک کنیم تا منافع ملی به نحو احسن حفظ شود.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در خصوص رد صلاحیت مینو خالقی، گفت: این هم ناشی از تفاسیر عجیب شورای نگهبان است. به طوری که آیت‌الله جنتی گفته که تا آخر چهار سال نمایندگی شورای نگهبان نظارت دارند و می‌خواهند اینقدر دامنه نظارت استصوابی را گسترده کنند. در اینجا نیز باید دولت وارد شود و بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبری لایحه جامع انتخابات را به مجلس دهد تا معلوم شود نظارت شورای نگهبان تا کجاست.
وی افزود: ما معتقدیم بعد از اظهار نظر قطعی شورای نگهبان در مورد انتخابات دیگر کار از دست شورا خارج شده و اگر اسناد و مدارکی وجود دارد باید برای تایید اعتبارنامه به مجلس دهند که نظر شورای نگهبان چنین چیزی نیست و معتقد است این تأیید صلاحیت تا زمان رأی اعتماد ادامه دارد. این موضوع به هیأت حل اختلاف قوا ارجاع شد و این هیأت نظر شورا را درست دانست ولی به هر حال قانون مشکل دارد و باید به صراحت مشخص شود که حیطه کاری شورا تا کجاست؟
کد مطلب: 64034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *