۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۲

تصمیم گیری درباره نرخ شیرخام به جلسه آینده کارگروه تنظیم بازار موکول شد

اعضای کارگروه تنظیم بازار در آخرین جلسه خود درباره تعیین نرخ جدید شیر خام به اجماع نرسیدند و مقرر شد تصمیم گیری نهایی درباره این موضوع به نشست بعدی موکول شود.
گروه اقتصادی محمدرضا حقی :آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار روز گذشته (سه شنبه ) به ریاست وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، با حضور وزیر دادگستری ، نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، بانک مرکزی ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ، اتحادیه های دامداران و صنایع لبنی برگزار شد

موضوع تعیین نرخ جدید شیر خام از مردادماه امسال مطرح شده و تاکنون نمایندگان دولت و بخش خصوصی به نظری واحد دراین باره نرسیده اند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت درباره موضوعات مطرح شده دراین کارگروه گفت : دستور مشخص این جلسه تامین نهاده های تولید مواد پروتئینی بود و کمیته های کاری که یک هفته پیش دراین باره تشکیل شده بودند به ارایه گزارش پرداختند .

ˈحسن رادمرد ˈ افزود: با توجه به نظرات مختلف ارایه شده درباره قیمت شیر خام توسط نمایندگان دستگاه ها و بخش خصوصی مقرر شد تا تصمیم نهایی درباره نرخ مورد توافق به جلسه هفته آینده موکول شود که به طور حتم قیمت متعارفی اعلام خواهد شد.

براساس توافق قبلی دولت و بخش خصوصی باید هرکیلوگرم شیر خام توسط دامداری ها ۷۵۰ تومان عرضه شود اما هم اکنون این نرخ رعایت نمی شود .

رامرد در باره سایر موضوع های جلسه نیز گفت : مواد پروتئینی ، لبنیات ، نهاده های تولید و پتروشیمی از دیگر محورهای این جلسه بود که کمیته های کاری گزارش های خود را دراین باره ارایه کردند و قرار شد هفته آینده در باره برخی موارد تصمیم گیری شود .



** ثبات قیمت در بازار

مقام مسئول در وزارت صنعت ، معدن و تجارت در باره نوسان قیمت ها در ماه های اخیر گفت : هر چند که بازار عرضه تا حدودی نامتعادل شده بود، اما در هفته های اخیر روند عرضه و تقاضا با ثبات شده ، قیمت ها متعادل شده اند و درزمان حاضر بازار کالاهای اساسی خوب است به نحوی که در بسیاری از اقلام شاهد افزایش قیمت نبوده ایم .

رامرد ادامه داد: وابستگی کشور به واردات نهاده های دام و طیور و طولانی شدن حمل و بارگیری از بنادر بر روی قیمت ها اثر گذاشت و با توجه به اینکه هم اکنون روند انتقال نهاده ها به واحدهای تولیدی به سرعت در حال انجام است، بعید است که در آینده با مشکلی مواجه شویم .

وی این موضوع را نیز گفت که نرخ مرغ در بازار رو به کاهش است و به قمیت تعادلی خود نزدیک شده است .

رامرد با اشاره به نظارت و کنترل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر روی عرضه نهاده ها که با همکاری سایر دستگاه ها انجام می شود ، گفت، فرایند به خوبی درحال مدیریت است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بازار با ثبات تر از زمان کنونی باشیم .



** امضای تفاهمنامه در باره تخم مرغ

وی در ادامه این گفت وگو از تاکید وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر کنترل و حمایت از تولید و رعایت حقوق مصرف کننده در خصوص تخم مرغ خبرداد و افزود: در تفاهمنامه روز گذشته با اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار مقرر شد تا تخم مرغ با نرخ مناسب در اختیار واحدهای صنفی منتخب برای عرضه قرار گیرد .

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با ابراز امیدواری نسبت به اینکه قیمت تخم مرغ ظرف یک تا دو هفته آینده کاهش یابد ، گفت : با تدابیر اندیشیده شده به طور قطع تخم مرغ به اندازه نیاز عرضه می شود.



** ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت

رامرد همچنین با بیان اینکه بخشی از نیاز برنج کشور از محل واردات تامین می شود ، از ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت خبر داد.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، میزان مصرف سالانه برنج در کشور راسه میلیون و ۱۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت : از این میزان یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن در داخل تولید و مابقی از محل واردات تامین می شود .

وی از تعرفه به عنوان یکی ازراه های حمایت از تولید داخلی نام برد و گفت : بخش خصوصی بخشی از نیاز داخل کشور به برنج را وارد می کند .
کد مطلب: 6444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *