کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور گسترده مردم تشییع شد

ادای احترام ایران به بزرگمرد سیاست

21 دی 1395 ساعت 18:28

امروز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار و پیکر ایشان در جوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ( (ره) به خاک سپرده شد.


امروز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار و پیکر ایشان در جوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ( (ره) به خاک سپرده شد. 
امروز خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران از ساعاتی قبل از آغاز مراسم شاهد حضور مردم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی بود . مردم در ساعات اولیه صبح خود را به مقابل دانشگاه تهران رساندند تا شاهد یک اتفاق مهم اما غم‌انگیز باشند. طبق آمار اعلامی از سوی استانداری تهران حداقل دو نیم میلیون نفر برای مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران و اطراف آن حضور داشتند. از ساعت ۷ صبح میدان ولیعصر و فاطمی و مسیر فاطمی به انقلاب و نیز تمامی مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران به دلیل حضور جمعیت مسدود شده و تردد اتومبیل‌ها ممنوع شده و پلس از ورود ماشین‌ها جلوگیری می‌کند.
تعداد زیادی از جمعیت حاضر در مراسم؛ خود را با اتوبوس و از نقاط مختلف تهران به خیابان‌های مرکزی شهر و حوالی میدان انقلاب رسانده‌اند.
رهبر معظم انقلاب ساعت10 صبح جهت اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد دانشگاه تهران شدند و نماز را بر پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اقامه کردند.
مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از اقامه نماز توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای از دانشگاه تهران آغاز و خودروی حامل پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان سیل دوستدارانش تا میدان راه آهن و سپس حرم امام راحل حرکت کرد. تشییع کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با ذکر لا اله الا الله ، ، الله اکبر بدرقه کردند.
بسیاری از مسوولین در این مراسم شرکت و پیرامون شخصیت والای آیت الله هاشمی صحبت کردند.
امیرکبیر زمان
کمال خرازی در حاشیه مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه نقش هاشمی در انقلاب بسیار آشکار و مبرهن است، گفت: اینکه مردم این چنین برای رحلت ایشان عزاداری می‌کنند، نشان‌دهنده نقش بزرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.
وی خاطرنشان کرد: ایشان امیر کبیر زمان بودند، در سازندگی نقش بسیار موثری داشتند، همچنین در هدایت و پیروزی جنگ نقش داشتند. خداوند رحمتشان کند.
یکی از اصلی ترین سرمایه های نظام
به گزارش ایسنا مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران با اشاره به شخصیت آن مرحوم، اظهار کرد: ما یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور را از دست دادیم که البته این موضوع تقدیر الهی است و باید به آن رضایت داد، اما در عین حال باید تا وقتی که چنین افرادی زنده هستند قدرشناسی بیشتری در مورد آنها انجام شود و در حال حاضر باید با تعقل و مطالعه زندگی ایشان و نقش مهم ایشان در پیش و پس از انقلاب و در دوران جنگ و سازندگی کسب عبرت شود.
وی ادامه داد: نقش آیت‌الله هاشمی در مقابله با ضد انقلاب همان نقشی بوده که یک مسلمان معتقد به نظامش انجام می‌دهد که البته این مقابله با رعایت اصول اخلاقی و حقوق شهروندی انجام می‌شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی دولت یازدهم نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی در زمانی که لازم بود مذاکره صلح را انجام دهد، مذاکرات را با شجاعت انجام داد و در زمانی که لازم بود ملت را از ورطه های خطرناک نجات داد.
وی افزود: همه ما داغدار ایشان هستیم و باید با حضور پر رنگ و شفافیت در مواضعمان فقدان وی را پر کنیم.
شناسنامه انقلاب
حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آقای هاشمی شناسنامه انقلاب هستند و از شروع نهضت تا آخرین لحظات یکی از موثرترین چهره های نظام، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بوده اند.
وی خاطر نشان کرد: نمی توان جمهوری اسلامی و انقلاب را از هاشمی تفکیک کرد و همچنین نمی توان هاشمی را از جمهوری اسلامی و انقلاب جدا کرد.
وزیر کشور دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه های نظام بودندکه متاسفانه از دست رفت و مسئولین قطعا باید این خلاء را با تدبیر، پشتکار و ارتباط بیشتر با فکر و اندیشه امام (ره) که هاشمی رفسنجانی نیز از شاگردان ایشان بودند، پر کنند.
همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: حضور باشکوه و سوگوارانه اقشار مختلف در این مراسم کم‌نظیر، قدرشناسی از خادمی است که عمر با برکت خود را وقف خدمت صادقانه به مردمی کرد که عاشقانه دوست‌شان داشت.
دریابان علی شمخانی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی پیشگام در جهاد و مرد روزهای خون و خطر یاد کرد و افزود: به عنوان سربازی کوچک که توفیق حضور در دفاع مقدس را داشته‌ام هرگز نمی‌توانم نگاهی واحد به بزرگانی چون مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که برهان‌های قاطعی برای عدم حضور در جهاد داشتند اما در این عرصه از دیگران سبقت می‌گرفتند با افرادی که با بهانه‌های مختلف گوشه‌های امن و آرام را بر جهاد فی‌سبیل‌الله ترجیح دادند و امروز مدعی انقلابی‌گری نیز هستند، داشته باشم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شرافت جهاد در راه خدا برای مردانی چون هاشمی رفسنجانی عزت و آبرویی جاودانه بر جای خواهد گذاشت.
مردم خادمان خود را به خوبی می‌شناسند
معصومه ابتکار در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن عرض تسلیت گفت: حضور مردمی در مراسم تشییع پیکر ایشان بسیار خوب است زیرا مردم همیشه خادمان خود و کسانی را که بر سر پیمان و عهد خود با انقلاب و مردم پایدار مانده‌اند را می‌شناسند و به آنها علاقه مند هستند.
وی ادامه داد: مردم همواره در صحنه بوده و انشالله این حضور به هنگام آنان سبب همدلی و قوت بیشتر ایران و سربلندی میهن عزیزمان باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: امروز همه مردم برای سربلندی ایران در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی حضور پیدا کردند.
زندگی الهام آور
حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران گفت: ایشان با حساسیت و جدیت بی نظیر همه مسایل را خوب گوش می دادند و خوب بیان و تحلیل و تدبیر می کردند که چگونه باید موانع برطرف شود.
وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن بالای 80 سال بودند و در این اواخر هم مورد کم مهری هایی قرار گرفته بودند، اما خدا را گواه می گیرم که ذره ای از عشق و علاقه ایشان نسبت به کشور و انقلاب و نظام و نسبت به رهبری کم نشده بود و با تمام وجود سعی می کرد در همه جنبه ها انقلاب را پیش ببرد و کشور را به موفقیت برساند.
چیت چیان تصریح کرد: واقعا این جدیت و تلاش ایشان برای من سرمشق بود و در جلسات که حضور داشتم با خود فکر می کردم که انگیزه ای که وی دارد از من که حدود 20 الی 25 سال از وی سنم کمتر بود، خیلی بیشتر بود و شاید من با آن عشق و نشاط کار نمی کنم که وی برای انقلاب کار می کرد.
وزیر نیرو در پایان گفت: حقیقتا تمام لحظات زندگی ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب الهام آور است و امیدواریم که همه ما اعم از مسوولین و مردم کاری کنیم که با همان ایده ها و ارمان ها جلو برویم و کشورمان به عظمت برسد.
آرزوی آیت‌الله هاشمی در ساعات پایانی عمر
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز ضمن عرض تسلیت مجدد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مردم عزیز و شریف ایران، چهره شناخته شده‌ای بودند؛ شاید دلیلش این باشد که تمام زندگی ایشان، صرف خدمت به مردم، مبارزه و تلاش برای احیای ارزش‌های اسلامی و اخلاقی، آزادی‌های فردی و اجتماعی، ارتقای معیشت مردم و استقلال کشور شد.
وی اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا آخرین لحظه عمرشان در مسیری حرکت کردند که آرزوی امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی بود و برای خدمت به مردم، هیچ تفاوتی بین روز آغاز و پایانی عمرشان وجود نداشت.
وزیر بهداشت که در آخرین روز حیات آیت الله هاشمی همراه وی بود، گفت: چند ساعت قبل از فوت آیت الله با ایشان جلسه داشتم. در آن جلسه گفتند آرزوی‌شان ساختن کشور، آرامش مردم، پیشگیری از دو قطبی شدن و تنازعاتی است که همیشه برای استقلال و پیشرفت یک کشور چون سمی مهلک عمل می‌کند.
اینها سخنان فردی بود که در دشمن شناسی نمره فوق‌العاده‌ای داشت و از همان منظر، نگران بود که خناسان و دشمنان، دستاوردهای انقلاب را که هزینه‌های بسیار زیادی برای آن پرداخت شده، از بین ببرند. بنابراین بهترین راه را حفظ وحدت، توکل به خدا و تبعیت از مقام معظم رهبری می‌دانستند.
به گفته وزیر بهداشت، ایشان معتقد بودند همه جریانات و افرادی را که بر خلاف مسیر وحدت کشور حرکت می‌کنند، باید شناخت و ریشه نفاق را خشکاند. در این مسیر هم باید از خود و اطرافیان‌مان شروع کنیم و انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه نرویم البته این‌کار در مورد مسئولان رده بالا، بیشتر صدق می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم راه بزرگان را برویم، باید به اهداف آنها بیندیشیم و از خودمان عبور کنیم، ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم همین مسیر را پیمود؛ ایشان چندین سال پیش از خود عبور کرد و فقط به نظام، کشور، ملت و مصالح و منافع آنان فکر می‌کرد و به همین دلیل، تمام مصیبت‌هایی را که به ایشان تحمیل شد، شیرین دید و آنها را به جان خرید.
دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی به واقع نماد روحانیت انقلابی و مخلص بود تصریح کرد: بزرگترین صفت‌شان «صبر» بود چه در مقابل افرادی که خدمت زیادی به آنها کرده بود و قدرشناس نبودند و چه درمقابل هم لباس‌های خودشان که در اخلاق، مروت و آموزه‌های دینی دیدگاهی متفاوت با ایشان داشتند.
وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی همیشه و به‌ویژه در آخرین روز زندگی که ناهار را در خدمت‌شان صرف کردم، آرزوهای زیبایی برای آینده کشور داشتند و مطمئن بودند که کشور از گردنه و مشکلات اقتصادی عبور خواهد کردادامه داد که در غروب سرد همان روز، روح آیت‎الله هاشمی به ملکوت اعلی پرکشید و او از میان ما رفت؛ اینک لازم است به خود آییم و از رفتن ایشان درس و عبرت بگیریم. راه او را بشناسیم و بدانیم اگر می‌خواهیم اسلام و انقلاب و آن‌چه شهدا برایش جان دادند، پابرجا بماند، باید رفتار، کردار و نگاه‌مان به یکدیگر را عوض کنیم. باید مهربان و صادق باشیم و به اهداف بزرگی مانند مجد و عظمت اسلام و کشور و ارتقای معیشت و رفاه مردم فکر و کار و تلاش کنیم.
این تنها راه قدرشناسی از سال‌های طولانی تلاش و فداکاری قرآن شناسی مجاهد، مبارزی عالم و سیاستمداری مردمی و مردمدار است.
همچنین رئیس فراکسیون امید مجلس مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را فردی مبارز و انقلابی قلمداد کرد و گفت: آیت الله هاشمی تجارب خود را به مردم، جوانان و مدیران منتقل کرد.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی فردی انقلابی و مبارز بود که تجارب خود را به مردم و جوانان و نیز مدیران منتقل کرد.
وی افزود: صبر، مقاومت و دوراندیشی از وجهه های بارز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.
این مردم قدرشناس
محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی با اشاره به استقبال گسترده مردم از این مراسم گفت: امروز ما شاهد یک مراسم ملی هستیم و این مراسم نشان می‌دهد هر فردی که به این کشور و مردم خدمت کند؛ مردم قدرشناس و باوفا؛ ارزش وی را می‌دانند.
وی ادامه داد: امروز ما شاهد یک انسجام ملی هستیم و توصیه‌ای که آیت‌الله هاشمی به مردم همیشه داشت؛ حفظ این انسجام ملی بود. با عنایت به اینکه رهبری نظام یکی از شاخص‌های جدی و مهم برای حفظ این انسجام است.
به گزارش ایلنا نوبخت با اشاره به آخرین دیدار و خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی داشت؛ گفت: آخرین دیدار من با ایشان روز شنبه بود. روز شنبه من خدمت ایشان رسیده بودم برای بررسی مصوبات مجلس پیرامون برنامه ششم. در آن روز من به عنوان عضو کمیسیون نظارت خدمت ایشان رسیدم.
وی ادامه داد: درباره برنامه ششم مطلبی در جلسه مطرح شد. من از ایشان تقاضا کردم که اگر امکان دارد اجازه بدهند من نیز نظر خود را بگویم. ایشان به شوخی و طنز گفتند: ما شما را اصلاً با این هدف دعوت کرده‌ایم و من این جلسه را برگزار کردم که فقط تو را ببینم.
وی ادامه داد: رابطه عاطفی و صمیمانه‌ای بین ما برقرار بود و ایشان خیلی خوب تشخیص می‌داد که چه مصوباتی برای آینده توسعه کشور مناسب است و امکان دارد کدام مصوبات برای توسعه کشور لازم باشد. ایشان تحلیل بسیار خوبی داشت و از کیاست بالایی برخوردار بود.
نوبخت افزود: امروز دولت و مردم یک پشتیبان، مدیر فهیم و صبور را از دست دادند و مقام معظم رهبری نیز یک دوست و یار باوفا را از دست دادند.
رفتار نادرست صدا و سیما
علی مطهری در این مراسم در رابطه با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی شخصیتی است که فکر می‌کنم هیچ جایگزینی برای ایشان وجود ندارد. آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی در کشور ایجاد تعادل می‌کرد. ایشان هر گروه سیاسی که تندروی می‌کرد را به مسیر تعادل برمی‌گرداند و مانع این تندرویی‌ها می‌شد.
او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به نوعی نقش تنظیم‌کننده‌ای را در سیاست داخلی ایران بازی می‌کردند، گفت: علاوه بر این ایشان با سیاست و اقتصاد دنیا نیز کاملاً آشنا بود لذا راه پیشرفت کشور را می‌دانست.
او افزود: تاکیدی که آیت‌الله هاشمی در مسئله آزادی بیان به ویژه در سال‌های اخیر داشتند؛ بسیار مغتنم بود. ما باید این راه را حتماً ادامه دهیم.
نایب رئیس مجلس درخصوص تغییر مشی صداوسیما درباره آیت‌الله هاشمی نیز خاطرنشان کرد: صداوسیما در حیات آقای هاشمی رفتار درستی با او نداشت. طبعاً هرکس از دنیا می‌رود او را تکریم می‌کنند اما اینطور نباید باشد که هرکس بمیرد از او تجلیل کنند و اگر انتقادی داشت، در زمان حیاتش او را بایکوت کنند. این نظر شخص رهبری است که باید همه نگاه‌ها در صداوسیما مطرح باشد.
همچنین محمود واعظی در این مراسم در رابطه با این فقدان گفت: تمام عمر آیت‌الله رفسنجانی، چه در سال‌های قبل از انقلاب و چه در سال‌های پس از انقلاب در خدمت نظام و مردم بود و ایشان همواره برای توسعه نظام اسلامی، حل مشکلات مردم و بهبود معیشت آنها و آبادانی کشور تلاش کردند.
وی به همدلی مردم طی این مدت اشاره کرد و افزود: مردم از روز گذشته نشان دادند که قدر ایشان را تا چه اندازه می‌دانند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شب گذشته و صبح امروز که در جماران حضور داشتم، شاهد حضور خیل عظیم مردم بودم اما مهم گروها و جناح‌های سیاسی هستند که تا زمانی که نعمتی هست قدر آن را نمی‌دانند.
واعظی گفت: امیدوارم این فقدان محور وحدت و همدلی باشد و برخی اتفاقات تخریبی که مانع پیشرفت کشور می‌شوند کنار گذاشته شود.
از سرمایه‌هایی همچون هاشمی استفاده کنیم
الهه کولایی در حاشیه تشییع پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی نماد وحدت بود. او نماد دفاع از مطالبات مردمی بود.
او با بیان اینکه هاشمی سرمایه خود را بر سر آرمان‌های ملی و اسلامی خرج کرد؛ افزود: مردم خواستار سرمایه‌هایی همچون هاشمی هستند نه کسانی که خود را بر مردم تحمیل می‌کنند و ما باید از سرمایه‌هایی همچون هاشمی استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حضور انبوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: حضور این چنینی مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی امر عجیبی نیست چراکه ارزش هاشمی برپایه پیگیری مطالبات مردم و اقبال او به آنها بود و این رمز گرایش و قدردانی مردم ایران از او بود.
کولایی با یادآوری برنامه‌های صداوسیما درمورد آیت‌الله هاشمی طی دو روز اخیر خاطرنشان کرد: طبیعی است که صداوسیما و نهادهای قدرت بخواهند از چنین سرمایه استفاده بکنند اما ما باید قدر این سرمایه‌ها را در زمان حیات آنها بزنیم.
در ادامه مراسم اندکی بعد از اذان ظهر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی دست دوستاداران آن فقید انقلابی وارد صحن حرم مطهر امام (ره)شد و برروی دستان خیل دوستدارانش وارد ضریح امام راحل گردید و بعد از انجام آداب دینی خاکسپاری در جوار مقتدای خود آرام گرفت.
فقدانی بزرگ برای کشور
محسن رهامی در حاشیه مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره شخصیت این مرحوم گفت: ایشان دارای ابعاد مختلفی بودند و در یک جمله خلاصه نمی شوند. آقای هاشمی رفسنجانی به علت جایگاه علمی، مجتهدی بود که استادانی بزرگ در حوزه مثل مرحوم آیت الله بروجردی ، محقق داماد بزرگ و علامه طباطبایی را دیده بود .
این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها افزود: به لحاظ صبوری و بردباری و پدری انقلاب، وی شخصیتی بود که همه جریان ها او را در دوران مبارزه قبول داشتند و از همان شخصیت هایی بود که در زمان امام به امام نزدیک تربود و به لحاظ شهامت و شجاعت و بردباری که داشت، زمانی که در مجلس اول بحث شد که چه کسی صلاحیت ریاست مجلس را دارد ، اولین کسی که در مجلس اول و دوم نامش مطرح شد، آقای هاشمی رفسنجانی به لحاظ جایگاه شیخوخیت و پدری ونزدیکی اش به امام بود.
وی افزود: این صفات برای او جایگاهی را ساخته بود که کمتر کسی توانست به جایگاه او دست پیدا کند و در زمان امام و بعد از امام دومین شخص کشور علی رغم مسوولیت هایی که داشت، بود.
رهامی در پایان با بیان اینکه فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی ضربه و ضایعه‌ای بزرگ برای کل کشور و نظام اسلامی خصوصا مردم و نیروهای معتدل و جریان های اصلاح طلب است، گفت: بعید می دانم کسی بتواند جای او را بگیرد وامیدوارم خداوند این ضربه ها را جبران کند. خصوصا در انتخابات 96 اگر حواسمان نباشد این ضایعه می تواند ضربه بزرگی به ما بزند لذا ما باید تلاش کنیم که انسجام‌مان را بیشتر کنیم.
آیت‌الله هاشمی استکبارستیز و صهیونیست‌ستیز بود
سردار سلیمانی گفت: آیت‌الله هاشمی، استکبارستیز و صهیونیست‌ستیز بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، در حاشیه این مراسم ، درباره شخصیت آن مرحوم اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی همان طور که از اول بود، تا آخر باقی ماند.
وی افزود: مرحوم هاشمی، حالتی که از ابتدا داشت را تا به آخر حفظ کرد.
سردار سلیمانی با بیان اینکه گاهی آیت‌الله هاشمی تاکتیک‌هایی داشت، تصریح کرد: این ویژگی در دوره‌های مختلف از خصایص آیت‌الله هاشمی بود کما اینکه وی هم استکبارستیز و هم صهیونیست‌ستیز بود.
قدردانی خانواده آیت الله هاشمی از مردم
خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار اطلاعیه‌ای از حضور مردم در مراسم تشییع آن مرحوم قدردانی کردند.
در بخشی از متن این پیام آمده است:
لحظه لحظه امروز در بدرقه شکوهمند و مردمی پدر در تاریخ این سرزمین ثبت شد؛ وداع مردم با مردی که برای مردم زیست، برای مردم مجاهدت کرد و سرافرازی مردم را می‌خواست و چه زیبا همین مردم سرافرازش کردند. تهران شاهد حضور بی‌نظیر و خارج از شمار انسان‌هایی بود که به بدرقه بزرگمرد قرن ایران ‌زمین آمده بودند. امروز تنها وداع با هاشمی نبود؛ مردم با مظلومیت بهشتی، تفکر مطهری، آزاداندیشی طالقانی و شجاعت و صلابت خمینی کبیر وداع کردند.
امروز تجلی وفای به وعده الهی بود، وعده‌ای که خداوند به بندگان صالحش در صبر و پایمردی و مجاهدت داد و امروز به بهترین شکل، آن را برای هاشمی محقق کرد. چشمان ظاهر هاشمی اگرچه امروز بسته بود اما میلیون‌ها چشم تر دیدند چگونه خدا به صبر او در برابر تیرهای زهرآگین تخریب و تهمت، جزایی نیکو داد و به این مجاهد نستوه آبرو بخشید.
پدرمان فرزند قرآن بود و در آخرین فصل از عمر خود، از نصر الهی وعده می‌داد و حضور مردم را منشأ و مظهر این پیروزی می‌دانست. و سرانجام مردم آمدند و چه باشکوه آمدند؛ اذا جاء نصرالله والفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا.
عصاره عمر هاشمی، اعتدال و وحدت بود و رحلتش نمایشگاهی بی‌نظیر از اثبات حقانیت اعتدال و ضرورت وحدت پدید آورد. همانگونه که در حیاتش مردم‌مدار بود، رحلتش نیز مردم‌مدار شد.
هاشمی مدافع مظلومین و دغدغه‌مند گشودن انسدادها در حیات جامعه بود، قوام نظام را در وحدتی حداکثری و بودن همه با هم می‌دانست و امروز شاهد بودیم، همه با هم برای او آمدند. امروز احساس کردیم تنها ما در فراق پدر ننشسته‌ایم که میلیون‌ها نفر برای رحلت پدری بی‌بدیل به سوگ نشسته‌اند. اما چگونه می‌توانیم هاشمی را زنده ندانیم در حالی که امتداد تفکر او را در چشمان غمگین و خیل انبوه بی‌شمار مردمانی می‌بینیم که مانند هاشمی می‌اندیشند و مانند او دغدغه سرافرازی ایران با اعتدال و آرامش را دارند.
این سرزمین، هرچند بزرگمردی نستوه را از دست داد که جلوتر از زمان خود بود و همواره به آینده می‌اندیشید اما در مقابل، صاحب نسلی شده است که پای در راه ساختن ایرانی بهتر نهاده‌اند.
امروز ایران فرزندی بزرگ، مردم پدری آینده‌نگر و رهبر انقلاب دلسوزترین رفیق خویش را از دست داده‌ است؛ اما همان گونه که لحظه لحظه حیات هاشمی راهگشای کشور بود، وداع و بدرقه بی‌نظیر مردم نیز می‌تواند سرمایه‌ای بزرگ برای ایران و مبدأ بازگشت جامعه به مسیر اعتدال و وحدت باشد.
در پایان زبان‌مان قاصر است از آنکه سپاس خود را از سیل الطاف مردم قدرشناس ایران، مسئولان نظام به ویژه رهبر انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و نخبگان، رهبران سایر ادیان و مذاهب و مردم و مسئولان کشورهایی که با همدردی و همراهی تحمل این ضایعه بزرگ را برای ما آسان‌تر ساخته‌اند اعلام نماییم.
پیکر خسته این مجاهد نستوه در کنار مراد او خمینی کبیر به آرامشی ابدی رسید اما عشق هاشمی به مردم، مرگ او را ناممکن ساخته است. هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است، هاشمی زنده است تا ملت زنده‌اند و راه هاشمی پاینده خواهد ماند.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما»
حاشیه مراسم
با این که اعلام شده بود مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی از ساعت 8:30 صبح شروع می شود بسیاری از مردم از ساعت 6 صبح در خیابان انقلاب حضور پیدا کردند.
تشییع کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصاویری از ایشان در کنار رهبری که روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود؛ " 59 سال همدلی و هفکری" در دست داشتند. هم‌چنین پلاکاردهایی با مضامین؛ "به خدا می‌سپارمت" ، " هاشمی روحت شاد، روحانی زنده‌باد" و ... در میان جمعیت به چشم می خورد.
پیشاپیش ماشین حامل پیکر "آیت‌الله" بر روی پلاکاردی قسمتی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر این که " مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است" نوشته و نصب شده بود. هم‌چنین قسمتی از پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در پشت این پلاکار آورده شده بود.
همچنین در این مراسم حال آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران و آیت الله حسن صانعی نامساعد شد که آیت الله امامی کاشانی با کمک و معاینه وزیر بهداشت بهبود یافت و آیت الله حسن صانعی نیز با برانکارد به بیرون حرم حضرت امام خمینی منتقل شد.


کد مطلب: 65441

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/65441/ادای-احترام-ایران-بزرگمرد-سیاست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir